• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ingen som sitter och trycker på lite ovanligare märken?

Isodor

Audemars
Jag skulle gärna vilja se lite bilder/historier om andra dinkor än Omega, Rolex, Seiko osv som florerar rätt ständigt på detta forum.. Kanske något ni har provat någon gång där ute på gatan :)

T.ex Blancpain , är det ingen som har en FF eller något? Är det bra skit eller? Har aldrig provat IRL.

Andra intressant märken:
Zenith, Chopard, Vulgari, A Lange, Baume & Mercier, Glashütte, Vacheron, Ulysse Nardin, Breguet .. osv..

Berätta gärna.
 

TKVF

Panerai
Kan berätta att jag ville köpa en Blancpain FF av AD i Sverige. Men det kommer in så få att man får vänta länge. Och jag ville pröva den först på armen. Den är ju grym på bilder. Men jag har ingen ovanlig klocka, ännu. Men FF står högt på listan över framtida köp.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag kommer köpa en Glashütte Original Sport Evo, den är imo snyggare än FF.

Nu sitter jag med Concord på armen, ganska ovanlig. Finns att läsa lite under recensioner :)

Gör sig inte så bra på bilder, men älskar klockan. Tänkte jag skulle flippa den, men kan inte skiljas från den.

 

TKVF

Panerai
Nä du. Där håller jag inte med.dig. FF är grymt snygg, inte samma liga. Dykare vs. Dress modell sport.
 

svesam

Rolex
Min Corum AC Legend 42 är tämligen ovanlig :)

corumgrafit_zps0dac5b52.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Denna är ovanlig. Men inte i närheten av statusen hos de tillverkare du nämner. Märket heter, som synes, Defakto och kommer från Ickler-huset i Tyskland. Ickler tillverkar Limes och Archimede också. Det sitter ett 2824-verk i den.

AnogLC0.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har en FF "Bund" - bland de sista modellerna Blancpain tillverkade innan man släckte och låste för gott (som man trodde då). Sen kom Bivér och svingade sitt trollspö över det hela...
 

OBRKV

Cartier
Ingen här som kör Franck Muller? Tror nog inte att jag sett en enda i Sverige, varken på forum och irl.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Den är numera tyvärr såld, klart bittert då den var i särklass den koolaste jag ägt, men de började bli för dyra och för svåra att hitta delar till....så beslutet var mer rationellt än känslomässigt baserat.....Blancpain Fifty Fathoms Bundeswehr från ca -73..

DSC00195-1_zps6f7e2180.jpg

DSC001271-1_zps211936c2.jpg

IMG_0736-1_zps5313c776.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Den är numera tyvärr såld, klart bittert då den var i särklass den koolaste jag ägt, men de började bli för dyra och för svåra att hitta delar till....så beslutet var mer rationellt än känslomässigt baserat.....Blancpain Fifty Fathoms Bundeswehr från ca -73..

Det rationella hade varit att ha kvar den. Galet vintagemys, ballt att du ägt en.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det rationella hade varit att ha kvar den. Galet vintagemys, ballt att du ägt en.

Kanske det.....kanske skulle behållit den.....men gjort är gjort.....verket är det inga klurigheter med..ett standard AS 2063...vet en urmakare som har en skokartong med NOS verk, så delar finns det. Inget lysande verk, men robust och driftsäkert. Värre är det med tavla och visare. När det börjar kosta upp åt en ny Submariner att fåt tag på dessa delar så försvinner en del av njutnignan att bära klockan!

Dessutom enda klockan jag inte gått back på utan ca 5000 dollar plus på, idag kostar en kosher 3-4 ggr så mycket jag gav för den...snacka om hockeysticka....
 

vonhall

Rolex
Köpte en Baume & Mercier Riviera för drygt två år sedan och det har jag inte ångrat! Tycker att det är kul med en klocka som inte sitter på varannan handled. Dessutom så är kvalitén mycket god. Skall man hitta något negativt så är det andrahandsvärdet på deras klockor. Skulle inte tveka att köpa B&M igen, fast då begagnad!

Har även en Eterna Monterey som inte är helt vanlig. Även den ett stabilt bygge som jag gärna använder om inte sambon snor den som hon oftast gör!
 

vekktah

Cartier
Min fortis marinemaster är en sköning och jag har inte sett den varken säljas eller köpas i Sverige på ett par år.

Just nu klar på service, ska hämta imorgon.
saju4eha.jpg
 

Erik O

Breitling
I min värld börjar jag med välgjorda udda klockor för att stimulera det konstnärliga och urmakartekniska. Sen kompletterar jag med mainstream så det inte blir för udda.

Blancpain gillar jag. Har hittills hållit mig med designen som de hölls sig till för ca 10 år sedan.
Här är en elegant dressklocka i storlek med Datejust fast mycket tunnare. Den är automatisk, med datum och 100h gångreserv. Blancpain var nog de som började öka gångreserven för ca 20 år sedan.
Perfekt finnish på deras klockor.
Ref 1161.


Ulysse Nardin är underbart häftiga, även om de har flippat ur designmässigt till och från.
Ludwig Oechslin är en av klockvärldens största genier. För Ulysse Nardin har han konstruerat fantastiskt avancerade komplikationer som samtidigt varit tekniskt så förenklade som det går. Jag har inte haft någon av de extrema uren, men denna GMT-modell är en en av de bästa lösningarna för GMT-tid och lokaltid samt att den är en av de tidiga med panoramadatum.
Ni får dock se baksidan som är ovanligt vacker.
GMT +/- Big Date.


Glashütte Original är mycket välgjorda med fint hantverk.
Denna har en roligt knäpp tavellayout.
Trevlig boettform på Pano-serien.
Panomaticlunar.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
I min värld börjar jag med välgjorda udda klockor för att stimulera det konstnärliga och urmakartekniska. Sen kompletterar jag med mainstream så det inte blir för udda.

Blancpain gillar jag. Har hittills hållit mig med designen som de hölls sig till för ca 10 år sedan.
Här är en elegant dressklocka i storlek med Datejust fast mycket tunnare. Den är automatisk, med datum och 100h gångreserv. Blancpain var nog de som började öka gångreserven för ca 20 år sedan.
Perfekt finnish på deras klockor.
Ref 1161.


Ulysse Nardin är underbart häftiga, även om de har flippat ur designmässigt till och från.
Ludwig Oechslin är en av klockvärldens största genier. För Ulysse Nardin har han konstruerat fantastiskt avancerade komplikationer som samtidigt varit tekniskt så förenklade som det går. Jag har inte haft någon av de extrema uren, men denna GMT-modell är en en av de bästa lösningarna för GMT-tid och lokaltid samt att den är en av de tidiga med panoramadatum.
Ni får dock se baksidan som är ovanligt vacker.
GMT +/- Big Date.


Glashütte Original är mycket välgjorda med fint hantverk.
Denna har en roligt knäpp tavellayout.
Trevlig boettform på Pano-serien.
Panomaticlunar.
Tack! Riktigt kul att få lite info och se dina fina klockor! Jag vill också gärna se framsidan på UN, please!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ohhh vilken skön tråd :) En tråd där Rolex inte är välkommen!
Grattis till alla fina klockor! Jag får väl snart ta o posta lite jag med :)
 
Topp