• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av en "riktig" klocka

danne_w

Breitling
Jag tycker Aqua Terra är en riktigt bra och fin klocka. En klocka man mycket väl kan ha länge, inte bara som instegsklocka. Att sedan Speedmasten har en läcker historia och är fantastisk i alla lägen utom till bad är en annan sak. Likaså med Rolex, underbara klockor som finns i många modeller.

Men det finns en del som talar för AT. Den är snygg, allround, klassisk och diskret även om den sticker ut lite lagom. Mitt råd är att kolla på de som kallas Skyfall. De har en helt magisk blå tavla som jag aldrig tror man tröttnar på. Här är en tråd: https://klocksnack.se/threads/omega-aqua-terra-skyfall.20547/page-2 Och köp den som är 38,5 mm. Den större är för stor. Tappar proportionerna tycker jag. Man kan hitta dem till bra priser begagnade. Och inte helt tokdyra nya om du kollar på uret.se tex.

Som tidigare nämnts, "Skyfall" dvs 231.10.39.21.03.001.

Grymt snygg klocka. Bilder? Klart du ska få!

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Edit: bild nr 2, vad är det för ref?

Ja okej ni har övertygat mig, den blåa tavlan ska det vara... frågan är nu bara var jag ska hitta en sån :)
 

danne_w

Breitling
Välkommen!
I höst kommer AT med ett ännu mer uppdaterat verk med antimagnetiska egenskaper. Om du ska köpa nytt skulle jag vänta till i höst, alternativt använda det som argument för att kanske kunna få ett lite bättre pris hos AD.
Fantastisk klocka hur som helst, speciellt med den blå tavlan, i 38.5mm!

Vänta ända till hösten? ojoj nog för att jag brukar ha en del tålamod men så länge tror jag inte jag kommer kunna hålla mig :)
 

Sond

Patek
Ja okej ni har övertygat mig, den blåa tavlan ska det vara... frågan är nu bara var jag ska hitta en sån :)

Börja med att läsa annonser i massor. Då får du en grund att stå på vad gäller pris och skick. Dra dig inte för att fråga om objekt här. Vi är duktiga på att köpa klockor åt andra..;) Om inget dyker upp så annonserar du här.
 
AT är grym, snygg clean look. Men speedmastern är något alldeles extra. Nu är jag ju lite partisk då jag äger en. Men mer klocka för pengarna är svårt att få, den räknas till en av klockvärldens klassiker. När man väl börjar läsa på om historien bakom klockan så blir man helt såld. Vad jag vet så är speedmastern den enda klocka som är godkänt av NASA för EVA-walks, alltså turer utanför rymdfärjan. Inte dåligt för en klocka som inte ändrats märkvärt sedan dess skapelse. Gillar Omegas tänk med klockan, " if it aint broken, don't fix it". Som tidigare nämnts, den är ursnygg med t-shirt och slitna jeans medans man flippar burgare på grillen. Men funkar lika bra uppklätt till finare tillfällen. En klassiker som aldrig går ur tiden.
 

Sond

Patek
Även om jag rekommenderar en AT så kan jag bjuda på några bilder på min Speedmaster. Och inte med den vanliga länken utan på skinn...
56be01fe.jpg

b2d29bd5.jpg

IMG_6678.jpg


Just Speedyn passar mycket bra på ett skinnarmband. Det ändrar klockans karaktär radikalt. Man får på så sätt en klocka som spelar i flera divisioner.
 

Vesper

Rolex
Jag tycker att AT'n är ett bra första val. Många skriver om speedy men hos mig väcker den inte mycket känslor. AT'n har du minst lika mycket potential i. Du kan ha den på länk, läder eller nato. Dessutom är AT'n renare i sin stil. Mina 50 cent, hoppas du blir nöjd med ditt val i slutändan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Gå till uraffär som säljer Omega och kolla tavlor och prova storlek så du vet vad du vill ha!
Skaffa dig en uppfattning om vad det kostar nytt och vad det är för skillnad på de olika modellerna och verken.
Jag har 18-19 cm i handleder och köper inte klockor under 40 mm men inte heller större än 44 mm. Beroende på hur kraftiga handleder du har så är 42mm boett att föredra före 38,5 enligt mig. Men det är förstås en smak- och vanesak.
 

POO

Panerai
Knalla in till en handlare och prova. Omega ADs dräller det ju av. ATn har en trevlig tavla men för mig räcker inte det riktigt...
Speedmastren den har däremot allt. Verklig klassiker som man aldrig någonsin behöver ursäkta. Har en orubblig plats i hall of fame tillsammans med oftast många, många gånger dyrare klockor.

Med det sagt så köp vad du vill ha och lyssna inte på för många gnälliga gubbar som helt tappat fotfästet i vissa frågor...:)
 

danne_w

Breitling
Gå till uraffär som säljer Omega och kolla tavlor och prova storlek så du vet vad du vill ha!
Skaffa dig en uppfattning om vad det kostar nytt och vad det är för skillnad på de olika modellerna och verken.
Jag har 18-19 cm i handleder och köper inte klockor under 40 mm men inte heller större än 44 mm. Beroende på hur kraftiga handleder du har så är 42mm boett att föredra före 38,5 enligt mig. Men det är förstås en smak- och vanesak.

Knalla in till en handlare och prova. Omega ADs dräller det ju av. ATn har en trevlig tavla men för mig räcker inte det riktigt...
Speedmastren den har däremot allt. Verklig klassiker som man aldrig någonsin behöver ursäkta. Har en orubblig plats i hall of fame tillsammans med oftast många, många gånger dyrare klockor.

Med det sagt så köp vad du vill ha och lyssna inte på för många gnälliga gubbar som helt tappat fotfästet i vissa frågor...:)

Enligt omegawatches.com så har jag cirka 30mil att knalla om det duger med en finsk butik och 50 om jag ska ha en svensk, så det blir en jäkla promenad ;)

har dock funderat på det där med storleken jag har ungefär 18cm omkrets på handleden (mätt med en kabelstump och en tumstock :D ).
 

POO

Panerai
Enligt omegawatches.com så har jag cirka 30mil att knalla om det duger med en finsk butik och 50 om jag ska ha en svensk, så det blir en jäkla promenad ;)

har dock funderat på det där med storleken jag har ungefär 18cm omkrets på handleden (mätt med en kabelstump och en tumstock :D ).


Karesuando?
 

KMS

Rolex
Tycker ATn definitvt är en sjysst klocka. Om du gillar den så kör på det. Speedmastern är också en sjysst klocka.:) Att den har vart på månen är ju coolt. Men om du inte har tänkt att åka till månen under den närmaste tiden så kommer nog ATn leverera lika mycket kvalitetskänsla. ATn känns mer praktisk iom att du kan bada med den osv. Billigare att serva borde den väl också vara.
Testa är nog en bra idé. Men jag hade ju inte låtit mig påverkas för mycket av alla galningar härinne.:)
 

danne_w

Breitling
Jag har 16-17 cm handled, beroende på dagsform. Kan bjuda på lite bilder!

image.jpg
image.jpg
image.jpg

ja inte blir man ju mindre sugen på den blåa inte, är det 38,5mm eller 41,5?


nja från Karesuando är det 94 mil :D
Luleå däremot och det verkar inte finnas nån butik norr om Sundsvall.

Tycker ATn definitvt är en sjysst klocka. Om du gillar den så kör på det. Speedmastern är också en sjysst klocka.:) Att den har vart på månen är ju coolt. Men om du inte har tänkt att åka till månen under den närmaste tiden så kommer nog ATn leverera lika mycket kvalitetskänsla. ATn känns mer praktisk iom att du kan bada med den osv. Billigare att serva borde den väl också vara.
Testa är nog en bra idé. Men jag hade ju inte låtit mig påverkas för mycket av alla galningar härinne.:)

Jag är lite skeptisk mot vattentåligheten på speedmastern och sen är ju den där blåa svårslagen.

Är det en AT du ska ha så ska du bannemig ha den i blått :)

Jo tyvärr så blir det väl svårare o hitta en nu när jag snöat in på bara en färg :)
 
Topp