• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inga nya delar till min AP Royal Oak..

legshot

Breitling
Intressant. Fast återigen, jag har fått alternativet att skicka den till AP och dom fixar den. Kruxet är fortfarande att jag inte får någon garanti från dem att klockan är tät. Precis som dom skriver i mailet du visade. Det kostar alltså en hel del pengar och skulle det till hända något så sitter jag i sjön i vilket fall.

Ahh det går nog på några loppor tyvärr, och det är ju som sagt i sjön om klockan hamnar i sjön :(
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag börjar förundra över AP rent kvalitetsmässigt... Ohållbara urverkar, hutlösa servicepriser med mera..
Överdriver självklart nu, men känns som AP klassas som "bäst-före-datum" klockor.. Anpassad för rika fotbollspelare som ändå slänger och köper ny var 5:e år...
Trist för övrigt...... Hoppas att det löser sig för dig
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite nyfiken på hur Patek agerar... är det samma där också? Ska man inte kunna serva en klocka som man har köpt för 150-200k 30 år senare?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Lite nyfiken på hur Patek agerar... är det samma där också? Ska man inte kunna serva en klocka som man har köpt för 150-200k 30 år senare?
Som masterkiller skrev på första sidan "Men Patek säger ju att dom kan laga alla klockor oavsett ålder även om det innebär att tillverka nya delar, men det blir nog rätt saftigt dyrt"
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
You never actually own a Patek Philippee. You mercly look after it for the next generation.

Säger ju en hel del om tillgång på reservdelar och kvalitet...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Som masterkiller skrev på första sidan "Men Patek säger ju att dom kan laga alla klockor oavsett ålder även om det innebär att tillverka nya delar, men det blir nog rätt saftigt dyrt"

Är det någon som sett några servicepriser på äldre Patek?

På gamla AP Jumbos har man ju sett hutlösa priser på 5000$ och liknande på de klockor som måste skickas till Le Brassus för offert.

Är det samma nivåer på gamla PP's?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra fråga, chansar på att dom inte gör det.
Så säkert samma deal som AP, inget säger ju att den inte skulle kunna bli tät efter ett besök i Schweiz med nya packningar. Ett besök där, sedan ett besök hos RobE för trycktest så borde den väl förhoppningsvis bli badvänlig. Fast det blir ju lite av en chansning och säkert långt ifrån billigt. :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Så säkert samma deal som AP, inget säger ju att den inte skulle kunna bli tät efter ett besök i Schweiz med nya packningar. Ett besök där, sedan ett besök hos RobE för trycktest så borde den väl förhoppningsvis bli badvänlig. Fast det blir ju lite av en chansning och säkert långt ifrån billigt. :)
Precis, det är en chansning och lär kosta åtminstone >5-6k..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Än dyrare att ha en klocka för flera hundra lök som är obrukbar.. vad gör man med den om man inte lagar den?

Jupp, jag gillar att möjligheten finns i alla fall. Sedan är det upp till brukaren att avgöra om det är värt det...
Men men... ser ändå ut som att man borde spara till en Patek istället för en AP, tyvärr.
 

CarlV

Cartier
Vad är det som är märkligt? Packningarna är ju gjorda av gummi och de torkar förr eller senare ut och behöver bytas ut så att klockan kan vara fortsatt tät.

En tätningsring i en klocka har en idealisk miljö runt 20 grader inga kemikalier ! Den skall hålla! Uselt! Tänk om alla världens o-ringar skulle behövas bytas var 5e år!
 

Wemb

Cartier
Efter att ha läst det här så börjat mitt intresse för AP att avta avsevärt.

Jag kan förstå att de inte överproducerar packningar eller andra reservdelar till klockor för att sedan spara i x-antal år (även om andra tillverkare gör det).

Att ge dig möjligheten att skicka ner klockan till dem för att få det fixat är bra - men utan garanti och med en saftig nota på köpet...?
Nä, det här rimmar inte i min värld.
 

fc2

Rolex
Är det någon som sett några servicepriser på äldre Patek?

På gamla AP Jumbos har man ju sett hutlösa priser på 5000$ och liknande på de klockor som måste skickas till Le Brassus för offert.

Är det samma nivåer på gamla PP's?

Jag har hört en historia från en urmakare vars kund lämnade in en gammal Patek. Vet inte årtal eller modell men tror den vara från 30-talet. Prisförslag: 150 000 kr. Tid: 3 år. Kunden gick inte vidare med servicen...

5000$, auch. Jag har en gammal AP RO på min lista men jag kan ju givetvis inte köpa en klocka om det kostar de summorna. Att ens riskera att få en sådan summa gör att jag kan tvingas avstå.
 

JAH42

Friends of KS
Så sammanfattningsvis;
Att serva vintage hos AP är som att låta irlänska "Italienare" asfaltera uppfarten. Kan bli hur dyrt som helt och inga som helst garantier lämnas på arbetet!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Så sammanfattningsvis;
Att serva vintage hos AP är som att låta irlänska "Italienare" asfaltera uppfarten. Kan bli hur dyrt som helt och inga som helst garantier lämnas på arbetet!
Är väl inte riktigt hela sanningen. AP är dyrt att serva, ingen hemlighet. Men garanti på arbetet lämnas ju om klockan är yngre än 25 år misstänker jag, vore ju konstigt annars.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är väl inte riktigt hela sanningen. AP är dyrt att serva, ingen hemlighet. Men garanti på arbetet lämnas ju om klockan är yngre än 25 år misstänker jag, vore ju konstigt annars.
Lämnar ap ingen garanti på urverksservice heller, eller är det enbart vattentäthet de inte garanterar?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det vet jag faktiskt inte, men det är en väldigt intressant fråga.
Ja, rätt så relevant skulle jag säga. :) Massa snack om att pp skulle erbjuda så mycket bättre vilkor än ap, men är det någon som vet om pp erbjuder garanti på vattentätheten efter service på en 70-80- tals nautilus t.ex.? Det verkar ju heller inte så att ap slutar erbjuda service på klockor äldre än 25 år, bara att de vill sköta den servicen själva nere i Schweiz och att de sedan inte garanterar vattentäthet.
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äh, det kan ju knappast ha kommit som en överraskning. Det står väl ett bäst före-datum på certet? :D

(Om inte, så borde det ju stå....uppenbarligen.)
 
Topp