• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inget cert?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag kollar på en rolex från 2005. Säljaren (utomlands) har inget cert till klockan.

Jag har ingen anledning att tro att det är nått fuffens med klockan. Garantin har ju också sedan länge gått ut.

Behöver jag certet? Har ju hört någonstans att handlare blivit hårdare på krav på cert vid service mm.
 

Ninen79

Audemars
Jag kollar på en rolex från 2005. Säljaren (utomlands) har inget cert till klockan.

Jag har ingen anledning att tro att det är nått fuffens med klockan. Garantin har ju också sedan länge gått ut.

Behöver jag certet? Har ju hört någonstans att handlare blivit hårdare på krav på cert vid service mm.
Nymans vill ha cert vid service av lite nyare rolex.
 

POO

Panerai
OM man nu ska kränga baxade dinkor med minimal risk så måste ju skeppa iväg dem vara smidigast. Att det sen skulle uppdagas att den är just det är kanske minimal. Men kan ju vara värt att ha i åtanke.
 

Hugii

Audemars
För mig finns bara en regel. Ingen cert=ingen affär (nu pratar vi inte klockor som är 25-40 år gamla).
 

finnirgens

Panerai
Ju nyare klocka desto mer måste möjligheterna öka för att ett cert medföljer.....sen finns det folk som konsekvent slänger förpackningar och kvitton utan att det är nåt fuffens med det
 

TCB

Cartier
Certifikatet är ju precis som du skriver, en garantihandling. När garantin har gått ut så är ju den funktionen förbrukad. För att få fastställt att klockan verkligen är uttagen 2005 så behövs ju certifikatet eller annan handling som styrker det. Det kan ju också vara trevligt att få veta var och av vilken AD som den är köpt.
När det gäller äktheten så är det enda säkra att låta öppna den hos kompetent urmakare och få den checkad. Garantikortet borgar ju inte per automatik för äktheten. När jag var i Bangkok för ett par år sedan så tryckte de upp falska Rolex-kort och sålde de tillsammans med falska pass, körkort och andra handlingar.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vilka är dessa rövhattar? Skulle vilja höra deras resonemang.
Jag slängde att till min nya kamera, lådan direkt, och kommer garanterat slänga resten då garanti gått ut....hade jag sagt det på ett forum för kameraentusiaster hade jag blivit ifrågasatt på samma sätt vi ifrågasätter någon som slängt tillbehören på en klocka. Folk som köper en klocka och inte bryr sig så mkt, även om det är en dyr klocka, skiter totalt i lådor, boxar, manualer och handtags. Så enkelt är det.


TS: klocka från 2005 är inte konstigt om cert saknas, hade klockan vart under garanti är det något märkligare.
 

tissoter

Audemars
Jag slängde att till min nya kamera, lådan direkt, och kommer garanterat slänga resten då garanti gått ut....hade jag sagt det på ett forum för kameraentusiaster hade jag blivit ifrågasatt på samma sätt vi ifrågasätter någon som slängt tillbehören på en klocka. Folk som köper en klocka och inte bryr sig så mkt, även om det är en dyr klocka, skiter totalt i lådor, boxar, manualer och handtags. Så enkelt är det.

Men en klocka och kamera är inte samma sak :)
 

jabla

Sarlacc
Men en klocka och kamera är inte samma sak :)
Så säger de på Hasselblad Historical också fast tvärtom, inte många som har en komplett 1600f med box och papper. :)

02T1boxb.jpg
 

mackan_108

Cartier
Själv sparar jag alltid ALLA tillbehör! Kvitton, Box, manual mm mm. Frugan blir galen! Men nått jag har lärt mig är att det uppskattas vid en eventuell försäljning.
 

Wsthlm

Breitling
Lyfter denna tråd och undrar hur viktigt det är med boxar samt cert? Är det stor prisskillnad om det saknas på en klocka som är 10 år gammal? Ni liknar det vid en kamera men om man drar en parallell till bilar, där jag iallafall noggrann med servicebok (kanske inte riktigt samma sak men ändå) ingen servicebok = inget köp
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Beror så klart på vad det är för klocka.
På en sub kanske 10-15 % om den är 10 år. Ju äldre desto mer givetvis.

Hade inte brytt mig om klockan var 10 år och jag visste att det inte skulle bli en keeper.

Skulle jag däremot ha den läääänge så, ja då kanske cert är mer relevant.
 

isbjörn

Panerai
Jag tänker nästan tvärt om. Skall klockan ägas ett tag och sedan troligtvis säljas känns certet viktigare pga bättre värdeutveckling. Om jag visste att klockan bara var till för att användas är certet mindre viktigt. Det gör ju inte själva klockan bättre på något vis.
och ju mer premium klockan är, desto viktigare känns certet. Jag tycker att det börjar nånstans vid Omega, typ. Under den nivån spelar cert ingen roll.
Just my 2 cents....
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tror inte en klocka som är ca 10 år skulle ha högre värdeökning än en utan cert. Inte om vi nu talar som överskådlig framtid.
 
Topp