• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ingen Sjöö någonstans.

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Råkade stöta på ett gäng JAS piloter idag på lunchen, de satt vid borde jämte mitt på regementet. Givetvis tittade jag nyfiket på vad som fanns på handlederna. Till min stora besvikelse var det inte nån av dem (5st) som hade Sjöö Sandström klockan!
Vad jag kunde se var det billigare sport klockor rakt över, typ casio, suunto.

Hade väl varit passande att använda fin klockan som skall vara utdelad!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var väl väldigt bristande kvalité på den? Kan tänka mig att jaktpiloter gillar att veta vad tiden är och inte undra varför sekundvisaren skramlar runt.

Va faan! JAS planen krashar ju lite då och då. Inte faan flyger piloterna sina egna kärror för det?! Klart de ska använda ut och tilldelad utrustning. Fy skäms! På med S&S dinkan;-);-);-);-);-)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, vilken Seiko var de piloterna hade innan de köpte in S&S klockorna?
 

Isodor

Audemars
Var väl någon intervju med ägarna, av de klockor man hade skickat ut (minst ej hur många.. över 1000?) så hade det var typ 2 st som hade inte gått exakt på tiden, så felprocenten på antalet var inte så stor som det gav sken om..
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Om jag känner min arbetsgivare rätt så är det säkert så att klockorna ingår i någon slags uppdragsutrustning och absolut inte får bäras till vardags på basen.
 

jabla

Sarlacc
Breitling emergency hade min förre granne som var jaspilot på F10.
Han bar den även till vardags.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag vill också få klockor av jobbet... men jag kan inte minnas att den klockan var i samma blåsväder som deras S/S. Om det visar sig att en av piloterna skulle ha sabbat en på fritiden eller i matsalen skulle skriverierna aldrig ta slut.
 

POO

Panerai
Vad är anledningen till att piloterna ska ha en klocka egentligen?
Och vad är det som just SS:en har framför låt säga en g-shock? En Emergency hade man ju kunnat förstå om de hade!
 

andy74

Breitling
Har
Om jag känner min arbetsgivare rätt så är det säkert så att klockorna ingår i någon slags uppdragsutrustning och absolut inte får bäras till vardags på basen.

Har en kompis som flyger JAS och en som håller på med utbildningen just nu och båda har klockan privat. Ska se om jag kan ta bild imorgon. Inte speciellt märkvärdiga klockor men att flyga JAS är riktigt coolt!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Då sonen lade rabarber på min Breitling B-1:a så ville jag skaffa något liknande men ändå annorlunda, så det fick bli Skydivern. Bytte gummibandet till skinn och det blev en helt ny upplevelse. FMV hade satt upp en rad kriterier som gällde för upphandlingen och man kan ju undra hur många klockmärken som klarade dessa krav. S&S ansträngde sig och vann upphandlingen. En liten skillnad mot Breitling är veckonummerredovisning, vad man nu skall ha för nytta av det när man flyger?
Kvaliten? Jag har inte haft några problem med min och jag tror inte heller att felfrekvensen är speciellt stor, även om jag hört att reklamationerna är fler än vad S&S vill kännas vid.
zzELxdn.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Även om det är vanligt bland folk numera så kanske det inte är så praktiskt att fiska fram en iPhone ur byxfickan om man sitter i cockpit ;)

Sen finns ju också scenariot att de lämnar flygplanet lite ofrivilligt och då kan det vara bra att klockan sitter fast på armen och inte i cockpit.
 

fredtiger

Cartier
En seiko kinetic skulle nog göra jobbet.. Å andra sidan om ett plan kostar 0.5 - 1 miljarder så behöver man ju inte snåla på klockbudgeten. SS känns som ett ok val.
 

meo_swe

Audemars
Om jag känner min arbetsgivare rätt så är det säkert så att klockorna ingår i någon slags uppdragsutrustning och absolut inte får bäras till vardags på basen.
Klockan ska delas ut till personal som har att göra med flyg. Den får bäras utanför tjänsten, precis som allt annat militärt som inte har t.ex.gradbeteckningar och förbandsmärken. Egentligen så ska mekaniker, piloter, kabinpersonal, flygvärdinnor och flygledare ha skydivern. De enda personerna jag sett bära Skydivern är officerare från Högkvarteret...

De siffror jag hört inofficiellt är upp till 20% av klockorna har reklamerats. Detta är dock typ tredjehandsuppgifter, så siffrorna kan ju ha överdrivits...
 

POO

Panerai
De ska kunna avgöra vad klockan är.

Kul...;)

Nä, men min tanke var att behövs det verkligen ett armbandsur i ett stridsflygplan 2013?
Jaja man flyger inte hela tiden men räcker det inte med en g-shock? Och i ärlighetens namn verkar SS ha lite problem med sin QC.
Läser man sen denna artikeln så blir man inte mer imponerad direkt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gamla-klockan-bara-trasig-ett-par-ganger_6731387.svd
Och snubben som har haft hand om upphandlingen beskriver faktiskt en g-shock typ.

Jag gillar klockan men jag tror upphandlaren hänger här och vill bara ville ha en issued skydiver:)
 
Topp