• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av 116710BLNR, skilsmässa, testamente, kunskapsspridning...

JOADAT

Breitling
Det här är inte en (förtäckt) paketöppningstråd, det är en berättelse om vad som kan hända under ett inköp och ett försök att sprida vissa kunskaper som visat sig livsviktiga. Hoppas att tråden och jag passerar nålsögat...

Det börjar 2013 med att jag letar fram pappas gamla klocka och börjar lurka på KS. För ett år sen reggade jag mig och la upp klockan i en tråd under vintage: https://klocksnack.se/threads/certina-ds-2-chronolympic.27722/

Nästan samtidigt så tittade jag på Breaking Bad och det blev inköp på Uret.se och tolv månaders avbetalning så den är betald nu: https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-55#post-598034

Och nu börjar det brännas. Det trillade in lite cash under det senaste år och eftersom jag fyller 40 i höst så tänkte jag unna mig min första Rolex. I mitten på maj så sätter jag för första gången min fot hos AD och meddelar att jag vill köpa en BLNR. Väntetiden var 6 månader och handpenningen var fjorton tusen, talar om detta pga: https://klocksnack.se/threads/handpenning-för-klocka-hos-ad.37039/

Tre veckor senare talar frun (ovetande om klockköpet) om att hon vill skiljas. Ridå ner! Var ska man bo? Har man råd att bo? Tusen tankar... Och klockjäveln på ingång dessutom!

Över tid så löser saker sig, så här 1½ månad senare så är frun utlöst ur huset och klockan sitter på armen. Nyckeln till allt är att pengarna som trillade in var dels arv, dels gåva och att någon hade gjort sin hemläxa. Trots att det verkar självklart att barn ärver sina föräldrar osv. så har någon bemödat sig att skriva ett testamente som säger just detta men med ett tillägg, "arvet i sin helhet, det som träder i dess ställe samt avkastning skall utgöra enskild egendom". Det är detta som räddar arslet på mig och gör jag kan bo kvar och dessutom ha en klocka på armen. Och det är detta jag vill missionera, skriv era testamenten så att barnens arv blir enskild egendom för man vet aldrig vad som händer och försök att få era föräldrar att göra detta också. Samma sak med gåvor, skriv ett gåvobrev att det är enskild egendom. Det finns ju många jurister på forumet så ni får gärna fylla på, men för mig var det viktigt att försöka sprida dessa kunskaper.

Avslutar med dessa bilder:

IMG_079.jpg


IMG_0799.JPG
 
Senast ändrad:
Tråkigt att att höra att frugan ville gå skilda vägar (såvida du inte kände samma sak alltså!) men det verkar som att saker ordnade upp sig i slutet!

Självklart ska samtliga arv och liknande gåvor skrivas som enskild egendom.
Riktigt bra val av klocka också!
 

JOADAT

Breitling
Tråkigt att att höra att frugan ville gå skilda vägar (såvida du inte kände samma sak alltså!) men det verkar som att saker ordnade upp sig i slutet!

Självklart ska samtliga arv och liknande gåvor skrivas som enskild egendom.
Riktigt bra val av klocka också!

Tack! Ja, det har väl ordnat sig bra. Med facit i hand så känns det som att jag haft tur som en tokig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skönt att det ordnade sig.
Kvinnor kommer och går, klockorna består ;)

Enskild egendom alltså... Får googla llte mer om det.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller med dig i allt det du säger/skriver, det kan bli kostsamt, det tog ett gäng år för mig att komma tillbaka. Denna gång är jag inte gift, kommer nog inte att göra det heller kanske, Los Tantos vill det, men vi får se. Jag/vi har dock skrivit ett testamente, har även skrivit papper på att alla klockor, lite andra saker tillhör mig vid eventuella sådana här händelser, nu hoppas jag innerligen att det inte händer, för denna kärring är nog den bästa och coolaste jag haft tror jag...

Jag beklagar detta som hänt och skönt att höra att det löste sig så bra det bara kunde med allt, lycka till på vägen nu Joadat med klockor/klockköp, huset etc!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Bra tråd!
Mycket tänkvärt. Man måste skydda sig för man vet aldrig vad som händer.

Vill också säga grattis till klockan, mycket bra val.
 
Grattis till en fin klocka, har en likadan själv och för varje gång jag funderar på att byta den så ångrar jag mig när jag inser att den är förbaskat allround.:)

Separationer och bodelning etc Kan bli riktigt krångligt, speciellt om man tänker efter efteråt...skönt att det verkar lösa sig.

/gustav
 

JOADAT

Breitling
Tack för all positiv återkoppling, jag har varit på botten och vänt så nu ska det gå bra. :)

Som det skrivs så finns det annat man kan göra också, äktenskapsförord, mm, men det är ju något som "man och fru" ska ta ställning till. Jag försökte belysa hur vi räddar våra barn från oförutsedda händelser.
 

Greven

Audemars
Tuff resa! Bra att du verkar vrkar ha fått fotfäste i tillvaron igen. Kloka råd, som familjefar skall jag genast ta itu med detta. Tack!

Fin klocka!
 

MariaE

Panerai
Ogift med sambon. Har tre barn som inte har arvsrätt efter mig/oss. Såklart har jag/vi ett testamente som täcker allt, inkl hunden.
Grattis till kloka föräldrar och snygg klocka!
1438261478546-1117612648.jpg
 
Topp