• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av klocka

Vicnic

Omega
Sen till festen (varit magsjuk och inte orkat kolla av forumet :depressed: ).

Inom din prisklass (och alla andra för den delen :p ) säger jag som vanligt Orient och mer specifikt Orient Star i detta fall.
Denna nätta tråd på typ 25 sidor finns lite allt möjligt om Orient både om historia och lite urval på modeller https://klocksnack.se/threads/den-inofficiella-orienttråden.23314/

Var kan man kolla närmare på deras utbud? Kollade klockia men de verkar inte sälja klockor från det märket.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Var kan man kolla närmare på deras utbud? Kollade klockia men de verkar inte sälja klockor från det märket.

Tyvärr finns inga återförsäljare i Sverige så man måste beställa från utlandet. Officiell återförsäljare i europa är www.seriouswatches.com

Tyvärr är det inte bättre än så att om du vill fingra på en modell måste du åka utomlands eller känna någon som har just den modell du är intresserad av. Annars är det bara att titta på bilder på nätet som gäller
 

Vicnic

Omega
Tyvärr finns inga återförsäljare i Sverige så man måste beställa från utlandet. Officiell återförsäljare i europa är www.seriouswatches.com

Tyvärr är det inte bättre än så att om du vill fingra på en modell måste du åka utomlands eller känna någon som har just den modell du är intresserad av. Annars är det bara att titta på bilder på nätet som gäller

Ohh, gud var svårt det blev. Certinas DD är ju väldigt snygg, men måste säga detsamma om orient star-klockan. Orient klockan är aningen billigare också. Det är väl främst de två klockorna som det står i mellan just nu. Skulle gärna vilja se certina klockan i någon fysisk butik, men det verkar så jävligt att ingen butik nära där jag bor har den (Malmö).
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ohh, gud var svårt det blev. Certinas DD är ju väldigt snygg, men måste säga detsamma om orient star-klockan. Orient klockan är aningen billigare också. Det är väl främst de två klockorna som det står i mellan just nu. Skulle gärna vilja se certina klockan i någon fysisk butik, men det verkar så jävligt att ingen butik nära där jag bor har den (Malmö).
Verkar ju finnas 9 återförsäljare av Certina i Malmö. Någon av dessa måste väl ha den inne.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den övre är på 40 mm. Den undre är mindre. Snygga var de hursomhelst!
Kolla om de finns på Watchhubs.net
Där brukar de ha riktigt bra priser.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
För att ytterligare krångla till det för dig och för att spinna vidare på det japanska spåret, här har du två alternativ från Seiko: SARB033 och SARX015. SARX015 misstänker jag kan ha aningen högre finish eftersom den kostar mer, men urverket är detsamma i båda. SARB035 resp. SARX013 om du vill kika på vita urtavlor.

SARB-serien tror jag kan hittas överprisade i Sverige, men annars funkar handlare som watchhubs.net och creationwatches.com utmärkt. Även Higuchi ska vara bra prismässigt men har en horribel hemsida...
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Dra gärna ner din Budget lite! Vill lova att du kommer vilja ha fler, din smak kommer ändras flera gånger och du kommer hitta nya behov!

Var inte rädd för begagnat heller. Men det kräver sina efterforskningar.

Sjukt kul att du tänkt komma igång så tidigt!
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Utan att bry mig om märke och pris, om du nu vill ha en åsikt från någon annan så tycker jag att dessa två ligger i topp i följande ordning;

1.Certina DS 1 Automatic Day-Dat
2. Certina DS Action

Men som tidigare nämnts, kör på den som faller dig bäst i smaken! ;)
 

Vicnic

Omega
Här är de fyra klockorna som jag tror är de bästa för mig. Ska prova klockorna imorgon eller övermorgon så att jag kan se de i verkligheten också innan jag bestämmer mig.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hmm... Det är nåt med den där Longinessen. Den är lite udda men samtidigt helt ok!
Annars är certinadykaren ett utseendemässigt säkert kort.
 

Vicnic

Omega
För att ytterligare krångla till det för dig och för att spinna vidare på det japanska spåret, här har du två alternativ från Seiko: SARB033 och SARX015. SARX015 misstänker jag kan ha aningen högre finish eftersom den kostar mer, men urverket är detsamma i båda. SARB035 resp. SARX013 om du vill kika på vita urtavlor.

SARB-serien tror jag kan hittas överprisade i Sverige, men annars funkar handlare som watchhubs.net och creationwatches.com utmärkt. Även Higuchi ska vara bra prismässigt men har en horribel hemsida...

Snygga klockor som också är relativt billliga. Sarx015-modellen är den som tilltalar mig mest. Det verkar nog som att http://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/seiko-automatic-presage-sarx015 har den billigast, ca 3500kr. Är det någon som vet om man kan hitta den billigare hos någon återförsäljare som samtidigt är säkra? Vill gärna jämföra alla klockor jag är intresserad av innan inköp så jag inte blir missnöjd.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Snygga klockor som också är relativt billliga. Sarx015-modellen är den som tilltalar mig mest. Det verkar nog som att http://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/seiko-automatic-presage-sarx015 har den billigast, ca 3500kr. Är det någon som vet om man kan hitta den billigare hos någon återförsäljare som samtidigt är säkra? Vill gärna jämföra alla klockor jag är intresserad av innan inköp så jag inte blir missnöjd.


Higuchi Inc har den inte på hemsidan, men borde ha den tillgänglig billigare om du mailar. Det du får tänka på är att det kan bli moms på en klocka från Japan, det är 25% extra på priset.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Certina DS Action Diver, om du inte tycker den blir stor med sina ca 42-43 mm. Annars är ju Longines HQ ca 41 mm och finns även i 39 mm.

Denna Hamilton för ca 3800 kr inkl. frakt, är kanske annars ett bra alternativ, och mäter 40 mm, vilket kanske är en bättre storlek.

http://www.amazon.com/Hamilton-Khaki-King-Scuba-watch/dp/B00193CVWW

Som jag skrev i en annan tråd, så kan man förmodligen få loss en Longines HC för endast någon tusenlapp mer än en Certina DS action, hos fysiska handlare. Så älskar man inte Certinans biffighet, så skulle jag lätt satsa på en Longines. Tycker faktiskt även de 2-3 tusen mer som Longines kostar, är värt de. Lite bättre känsla överlag på allt, finish, krona, vridring, länk mm. Elegantare och gedignare helt enkelt, även om de kanske har typ samma (?) urverk.

Kände även på en Certina 1888 DS-1 Powermatic 80. Riktigt schysst med facetterat och kupat glas, fin länk. Något dyrare än DS action, och en helt annan stil (badtät, men EJ skruvad krona), men även här värt de extra tusenlapparna. Skulle nog påstå att den är ett bra budgetalternativ till t.ex. en Omega AT.
 
Topp