• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Info sökes om Klocktvätt JPB3 från Eltermi, Stockholm.

Hej
Efter att nyligen snöat in mig på klockor som en potentiell hobby så fick jag tag på en klocktvätt på tradera. Stod visserligen att den fungerade i annonsen men när jag packade upp den så stod det klart att den behövde en hel del kärlek. Det mest uppenbara var att vätskebehållarna gjort sitt då det hade rostat hål i botten på några av dem och samtliga har förlorat sin forna glans.

Har köpt nya behållare i glas som jag hoppas ska passa...

Men min undran är om någon här känner till företaget Eltermi eller har någon broschyr på deras klocktvättar, typ manual eller liknande?
Särskilt intresserad av info kring underhåll då den har några saker som inte riktigt passar in, dvs ologiskt.

Just nu pågår demontering inför omlackeringen, fixa nya täcklock för elen undertill samt byte av kullager i motorn.
Ska även bli nya nät till tvättkorgen.
Mvh Björn

Är det den här pjäsen vi pratar om?
9F9812E2-DBE9-47A2-A136-BBD51E2EC3C8.jpeg

Kan tyvärr inte bidra med någon hjälp men blev nyfiken och va tvungen att googla. Värmer den vätskan i behållarna och roterar det man ska tvätta i korgen?

Hej
Skulle nog säga att det är exakt den. Den flagnande färgen vid strömbrytaren matchar min. För övrigt så är det en kvicksilverbrytare som jag verkligen får fundera över hur jag ska hantera. Gillar stilen på brytare men Kvicksilver och en 1,5 åring som vill hjälpa till är nog ingen bra kombo.
Ingen värmning utan bara rotation.
Om jag förstått det rätt så är det två tvättsteg, en sköljning och en tork.
/Björn

Tillbaka
Topp