• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ingen retur då servicen omfattas av garanti?

mannis

Cartier
kan någon förklara för mig varför man inte skulle kunna returnera då? Garantin följer väl klockan och inte den betalande personen av servicen? Eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad menar du? Knasar klockan så kan man ju utnyttja garantin istället för att tjöta på tidigare ägare. Ser inga konstigheter med det så länge klockan funkar som den ska när den byter ägare.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan väl iofs vara märkligt om man tänker att man vill ha modellen men när klockan anländer så är skicket sämre än beskrivet. Märkligt att inte retur skulle finnas bara för garanti gäller.

Flera högupplösta bilder eller köpa på plats såvida man inte köpt säljaren. Sen tror jag att de flesta säljare hade tagit en retur trots att det står något annorlunda i annonsen om något inte stämmer. Bara för att KS tvingar en att ange sättet för retur så innebär det inte köplagen inte gäller.
 

Rivalen

Rolex
Kan du inte bena ut det? Om någondera parten ger den andre bättre villkor vid en överenskommelse, än vad som finns i köplagen, så gäller väl det?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det här har diskuterats tidigare och jag står fast vid att det är en märklig formulering. Säljaren borde skriva att retur inte ges eller retur ges med viss tid, istället för att blanda in garantin i samma villkor. Garanti är bara en utfästelse tillverkaren gör för att garantera produktens funktion och täcker absolut inte exempelvis kosmetiska defekter annonsören missat att skriva/beskrivit felaktigt. Har jag exempelvis köpt en klocka som påstås vara i toppskick och sedan när klockan är i min hand upptäcker en stor ding hjälper det mig näppeligen att garanti finns. Det hjälper heller inte om säljaren skadat klockan på ett sådant sätt att garantin inte gäller.

Jag kan inte se det på annat sätt än att formuleringen är ett sätt att få "ingen retur" att framstå som ett mjukare villkor än vad det faktiskt är.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Min uppfattning är att man syftar på att funktionsfel omfattas av garantin och att man därför inte kan returnera pga eventuella framtida fel som kan uppstå. Om en köpare väljer att få klockan skickad till sig så får man ju komma överens om något men om man köper klockan f2f och har beskådat klockan så finns det ju ingen anledning till en eventuell retur när klockan är under garanti.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det här har diskuterats tidigare och jag står fast vid att det är en märklig formulering. Säljaren borde skriva att retur inte ges eller retur ges med viss tid, istället för att blanda in garantin i samma villkor. Garanti är bara en utfästelse tillverkaren gör för att garantera produktens funktion och täcker absolut inte exempelvis kosmetiska defekter annonsören missat att skriva/beskrivit felaktigt. Har jag exempelvis köpt en klocka som påstås vara i toppskick och sedan när klockan är i min hand upptäcker en stor ding hjälper det mig näppeligen att garanti finns. Det hjälper heller inte om säljaren skadat klockan på ett sådant sätt att garantin inte gäller.

Jag kan inte se det på annat sätt än att formuleringen är ett sätt att få "ingen retur" att framstå som ett mjukare villkor än vad det faktiskt är.

Jag tycker angivande av retur skapar förvirring. Som säljare kan man syfta på ingen retur om klockan fungerar. Som köpare kan man tro att det handlar om kosmetiska detaljer. Oavsett vad man angett som villkor för retur gäller köplagen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker angivande av retur skapar förvirring. Som säljare kan man syfta på ingen retur om klockan fungerar. Som köpare kan man tro att det handlar om kosmetiska detaljer. Oavsett vad man angett som villkor för retur gäller köplagen.
Som är dispositiv och alltså, vilket redan konstaterats i tråden, kan avtalas bort.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Så du menar att utfästelsen "ingen retur" inte ger dig rätt att häva köpet vid ett senare tillfälle om förutsättningarna finns för det?
Köplagen är till fullo dispositiv ja (3 §). Inom avtalslagens gränser (tänker på framförallt 36 §) är det möjligt att välja vilka delar av köplagen som ska eller inte ska tillämpas.

EDIT: Läste din fråga igen nu, ser att jag inte svarade på det du frågade. Jag skulle inte läsa ut att ingen retur innebär ingen hävning, tolkar det som ångerrätt.
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
Kan man avtala bort, enligt avtalslagen, på ett sådant sätt att villkoren för ena parten blir sämre än vad köplagen skulle gett?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kan man avtala bort på ett sådant sätt att villkoren för ena parten blir sämre än vad lagen skulle gett?
Ja, om det inte är oskäligt enligt avtalslagen. För tydlighets skull får uttrycket "retur" antas vara ångerrätt, och det är ju något utöver vad köplagen erbjuder.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Köplagen är till fullo dispositiv ja (3 §). Inom avtalslagens gränser (tänker på framförallt 36 §) är det möjligt att välja vilka delar av köplagen som ska eller inte ska tillämpas.

Det är för mig obegripligt hur du kan tro att texten "ingen retur" i annonsen innebär att köplagen inte blir tillämplig. För mig är det en självklarhet att jag trots det kan åberopa t.ex. prisavdrag eller hävning om nu förutsättningarna för det är uppfyllda.
 

Rivalen

Rolex
Om retur är bättre än köplagen så är jag med. Kan du bara för tydlighets skull knåpa ihop ett möjligt avtal, för klockköparsituationen, där någon part blir sämre lottad än under köplagen? Jag har inga krav på att du måste ha prick rätt. Mer intresserad att få en bild av hur du tolkar det. Kan inte tillräckligt om juridiken, men är intresserad.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om retur är bättre än köplagen så är jag med. Kan du bara för tydlighets skull knåpa ihop ett möjligt avtal, för klockköparsituationen, där någon part blir sämre lottad än under köplagen? Jag har inga krav på att du måste ha prick rätt. Mer intresserad att få en bild av hur du tolkar det. Kan inte tillräckligt om juridiken, men är intresserad.

Det där med retur är lika kul som placebo.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är för mig obegripligt hur du kan tro att texten "ingen retur" i annonsen innebär att köplagen inte blir tillämplig. För mig är det en självklarhet att jag trots det kan åberopa t.ex. prisavdrag eller hävning om nu förutsättningarna för det är uppfyllda.
Läs min edit från 3 min innan du svarade :)
Om retur är bättre än köplagen så är jag med. Kan du bara för tydlighets skull knåpa ihop ett möjligt avtal, för klockköparsituationen, där någon part blir sämre lottad än under köplagen? Jag har inga krav på att du måste ha prick rätt. Mer intresserad att få en bild av hur du tolkar det. Kan inte tillräckligt om juridiken, men är intresserad.
Det går väl att hitta på vad som helst, frågan är så hypotetisk.

"Köparen har endast rätt att reklamera fel i vara inom en vecka från det att han tog emot klockan" :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Och köplagen säger vad för den situationen?
Två år. Men lagen är i sin helhet dispositiv alltså kan man avtala t.ex. att fel bara får göra gällandes för något specifikt fel. Vanligen säljs begagnade produkter i "befintligt skick" och säljs en klocka i befintligt skick kan fel enligt köplagen bara göras gällande om: 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Exempelvis skulle man kunna avtala bort 1-3.

Avtalslagen är dock stommen för alla avtal och i den finns det begränsningar, bland annat kan man inte skriva hur oskäliga avtal som helst, beroende på styrkeförhållandena mellan parterna m.m.

Nu är det här ett forum för klockentusiaster med god stämning så det lär rimligen aldrig ingås några sådana avtal, det här är bara kuriosa :)
 
Topp