• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

inhouse eller ETA/Valjoux?

Jga

Breitling
Har en liten fundering då jag är ganska ny inom klocksvängen, gillar fina klockor men inte så stor kunskap om det (ännu). Jag har läst lite om inhouse vs. ETA, som jag förstår det så är det "finare" med inhouse än massproducerade ETA/Valjoux (7750), era tankar kring detta?

* Nästa fundering, t.ex IWC Portuguese är baserat på en ETA/Valjoux 7750 med modifiering, hur mycket modifiering beror väl på vem man frågar antar jag, vad krävs för att en tillverkare i detta fall IWC får lägga ett nytt ref nummer (i Portuguesen heter det 79350), finns det regler?
Kan man i praktiken ta urverket och snurra det 5 gånger motsols och sen sätta ett nytt ref.nummer?

* IWC´n tydligen 31 juveler och 7750 har 25 juveler, exakt vad gör dessa juveler?

Varför jag tog IWC som exempel är för att jag är en bärare av en IW371447, men vill lära mig förstå den lite bättre bara..
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Nu är jag färgad då jag är lite halvtrött på hela diskussionen.

Vi alla vet att ETA gör riktigt bra urverk, riktiga Traktorer och med modifieringar från tex IWC håller dessa minst lika hög standard om inte högre än vissa inhouse urverk. Dessutom är dom väl beprövade och lättare att få reparerade.

Så länge vi pratar om instegssegmentet av rolex, IWC, Omega, Bretiling, Panerai så tycker jag man skall gå efter vad man gillar rent utseendemässigt.

Vi kommer inte undan att de flesta av dagens populära klockornas urverk är baserade på något annat i grunden.

Det är sällan någon som man pratar om att tex daytona 16520 eller 6263 bör undvikas då dessa är trots allt modifierade valjoux 72 eller zenith verk.Eller att Omega Speedmaster urverket är baserat på Lemania 2310/1873

Sen finns det riktigt intressanta inhouse verk och jag älskar att läsa om patek, lange och deras senaste urverk.

Så länge du inte betalar premium för ett helt obehandlat ETA som i Panerais fall för något år sedan med deras boutique exemplar så tror jag inte man ska haka upp sig för mycket på ETA bas eller inte.

Länk till info om panerai 318 och de icke dekorerade eta urverken:
http://www.network54.com/Forum/353391/thread/1320595343/The mysterious PAM318

But thats just my 2 cents.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu är jag färgad då jag är lite halvtrött på hela diskussionen.

Vi alla vet att ETA gör riktigt bra urverk, riktiga Traktorer och med modifieringar från tex IWC håller dessa minst lika hög standard om inte högre än vissa inhouse urverk. Dessutom är dom väl beprövade och lättare att få reparerade.

Så länge vi pratar om instegssegmentet av rolex, IWC, Omega, Bretiling, Panerai så tycker jag man skall gå efter vad man gillar rent utseendemässigt.

Vi kommer inte undan att de flesta av dagens populära klockornas urverk är baserade på något annat i grunden.

Det är sällan någon som man pratar om att tex daytona 16520 eller 6263 bör undvikas då dessa är trots allt modifierade valjoux 72 eller zenith verk.Eller att Omega Speedmaster urverket är baserat på Lemania 2310/1873

Sen finns det riktigt intressanta inhouse verk och jag älskar att läsa om patek, lange och deras senaste urverk.

Så länge du inte betalar premium för ett helt obehandlat ETA som i Panerais fall för något år sedan med deras boutique exemplar så tror jag inte man ska haka upp sig för mycket på ETA bas eller inte.

Länk till info om panerai 318 och de icke dekorerade eta urverken:
http://www.network54.com/Forum/353391/thread/1320595343/The mysterious PAM318

But thats just my 2 cents.

Mycket bra åsikter tycker jag. Man kan kanske tänka sig en analogi med bilmotorer. Klart att en tolvcylinders handbyggd Ferrarimotor är jävligt mycket sexigare än en serieproducerad Mercedesmotor, men i det paketet ingår att i serieproduktionen finns en dimension av säkerhet och erfarenhet.

Hade jag obegränsat med resurser skulle jag gärna ha bara klockor med in-house verk men så är ej fallet. Jag kan tycka att det är en aning fräckt av IWC att byta namn och kalla ETA verk för egna kalibrar, framförallt då de är så himla hemliga när det gäller vilka modifikationer som görs (numera av ETA själva enligt IWC specs innan leverans) men att det är bra kvalitetsverk råder ingen tvekan om.
 

Jga

Breitling
Tack för svaren.
Känns som om detta har diskuterats i all evighet och kommer så att göras.

Blev ju jäkligt sugen på en Panerai 318 nu, borde vara ganska högt samlarvärde på en sån med ett obehandlat ETA i.
 

GurraG

Cartier
Ska inte påstå att jag kan nå'nting om detta men hur mycke' egna modifieringar görs normalt? Är det inte så att man beställer till olika kvalitetsspecar som på t.ex. LCD-paneler?

Jag har en Hamilton Intra-matic och en Tudor Heritage Chrono som båda har i princip ett ETA 2892 (visserligen med en DD kronografmodul i Tudoren) men frågan är hur stor skillnad det är egentligen. Kvalitetskänslan är klart högre i Tudoren, ljud, vrida upp etc men det ligger ju utanför själva verket. Sen är också Tudoren väldigt mycke' bättre regulerad och platsar inom COSC utan problem medan Hamiltonen går klart svajigare fast båda klockorna är rätt nya.

I övrigt håller jag helt med Camestig.
 
  • Like
Reactions: Jga

Singular

Rolex
2-Faktor
Ska inte påstå att jag kan nå'nting om detta men hur mycke' egna modifieringar görs normalt? Är det inte så att man beställer till olika kvalitetsspecar som på t.ex. LCD-paneler?

Stämmer. Många "modifierade" verk (ja, IWC, det är dig jag blänger på...) kommer färdiga i plast från ETA.
 
  • Like
Reactions: Jga

GurraG

Cartier
Stämmer. Många "modifierade" verk (ja, IWC, det är dig jag blänger på...) kommer färdiga i plast från ETA.


Jag tycker det finns nå'n slags ärlighetsproblematik hos premiumtillverkarna när dom försöker få det att låta som om det är deras egna verk fast det inte är det. I mellanklassen är det ärligare.

För att fortsätta min jämförelse med LCD-paneler tillverkar Sony inte egna paneler över 40" utan köper in av Sharp, fast det säger dom inte... Möjligen kan jag också tycka att vi klocknördar tillskriver inhouseverken ett lite onödigt skimmer av fantastisk kvalitet och och verkshöjd (no pun intended). Jag är personligen övertygad om att ett beprövat ETA-verk beställt med toppspecar är väl så bra bra som många inhouseverk.
 
Inhouse är väl alltid intressantare, men som sagt, inhouse är inte per automatik "bättre"

Håller helt med. Vill även tillägga att det är ju i regel det fantastiska hantverket i mekaniska klockor som många klockintresserade går igång på. Vilket förklarar varför det är mer intressant och kul med inhouse ungeför som mekaniskt är intressantare än quartz.
 

Genta

Cartier
Kan tycka att Inhouse/manufaktur-epitetet säger ganska lite. Även om verket är egenkonstruerat så behöver det ju inte vara bra. När NOMOS deklarerade att de nu var en riktig manufaktur med egna verk i klockor för 10 tkr sa det mig ingenting om verkets prestanda, driftsäkerhet eller puts och stuts a la Geneve-sigillet (däremot lockas jag av Bauhaus-inspirerade-designen). Å andra sidan kan jag tycka att haute horlogerie-firman AP borde ta fram ett eget kronografverk till sina Royal Oak, även om Frederic Piguet-verket är lovordat - bara för att de kan.

Men, borde vi inte ha ett svenskt ord för in-da-house/manufaktur? Det kanske kan bidra till att avmystifiera begreppet. Finns det redan ett svenskt ord? Eller ska vi hitta på nåt - vad sägs om "egenkonstruerat"?
 
  • Like
Reactions: Jga

GurraG

Cartier
Håller helt med. Vill även tillägga att det är ju i regel det fantastiska hantverket i mekaniska klockor som många klockintresserade går igång på. Vilket förklarar varför det är mer intressant och kul med inhouse ungeför som mekaniskt är intressantare än quartz.


Poängen för mig är att det är viktigt att skilja på bättre och finare/intressantare, speciellt i förhållande till prispunkten.

Jag håller också med TS om att det vore intressant att veta hur mycket ett standardverk behöver modifieras för det ska få kallas inhouse. Kanske är det bara en avtalsfråga med ETA/Valjoux...
 
  • Like
Reactions: Jga

Singular

Rolex
2-Faktor
Kan tycka att Inhouse/manufaktur-epitetet säger ganska lite. Även om verket är egenkonstruerat så behöver det ju inte vara bra. När NOMOS deklarerade att de nu var en riktig manufaktur med egna verk i klockor för 10 tkr sa det mig ingenting om verkets prestanda, driftsäkerhet eller puts och stuts a la Geneve-sigillet (däremot lockas jag av Bauhaus-inspirerade-designen). Å andra sidan kan jag tycka att haute horlogerie-firman AP borde ta fram ett eget kronografverk till sina Royal Oak, även om Frederic Piguet-verket är lovordat - bara för att de kan.

Men, borde vi inte ha ett svenskt ord för in-da-house/manufaktur? Det kanske kan bidra till att avmystifiera begreppet. Finns det redan ett svenskt ord? Eller ska vi hitta på nåt - vad sägs om "egenkonstruerat"?

"Manufakturverk".
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Poängen för mig är att det är viktigt att skilja på bättre och finare/intressantare, speciellt i förhållande till prispunkten.

Jag håller också med TS om att det vore intressant att veta hur mycket ett standardverk behöver modifieras för det ska få kallas inhouse. Kanske är det bara en avtalsfråga med ETA/Valjoux...

Egentligen till oändligheten - det finns egentligen bara modifierat och manufakturverk, ingen gråzon. Meeen, det kan vi ju fråga TAG Heuer om. Liksom.
 
Tänkte bara flika in att 7750 utifrån min erfarenhet är ett kanonverk. Har tre klockor med det verket (ingen IWC dock) som alla funkat mycket bra vad gäller tidhållning och powerreserve. Visst det är inte sexigast men det levererar!
 
  • Like
Reactions: Jga

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
För min del har i princip alla mina klockor ETA-verk som bas och de fungerar mycket bra. Men just därför ville jag att nästa klocka skulle bli en med in-house-verk. Naturligtvis kunde man göra som alla andra och välja Rolex, men nu är jag inte som alla andra utan tycker det är roligare med något annorlunda. Och då bara råkade det sig bli så att ett av de bästa verken som finns korsade min väg, och då var det bara att slå till, Zenith's El Primero. Att den sedan satt i en Defy är ju en annan historia.
 
Topp