• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Don

Breitling
Vet inte vad den kallas, men tänker på den lilla glasbucklan som på vissa klockor (tex. Submariner Date, 116610LN) gör att siffrorna som visar dagens datum blir större.
  1. kritik och beröm!
  2. ris eller ros?
Någon som dessutom vet om det går att ta bort bucklan, om det är ett relativt vanligt ingrepp och hur mycket det i så fall skulle kosta på ett ungefär?
 

Don

Breitling
Personligen så vill jag köpa den nya sea-dwellern 126600, älskar sea-dweller och har i år väntat på en sea-dweller med dessa mått ända problemet är att dem satt på den där datumbucklan. sea-dweller för mig är utan. Håller helt med;

Symboliserar Rolex datum för mig så jag skulle definitivt inte labba med orginalet. Vill du bli av med den.... Ping @snoozarn kanske kan hjälpa dig.

Symboliserar Rolex datum för mig med så vill inte köpa en sea-dweller som känns som en Submariner Date
 

Husse

Patek
Bubblan är ju ditmonterad mao går den att ta bort.
Den är dock ett otroligt starkt kännemärke för Rolex och starkt förknippad med deras klockor, DJ, DD, Sub, Exp II osv:
En blind kan ju känna igen en Rolex!
 

Leafvalley

Cartier
SDDS kör väl fortfarande utan bubbla? Personligen så, om jag hade ogillat bubblan, skulle jag välja en rolex modell utan datumfunktion typ en Submariner, Explorer, Milgauss, Air King, OP, Daytona osv.
Men om man nu måste ha datum så finns ju SDDS fortfarande och Cellini
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Datum är min a ögon den absolut viktigaste komplikationen på en klocka och då synen inte är riktigt var den var för 20 år sedan så skulle jag inte vilja vara utan "bubblan". En klocka helt utan komplikationer blir lite tråkig tycker jag.
 

El Toro

Breitling
Om du inte gillar den:

10AB1413-7656-4549-AA13-9BA5504FB838.jpeg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Den går att ta bort. Om du googlar så finns det både beskrivningar och videos. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att få hjälp med det hos en urmakare.
Personligen skulle jag bytt glas istället. Till ett utan bubbla helt enkelt.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Detta har jag skrivit om i jag vet inte hur många trådar nu, men what the hell...
När jag köpte min första Rolle för ganska exakt ett år sen så var jag inne på en Sub 116610LN. Jag velade dock en del mellan den och 114060 eftersom jag gärna ville ha datum men absolut inte ville han någon datumbubbla. Det slutade för min del med en SD 116600 som ju löser problemet alldeles utmärkt. Dessutom är den lite ovanligare än Submarinern och det kan ju vara lite kul. Jag är väldigt glad för mitt val, och SD:n kommer stanna länge hos mig. Nästa klocka blir dock en med just bubblan, nu är jag på jakt efter en Hulk. För min del så har jag redan två Rollar utan bubbla nu så då passar det bra att kunna rotera med en klocka som sticker ut lite mer, vilket jag tycker att bubblan får klockan att göra.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Och just det - det glömde jag ju nämna!
Vill man absolut ha tex ek 116610 men utan bubbla så är det väl inte hela världen att ta bort den? En AD lär väl inte hjälpa dig men det finns ju andra vägar att gå?
Själv ser jag inga problem med en lätt modifierad klocka.
 
  • Like
Reactions: Don

Don

Breitling
Om du inte gillar den:

10AB1413-7656-4549-AA13-9BA5504FB838.jpeg

Jag gillar den!
Vad har du för mått på den? är det en 4000?
Jag kan inte ha SD med måtten 44 bred, för då är den 18 hög och blir för stor.
40 är alldeles för lite på min arm, så många andra modeller faller bort där.

Den nya SD:n är 43 bred och jag gissar på runt 14 hög, perfekt (om man tar bort datumbucklan bara)! :p
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag gillar den!
Vad har du för mått på den? är det en 4000?
Jag kan inte ha SD med måtten 44 bred, för då är den 18 hög och blir för stor.
40 är alldeles för lite på min arm, så många andra modeller faller bort där.

Den nya SD:n är 43 bred och jag gissar på runt 14 hög, perfekt (om man tar bort datumbucklan bara)! :p

Nu är du lite snurrig...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Räcker med att sätta en tändsticka mot datumbubblan för någon sekund så lossnar den i och med att den är limmad.. Så köp den rolle du vill ha.
 

mglaum

Panerai
Köp en 116600, det gjorde jag. Toknöjd. Synd bara att den gått upp så mycket i pris efter den slutade tillverkas.
 
Topp