• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Info om min "Nivada U.R." önskas!

C

China

Guest
U.R står för Urfackmännens Riksförbund. Det finns en del Nivada som importerades av Urfackmännens Riksförbund ( som b.l.a. driver urmakarskolan i Borensberg), och har deras logga i kombination med tillverkarens eget varumärke. Det är inte så ofta man ser de här klockorna, så man får gratulera till ett fynd.:)

Kanske kan du få mer information från Urfackmännen.

http://www.urfackmannen.com/frames.htm
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
U.R står för Urfackmännens Riksförbund. Det finns en del Nivada som importerades av Urfackmännens Riksförbund ( som b.l.a. driver urmakarskolan i Borensberg), och har deras logga i kombination med tillverkarens eget varumärke. Det är inte så ofta man ser de här klockorna, så man får gratulera till ett fynd.:)

Kanske kan du få mer information från Urfackmännen.

http://www.urfackmannen.com/frames.htm
Supertack för infon! Grymt att det finns så mycket hjälp att få på detta forum :)
 

Fadershan

Patek
Spännande! Har oxå en Nivada med den märkningen :)
IMG_20180113_011903.jpg

1516907110393982881020.jpg
 

Warwian

Cartier
Urverket i de manuella som tagits upp i tråden är Phenix 160 på 13 linjer. Kan vara lite svårt med reservdelar.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Sökte mig fram till denna tråd då jag också har en Nivada med "UR" märkning på både tavla, baklock och verk, roligt! :)
Mycket trevlig modell som känns välbyggd, cirka 35mm i stål med härliga luggar!

Vad innebär det rent praktiskt, köpte UR in klockor och satte ihop eller vad var deras roll? Har de satt sin stämpel på andra klockor än Nivada?
IMG_7217.jpg
IMG_7240.jpg
IMG_7242.jpg
IMG_7243.jpg
 
Topp