• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inga nya delar till min AP Royal Oak..

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fasiken innan denna tråd kom upp gick jag fortfarande runt och trodde att vintage AP var något för mig men dessa kostnader och strul skrämmer. Väntar med spänning på fler inlägg.
De är väl som nästan alla andra tillverkare? Om sedan driftsäkerheten verkligen är dålig eller om de är fulmeckade är svårt att veta. Vad har vi att jämföra med?
 

fc2

Rolex
De är väl som nästan alla andra tillverkare? Om sedan driftsäkerheten verkligen är dålig eller om de är fulmeckade är svårt att veta. Vad har vi att jämföra med?

Mm jag vet men jag levde i en liten bubbla hur som helst men när trådar likt denna kommer blir det så svart på vitt att det kostar att ligga på topp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mm jag vet men jag levde i en liten bubbla hur som helst men när trådar likt denna kommer blir det så svart på vitt att det kostar att ligga på topp.
Gamla klockor tillverkade i små volymer är ju oftast lurigare att serva än klockor det sålts massvis av. Fullt logiskt, men tråkigt.
 

SwedishMade

Cartier
Fick ett PM från @_jonte på en täthetsservice för en 36mm quartzare:

$_57.JPG


Ca. 4 lök för glas, packningar och krona samt vad jag misstänker är arbetet. Totalsumman på 10,5k avskräcker en del dock.

De är väl som nästan alla andra tillverkare? Om sedan driftsäkerheten verkligen är dålig eller om de är fulmeckade är svårt att veta. Vad har vi att jämföra med?

Som Archie säger, "Servicing an AP will give you a second A-H*LE!"

Betydligt dyrare än en Rolex säger jag (utan direkta bevis), men nog känns priserna salta.
 

SwedishMade

Cartier
Patek vet jag men det kostar, Omega tror jag inte bör vara några problem. Rolex har jag hört lite skräckhistorier kring. VC har et rykte om sig att ha dyr vintageservice. De jag hört bäst om är faktiskt Longines vilket är trevlig för alla oss som vill ha en 13ZN längre fram.
Berätta om ROlex skräckhistorier! Förutom att de inte släpper delar löst...
 

fc2

Rolex
Berätta om ROlex skräckhistorier! Förutom att de inte släpper delar löst...

Oj, menade inte skräckhistorier, vet inte varför jag skrev så faktiskt. Det jag läst är folk som haft problem med att få sina 50- och 60-talare servade, ens av Rolex i Schweiz, vilket gör att vissa modeller blir oanvändbara efter ett tag. Om någon har annan info är jag nyfiken.
 

SwedishMade

Cartier
Oj, menade inte skräckhistorier, vet inte varför jag skrev så faktiskt. Det jag läst är folk som haft problem med att få sina 50- och 60-talare servade, ens av Rolex i Schweiz, vilket gör att vissa modeller blir oanvändbara efter ett tag. Om någon har annan info är jag nyfiken.

Ja, det låter inte omöjligt. De går väl att fixa, med handtillverkade delar, men då blir det säkert jättedyrt.

Men 50-talet innebär trots allt nästan 3 gånger så gamla klockor som "miljonärs-G-shock-märket" (AP) inte kan serva.

Klocka för 250 000 SEK och 25 års livslängd ger 10 000 SEK i avskrivningskostnad per år.
 

fc2

Rolex
Ja, det låter inte omöjligt. De går väl att fixa, med handtillverkade delar, men då blir det säkert jättedyrt.

Men 50-talet innebär trots allt nästan 3 gånger så gamla klockor som "miljonärs-G-shock-märket" (AP) inte kan serva.

Klocka för 250 000 SEK och 25 års livslängd ger 10 000 SEK i avskrivningskostnad per år.

Ett nytt sätt att se på saken. Rätta mig om jag har fel men en klocka äldre än 25 år servas fortfarande, dock inte av andra än AP i Schweiz.
 

Equus

Breitling
Dette er tankevekkende lesning. Uten deler sitter man der med en kostbar papirvekt, noe som må sies å være det motsatte av PP's "Du eier den ikke, men bare låner den" markedsføring. Hvis jeg forstår dette riktig, finnes det service å få i Sveits, men det koster. Hva er alternativene? Et ur som muligens ikke er tett lenger, eller bite i det sure eplet og få sendt klokken til Brassus? Jeg tror jeg ville ha valgt det siste, får du service vet du at pakningene er skiftet og at uret er tett. Om ikke AP vil garantere vanntetthet på så gamle ur bør du likevel kunne få testet den et annet sted.
 

Ryttaren

Rolex
Som nämnts många gånger tidigare, du kommer troligen kunna serva/reparera din AP hur länge som helst. MEN det blir dyrare efter 25 år då klockan måste skickas till fabriken och om det är en mycket gammal AP som behöver repareras så hamnar det hos deras specialavdelning som skapar nya delar vilket då övergår i förbannat jävla dyrt och du kan räkna väntetid i år istället för månader om du har otur!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Åk till en större handlare i England typ är mitt tips. Svenska marknaden är AP rätt ointresserade av. Knappt några stora kunder, ingen "komplett" verkstad för AP och då kan det vara så att AP sneglar lite på att skicka sådana delar av ren princip.

Om du är i London, kika förbi APs butik/ta kontakt med deras servicecenter, de lär ha VÄLDIGT mycket mer delar.
Fått svar nu från Marcus Watches:

"Good afternoon Mr @aleks ,


Thank you for your enquiry.


It is correct that Audemars Piguet will not supply spare parts – all watches we deal with for repair are sent directly to Audemars Piguet.



Kind Regards

Nicola Sargent
Aftersales & Administration
MARCUS

170 New Bond Street
London
W1S 4RB
Tel: 0044 20 7290 6500
Web: www.marcuswatches.com"

Fortfarande tyst från AP (sen i torsdags). Fått svar på de andra mailen hyfsat snabbt, men inget när jag frågade om de lämnar garanti på det arbete de utför själva i Le Brassus (på klockor äldre än 25 år). Så skickade ett till mail idag.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Oj, menade inte skräckhistorier, vet inte varför jag skrev så faktiskt. Det jag läst är folk som haft problem med att få sina 50- och 60-talare servade, ens av Rolex i Schweiz, vilket gör att vissa modeller blir oanvändbara efter ett tag. Om någon har annan info är jag nyfiken.

Rolexs 15xx verk (60 tal) går fortfarande att serva, åtminstone i 10 säkra år till, enligt en urmakare jag pratade med på Rob E.
 
  • Like
Reactions: fc2
Fått svar nu från Marcus Watches:
Fortfarande tyst från AP (sen i torsdags). Fått svar på de andra mailen hyfsat snabbt, men inget när jag frågade om de lämnar garanti på det arbete de utför själva i Le Brassus (på klockor äldre än 25 år). Så skickade ett till mail idag.

Mitt tips är att hålla kontakt med Marcus Watches då AP lyssnar på dem om de säger något. Chansen är större att du kan lösa något genom dem än genom AP direkt. (Marcus Margulies ägde 10% av Audemars Piguet förut och har världens tveklöst största samling av AP, mycket större än AP självas samling.)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Svar från AP
We kindly inform you that no matter the age of the timepiece, Audemars Piguet will always do everything to make it waterproof, if the timepiece was originally waterproof when sold.

However, if a timepiece is older than 25 years it's not always possible to make the timepiece waterproof. If Audemars Piguet can guarantee the water resistance of the timepiece, you'll get a 2-year-guarantee on the full service. If Audemars Piguet can not garantee the water resistance of the timepiece, you unfortunately cannot get any warranty.

Should you require any further information, please feel free to contact us at your convenience.

Kind regards,

Carlos
Audemars Piguet Client Care
Känns ju spontant inte som att det vore några problem att få min klocka tät med andra ord? Dom har ju bekräftat att det finns delar till min referens. Tråkigt bara att den måste skickas till Schweiz för det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svar från AP

Känns ju spontant inte som att det vore några problem att få min klocka tät med andra ord? Dom har ju bekräftat att det finns delar till min referens. Tråkigt bara att den måste skickas till Schweiz för det.
De garanterar i alla fall att de kommer försöka. :D
Om de lyckas eller beror väl på skicket på klockan samt hur gammal deras packning är.
 

UNO

Panerai
Vattentät eller vattentät ?

Egentligen, med tanke på Pateks täthet "50 meter från stranden", klara man sig inte rätt bra utan att kunna spontanbada med sin stålsportklocka ??
Om det regnar, zippåse i fickan ??

Att det går att serva, att den visar tiden(rätt) räcker väl rätt långt ??
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vattentät eller vattentät ?

Egentligen, med tanke på Pateks täthet "50 meter från stranden", klara man sig inte rätt bra utan att kunna spontanbada med sin stålsportklocka ??
Om det regnar, zippåse i fickan ??

Att det går att serva, att den visar tiden(rätt) räcker väl rätt långt ??
Beror väl på hur man ser på saken. Bytte precis bakpackningen på en av mina klockor trots att det inte går att fixa en ny kronpackning. Varför? Ju tätare destom bättre. Svett, regn, diskvatten mm. Har ju inget med bad att göra.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
De garanterar i alla fall att de kommer försöka. :D
Om de lyckas eller beror väl på skicket på klockan samt hur gammal deras packning är.
Förvisso. Tror det skulle landa på typ 1500 om man valde att inte gå vidare med deras reparationsförslag.

Vattentät eller vattentät ?

Egentligen, med tanke på Pateks täthet "50 meter från stranden", klara man sig inte rätt bra utan att kunna spontanbada med sin stålsportklocka ??
Om det regnar, zippåse i fickan ??

Att det går att serva, att den visar tiden(rätt) räcker väl rätt långt ??
Behöver inte kunna bada med den, men det är en skön bonus. Det jag vill slippa är att oroa mig precis som @yonsson sägerför diskvatten, regn osv.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
En klocka som inte ens går att tvätta händerna med är skräp i min värld.
Precis, därav vill jag vara på den säkra sidan att den är tät. Har gjort det innan och är säkert inga problem att göra det nu heller trots icke godkänt trycktest. Känns dumt att ta risker och chansa när man har det svart på vitt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@aleks
Tryckte han den bara till 100m och konstaterade att den inte klarade det eller testade han 50m också?
 
Topp