• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ingersoll klocka går efter

Hej!

Köpte nyss en Ingersoll apache in3900rg begagnad från tradera. Har under det senaste dygnet hållit koll på hur bra den håller tiden och har kommit fram till att den går hela 45 sekunder för långsamt varje dygn. Vad kan man göra åt detta, ska man lämna in den på service och i så fall vart och vad kommer det att kosta ungefär?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vad är de för urverk? En okunnig vän hade en som slutade gå efter ett halvår nyligen. Han trodde den pajat och slängde den.. Men verkar inte vara top kvalité tyvärr
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
För att rucka urverket bör du lämna in det till en urmakare som sedan kollar resultatet i en timegrafer.
Inget man gör på köksbordet själv direkt.

Vet tyvärr inte vad en ruckning kan gå på hos en oberoende urmakare dock..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En äkta Germasian! Tyvärr är det en klocka av bristfällig kvalitet. Kan nog bli svårt att få ordning på den. Min erfarenhet är att 45 sekunder/dygn kan vara svårt att få till med en enkel ruckning.

Germaisian:
https://klocksnack.se/threads/apropå-theorema-och-kineser.2099/

$_57.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Men det bör väl gå att renovera klockan hos en urmakare?
Gå till en urmakare av gamla skolan och fråga. Jag tror många urmakare är tveksamma till att vilja försöka på ett sådant enklare kinesiskt verk (jag försökte med den skelleterade klockan i länken ovan åt en bekant utan framgång). Problemet heter nog tillgång på reservdelar och kostnad för reparation relaterat till vad en ny kostar.
 
Gå till en urmakare av gamla skolan och fråga. Jag tror många urmakare är tveksamma till att vilja försöka på ett sådant enklare kinesiskt verk (jag försökte med den skelleterade klockan i länken ovan åt en bekant utan framgång). Problemet heter nog tillgång på reservdelar och kostnad för reparation relaterat till vad en ny kostar.

Okej det ska jag göra! Tack för hjälpen!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skulle inte tro det, seagull har inga återförsäljare i Europa så svenska utmanare lär knappast ha reservdelar till hands. Men de kanske kan fixa det på annat sätt [emoji16]

Tyvärr lär det bli mycket dyrt om de skall tillverka del själva. Troligen så bör det gå att rucka något för bättre gång och sedan får man nog gilla läget. En mekanisk klocka har man ju ändå inte för sin exakthet utan för att man gillar tekniken.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tyvärr lär det bli mycket dyrt om de skall tillverka del själva. Troligen så bör det gå att rucka något för bättre gång och sedan får man nog gilla läget. En mekanisk klocka har man ju ändå inte för sin exakthet utan för att man gillar tekniken.
Kan va så att klockan behöver "gås in" också , har du vridit upp den för hand eller bara låtit den gå på armkraft? Det kan påverka tidshåklningen negativt om den inte vrids upp med jämna mellanrum
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är ju ett anrikt amerikanskt märke som namnet ingersoll kommer ifrån, så amasian borde det väl vara?
För mig låter Ingersoll tyskt. Jag som arbetar inom processindustrin har sedan många år arbetat med det tyska processutrustnings leverantören Ingersoll Rand. Nu är jag ganska säker på att dessa inte har med varandra att göra men tanken med dessa klockor är att man skall få uppfattningen att ursprunget är anrikt schweiziskt eller tyskt (gremanklingande namn) fastän det är nya påhittade namn med billig kinesisk produktion. Se på urtavlan, det står inte swiss made eller made in germany utan "German Design". På exakt samma sätt som ex Theorema försöker utge sig för att vara tyska klockor. Läs inlägget som jag länkade till initialt, bilderna har tyvärr försvunnit och länkarna gamla men texten håller än.
 

F-L-P

Panerai
För mig låter Ingersoll tyskt. Jag som arbetar inom processindustrin har sedan många år arbetat med det tyska processutrustnings leverantören Ingersoll Rand. Nu är jag ganska säker på att dessa inte har med varandra att göra men tanken med dessa klockor är att man skall få uppfattningen att ursprunget är anrikt schweiziskt eller tyskt (gremanklingande namn) fastän det är nya påhittade namn med billig kinesisk produktion. Se på urtavlan, det står inte swiss made eller made in germany utan "German Design". På exakt samma sätt som ex Theorema försöker utge sig för att vara tyska klockor. Läs inlägget som jag länkade till initialt, bilderna har tyvärr försvunnit och länkarna gamla men texten håller än.


Jo, läste det. Mycket bra inlägg. Och är väl medveten om fenomenet med tyskklingande mushroombrands. Såg faktiskt inte att de hade tryckt tyskland på tavlan

Men originalföretaget Ingersoll är faktiskt i grunden amerikanskt och har en rik historia. Mest kända för sin "one dollar watch" och gick i konkurs på -20 talet. Var med i Stil i P1 för ett tag sedan. Finns ju flera exempel på anrika företag var namn och historia nyttjas för att nu göra tveksamma produkter, typ Bulova.

Edit: wikipedia länk här
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Bulova gör väl inga tveksamma produkter? De gör kvartsare och automater som bygger på miyota verk? De har ETA verk i flera av sina klockor, och deras accutron serie är ju rätt unik
 
C

China

Guest
Skulle inte tro det, seagull har inga återförsäljare i Europa så svenska utmanare lär knappast ha reservdelar till hands. Men de kanske kan fixa det på annat sätt [emoji16]

Sea-Gulls närmaste representant finns i Danmark, och det finns delar hos olika grossister som t.ex. cousinsuk. Däremot så kan det vara knepigt då beteckningarna på urverken kan variera hos olika grossister, men det går alltid att fråga om man är osäker.

http://www.seagullwatch.eu/

https://www.cousinsuk.com/
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Sea-Gulls närmaste representant finns i Danmark, och det finns delar hos olika grossister som t.ex. cousinsuk. Däremot så kan det vara knepigt då beteckningarna på urverken kan variera hos olika grossister, men det går alltid att fråga om man är osäker.

http://www.seagullwatch.eu/

https://www.cousinsuk.com/
Okej, har inte läst på sen mitten av förra året, då fanns det ingen håg under hitta :) men då kanske man kan ta kontakt med dem osv.
 

F-L-P

Panerai
Bulova gör väl inga tveksamma produkter? De gör kvartsare och automater som bygger på miyota verk? De har ETA verk i flera av sina klockor, och deras accutron serie är ju rätt unik

det var faktiskt ett mycket dåligt exempel från min sida...

Har för mig att de har släppt någon med tydligt inspirerad design men är ju faktiskt inte samma sak. Försökte läsa på om företaget på Wikipedia men verkar ha varit en mängd svängar av rebrandning och uppköp...
 
Topp