• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av min första klocka! Tips & råd tack!

Mo12

Breitling
Hej alla klock-vänner!
Precis registrerat mig här på sidan då jag har läst en del trådar och inlägg. Nu är det snart dax att köpa min första "riktiga" klocka efter många års spanande!
Är intresserad av en Omega Seamaster Planet Ocean 600m Co-Axial Chronograph 45.5mm och frågorna är många! (se bilden nedan)
Vad behöver man veta om dessa klockor? Många skriver om axlar hit o dit!
Sedan kommer vi till det som är ganska viktigt, priset och inköpsställe!
Denna klocka kostar 66.000 kr i båda butikerna i Gbg medans på nätet kan du få den för 52.590 innan lite prutning kanske.

Har försökt bli lite klokare genom att läsa på forum om gråhandlare mm.
Vad jag förstår så säljer nätbutikerna som uret.se och mywatch.nu dessa klockar genom att köpa in det från större butiker i södra Europa som säljer större volymer och får bättre pris, via deras samarbete så blir det större volymer och bättre priser. Stora skillnaden är ju att fysiska butiker behöver ha större marginaler då dom har attraktiva adresser o lokaler, dyra larmsystem, dyra förvaringsskåp mm, massa personal, försäkringar och gud vet vart det slutar.
Nätbutikerna har ju knappt något av dessa i samma omfattning som dom fysiska butikerna och kan ge oss bättre priser.

Pratade med en på mywatch igår (160720) och fick lite svar på frågorna jag ställde. Han sa att klockorna är 100% äkta och att när jag lägger beställningen så lägger dom en beställning från sin AD i tex Italien och så görs min klocka på min beställning och skickas antingen direkt hem till mig eller om jag vill åka upp till Stockholm och hämta ut den hos dom!
Samma garantier finns med som om jag köper den i Gbg.
Enligt mig så är ju frågan att om jag vill köpa klockan i en butik och betala alla omkostnader pga av att dom är stöldbegärliga eller köpa den på nätet?
Köper jag den på nätet och vill förkorta länken på klockan i butik så kanske jag får betala ngn hundring för det eftersom jag inte är "deras" kund medans butiken kanske hade bjudit på det eller sålt den vid utlämning i rätt storlek direkt och kanske inte tagit betalt för det vid senare tillfälle. Men vad gör det när jag sparar nästan 14.000 kr!?! Service och så betalar man ju för och det är ju inga konstigheter. Sedan behöver man ju inte skryta med att man har köpt klockan på nätet direkt.

Var inne i butikerna i Gbg förra helgen och frågade om klockan fanns inne med mera och båda butikerna hade ingen aning om när den skulle komma in eller så mycket info om klockorna (frågade om samma klocka med olika utföranden och jämförde dom olika snarlika modellerna). Medans kontakten på en av nätbutikerna kunde svara på alla mina frågor jag kunde komma på. Detta gör mig än mer tveksam på om jag vill betala mycket för för den dåliga kunskapen om klockorna i butiken då kunskapsbristen var ganska stor. Dom var utsmyckade och välklädda men det spelar ju inte mig ngn roll, kändes lite väl mycket skryt men lite kunskap om verksamheten.

Betygen på båda dessa sidor är ganska höga på pricerunner och prisjakt, mycket bättre än andra stora webbutiker! Tycker diskussionerna på nätet om dessa webbsidor lite äldre och skulle vilja väcka frågan igen. Samt att jag fick vi och dom känslan mellan dom som köper i butik kontra nätet och svaren i diskussionerna blev inte så opartiska!
Nu känner jag mig väldigt långrandig men skulle vara tacksam på vad ni har att säga!


Tack på förhand!
A8545-Omega.JPG

http://www.uret.se/omega-seamaster-planet-ocean-600m-co-axial-chronograph-455mm-sv-p-14304.html
 
Välkommen till KS ! :)

Det allra viktigaste i just detta fall är att pröva klockan först; det är en bjässe ! Mina spinkiga handleder klarar inte att bära POC med äran i behåll vilket är synd då det är en fantastisk klocka med marknadens bästa kronografkaliber tickande i sitt inre. Som sagt; pröva den noga först, den är verkligen stor, inte minst på höjden. Och läs lite recensioner så att du vet lite om, och kan uppskatta, det du köper.

För egen del handlar jag oftast hos AD vilket är mysigast och enkelt - det skadar aldrig att bygga upp en relation. Har köpt några hos gråhandlare också (uret.se) med bara goda erfarenheter.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den lär ju knappast tillverkas på beställning utan köps snarare på beställning.
 

Mo12

Breitling
Blir svårt att testa den när butikerna i Gbg sa till mig att jag måste köpa den och att jag får den förhoppningsvis till jul! Haha, vilket skämt!
Så om jag ändå måste beställa den så tar jag dom som får hit den snabbast.

Har en klocka idag som är 45mm i diameter ink kronan. Så det diffar nog inte så mycket. Dock så vill jag ha en stor o tung klocka.
Men jag tror inte den är så stor som vissa av Diesels klockmodeller, dom är ju löjligt stora (kanske är att svära i detta forum att jämföra riktiga klockor med bara "märkes" klockor).

Det var va dom sa på mywatch att dom gjordes på beställning!

Hur många kort får man till klockorna? På vissa bilder så har jag sett att man får 3 st men enligt mywatch har dom ändrat till 2 st. Men man får en tredje om man har diamanter på klockan, då är det ett diamant certifikat man får då. Stämmer detta!?

Enligt dessa hemsidor står det 4 års världen runt garanti. Har omega någon regel att den inte gäller vid köp på nätet? Tidigare inlägg i forum så är det någon som påstår att Tag haur har ngn sådan regel. Har inte hittat ngt på omegas hemsida i alla fall!

Någon som kan peka ut någon nackdel med uret.se eller mywatch.nu?

Tack för svaren!
 

Korwax

Omega
Tänk på att den är väldigt hög. 18mm har jag för mig. Även om du gillar stora klockor så råder jag dig att vänta med köp tills du testat storleken. Grymt fin klocka.
Hoppas du blir nöjd med ditt köp
 
Tänk på att den är väldigt hög. 18mm har jag för mig. Även om du gillar stora klockor så råder jag dig att vänta med köp tills du testat storleken. Grymt fin klocka.
Hoppas du blir nöjd med ditt köp

Precis, även om man gillar stora och tunga klockor så är POC 9300 (och kommande 9900) exceptionella i formatet. Det är inte för inte den kallas the beast i fanboyskretsarna. Jag skulle ändå rekommendera att @Mo12 prövar modellen innan köp; POC 9300 är en volymmodell och många AD's har den inne (när jag exempelvis köpte min PO 8500 på Björkegrens i Kalmar fanns en fin POC 9300 alldeles bredvid, med ljuvlig orange bezel - varför föddes man med dessa ynkliga handleder ? :(

Det är riktigt att du bara får två kort ("International Warranty" och "Pictograms") på klockor tillverkade i mitten av år 2014 eller senare. På klockor tillverkade före detta tillkommer ett tredje ("Chronometer Certificate). Till klockor med nya 9900-verket som finns på marknaden inom kort kommer också ett tredje kort att finnas ("Master Chronometer") då klockorna efter en sväng hos COSC testas av METAS med urverken monterade i boetterna i tester som innehåller moment endast klockor tillverkade av Omega klarar av att genomgå med godkänt resultat. Fyra års garanti stämmer också (vilket gäller alla klockor med kiselspiral) och garantin är internationell i den bemärkelse att du kan lämna in klockan och åberopa garantin hos en AD i vilket land som helst (dock kan en mindre summa i transportavgifter tillkomma om klockan behöver skickas iväg). Väljer du gråhandel så kommer certifikatet troligen vara stämplat av AD utomlands men det spelar alltså ingen roll ur konsumentskyddssynvinkel och visst kan du spara en nätt liten slant - om du föredrar detta framför AD så visst, go for it. Kan personligen inte uttala mig om mywatch, men har köpt några nya Omega via Uret.se och fått förstklassig service.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

kmg

Patek
2-Faktor
Om jag vore du skulle jag gå in till några affärer och testa många olika modeller. Ju fler du testar, ju större insikter kommer du få vad du verkligen gillar. En sak är bild, en annan är irl. Så även om "din klocka" inte finns inne, testa massa andra modeller. Vem vet, du kanske är ämnad för något annat än omega :). Även om forumets undersköterna ovan redogjorde för att det är det bästa som finns på denna jord :).
 

Aelgen

Omega
Har ingen personlig erfarenhet av detta men du kan ju testa att förhandla ner priset hos AD. Nämn vad du kan få den för på nätet och se vad de kan göra på priset. Vad man ser på forumet här verkar en hel del ha framgång med att pruta på Omega.
 

Mauritz

Rolex
Personligen skulle jag gått till en AD och diskutera priset innan beställning gjorts via gråhandlare, ibland förvånas man över att det inte skiljer så mycket i slutändan.
Om du går in till en AD och ber att få titta på klocka och frågar på bästa pris vid affär här och nu så tror jag du kan komma närmare gråhandlar priset än du anar, AD:n gillar snabba affärer inte så mycket fönstershoppare.
Varje gång jag ser denna klocka blir jag sjukt sugen på en själv, men den måste nog testas först på grund av sin storlek.
Lycka till med köpet och glöm inte slänga upp massa bilder på den om ett köp blir gjort.

Trevlig helg.
 

Mo12

Breitling
Klart jag vill testa den innan jag köper den. Testade 42mm men tyckte den var alldeles för liten för mig. Är man van med en stor klocka runt handleden så känns det konstigt med en mindre där helt plötsligt.
Testade även speedmaster moonwatch men den var också för liten och vägde för lite. Ena butiken i Göteborg skulle försöka få in en OP 45,5 mm men kunde inte garantera vilken färg och så men att man kunde få testa den åtminstone. Men viste då inte hur många månader det skulle ta. Har ju tänkt att köpa min i början av september så tid finns ju lite av men man vill ju ha den i slutet av den månaden då och inte kring jul om det ens går att få som vissa sa.

Dessa kort som dom fyller i, kan dom fylla i dom fel så dom är ogiltiga? Är det ngt som kan gå fel när nätbutikerna fyller i dom?
 

Mo12

Breitling
Klart jag kommer gå till AD först och främst och försöka pruta ner priset. Kan tänka mig att betala någon tusenlapp mer kanske än nätet.
Uret har två priser på denna klocka som jag vill ha. Med den vanliga vita färgen på 12:an så kostar den nästan 48.000 och med orange 12:a så kostar den nästan 53.000. Där tror jag man kan pruta ner den orange till samma pris som den billigare. Då skiljer det nästan 19.000 kr med AD i gbg om dom inte går ner i pris. Skulle jag få 50.000 i butiken i gbg så tar jag det. Men då vill man ju inte vänta fram tills jul (om ens då, dom visste inte utan dom var glada om den kom in tills dess) heller för den delen! Är kluven även om man får ner priset!
 

Mauritz

Rolex
Låter som du har armar att bära en 45.5:a, så "go for it".
Tror du kan få ned den ca.20% i butik om du tar den på plats, då är du nere på gråhandlarpriser och då är det inte mycket att tänka på.
Kolla med Pagholds Ur i Skövde om dom har den hemma, Skövde ligger väl inte för långt bort från Göteborg.
Har butikerna i Göteborg den attityden så skall dom inte sälja överhuvudtaget ( min personliga åsikt )
 

Mo12

Breitling
Joakim:
Vad är det som gör uret svårsålt eller att andrahandsvärdet är dåligt? Är det ngt allmänt du menar eller just denna modell? Du får gärna berätta lite mer i ditt resonemang!
Har för mig att dessa kvalitetsklockor har bra andrahandsvärde. Tror inte det spelar mig någon roll då jag behåller den och samlar i fortsättningen.
Tror inte dom tackar nej till att serva klockor som är från nätet. Det är ju stora marginaler på dom servicerna och en bra intäktskälla för dom. Inte varje dag som säljer dyra klockor som på löpande band sett till deras kunskapsbrist eller dåliga avtal då det tar ev 6 månader att få in en klocka till kund!

Får se vad dom säger i Göteborg. Går dom inte med på att matcha priset och hyfsad snabb leverans så ringer jag till Skövde och kollar läget.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
- Betänk också att ett sådant ur är svårsålt / har dåligt andrahandsvärde om du vill sälja. (Här är det bra med returrätt och öppet köp) och att ett så högt ur kommer du utan tvekan att slå i på olika ställen när du rör dig. Nu funderar du visserligen på ett nytt ur men om du utvecklar ett genuint långvarigt intresse för ur så är servicekostnader och tillgång till service i Sverige något att ta i beaktande.

Det fetade är jag inte riktigt med på i sammanhanget?
 

C-V

Breitling
Vet ju inte riktigt vart du bor men förmodar Göteborg iom att du varit inne och frågat där.

Jag var på Mårtenssons Ur i Halmstad för någon månad sedan. Talade med Leif, mycket trevlig herre som visade flera snygga klockor varav en var en blå PO i titan. Den var till salu till riktigt bra pris om den nu finns kvar. Skicka ett pm så kan du få det nr jag fick.

Foto 2016-06-01 17 16 06.jpg
 
Vilka tester är det endast Omega klarar av? Stämmer det verkligen. Coolt i så fall.

Sorry offT.

I testerna ingår bland annat att exponera klockorna för magnetfält på 15k gauss, en styrka som Omega är ensamma om att kunna hantera när det gäller klockor i serieproduktion med mekaniska urverk. Betänk dock att detta gäller METAS-certifierade klockor (vilket inte POC 9300 är men den nya generationen med kaliber 9900 kommer att vara).

https://monochrome-watches.com/omega-and-metaication-part-2-2/

- Betänk också att ett sådant ur är svårsålt / har dåligt andrahandsvärde om du vill sälja.

Håller inte med, POC 9300 är en populär volymmodell som säljer bra och inte borde vara svår att avyttra.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Joakim:
Får se vad dom säger i Göteborg. Går dom inte med på att matcha priset och hyfsad snabb leverans så ringer jag till Skövde och kollar läget.
Du kan nog ringa Skövde direkt, varken Bergströms eller Jarl Sandin är frikostiga när det gäller rabatter.
 
Egna har ju framtagit testerna för sina egna klockor. Tror du Omegas alla klockor klarar G-Shocks tester?

Det fina med METAS, som är en oberoende och självständig aktör under kontroll av den schweziska regeringen, är det långt mer djupgående testpaketet än vad COSC har att erbjuda. Och Omega har sedan år 2007 manufakturkalibrar som klarar så mycket mer, så att sätta dom under verklig press är helt rätt, exempelvis genom METAS krav på maximal gångavvikelse om 0 till + 5s att jämföra med COSC's mindre krävande -4 till + 6s. Självklart är det också av intresse för Omega, som löst problemet med magnetism, att detta också ingår som en del av de kontroller som genomförs - magneten som används väger 1,5 ton och levererar ett permanent magnetfält överstigande 15k gauss. Likaså är det intressant att själva slutprodukten kontrolleras (till COSC anländer, som jämförelse, bara urverk utan rotorer medan delar av METAS-testerna omfattar den färdigmonterade klockan) vilket innebär tester av bland annat gångreserv och vattentäthet. Det är också viktigt att poängtera att den tuffare METAS-certifieringen är ett komplement till och inte en ersättning av COSC; klockorna skickas först till COSC innan den tuffare METAS-certifieringen tar vid. Och faktum kvarstår; testerna är så tuffa att inga andra klockor med mekaniska urverk överlever dom ;)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Mo12

Breitling
Läst att klockorna kan gå långsammare och lite ostabila. Är det ett stort problem? Hur stor är felmarginalen?
 

kmg

Patek
2-Faktor
I testerna ingår bland annat att exponera klockorna för magnetfält på 15k gauss, en styrka som Omega är ensamma om att kunna hantera när det gäller klockor i serieproduktion med mekaniska urverk. Be
Är det kanske så att Omega är ensamma om detta för att det för de flesta klockägare är totalt meningslöst (dvs bara tooligt)?
Visst är Omega duktiga men knappast det enda klockmärket värt att äga. Efterlyser nyans!
 
Läst att klockorna kan gå långsammare och lite ostabila. Är det ett stort problem? Hur stor är felmarginalen?

Är det magnetism du menar ? Nja, klockorna kan både gå snabbare och långsammare. Ibland inte alls. POC 9300 kommer med en balansspiral i kisel, industrins framtidsmaterial, som är omöjlig att magnetisera så jag skulle inte fästa någon avgörande vikt vid just det när det gäller köpet. Då borde frågor om pris, passform, användbarhet etc vara mer relevanta. Det finns några livliga trådar som avhandlat ämnet magnetism på sistone; leta gärna fram dom om du är intresserad. POC 9300 är en förträfflig sportkronograf, precis som sin föregångare POC 3313 som också kan vara värd en närmare titt (men som tyvärr ofta är mindre intressant hos konsumenterna pga urverket som fick en tuff start i livet med barnsjukdomar).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

kmg

Patek
2-Faktor
Är det magnetism du menar ? Nja, klockorna kan både gå snabbare och långsammare. Ibland inte alls. POC 9300 kommer med en balansspiral i kisel, industrins framtidsmaterial, som är omöjlig att magnetisera så jag skulle inte fästa någon avgörande vikt vid just det när det gäller köpet. Då borde frågor om pris, passform, användbarhet etc vara mer relevanta. Det finns några livliga trådar som avhandlat ämnet magnetism på sistone; leta gärna fram dom om du är intresserad. POC 9300 är en förträfflig sportkronograf, precis som sin föregångare POC 3313 som också kan vara värd en närmare titt (men som tyvärr ofta är mindre intressant hos konsumenterna pga urverket som fick en tuff start i livet med barnsjukdomar).

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag menar magnetism ja, och visst har det avhandlats nyligen på ks. Men hur viktigt är det för gemene klockägare att ha en klocka som klarar 15 mil gauss?
För ts första klockköp torde det nog inte vara prio ett...
 
Jag menar magnetism ja, och visst har det avhandlats nyligen på ks. Men hur viktigt är det för gemene klockägare att ha en klocka som klarar 15 mil gauss?
För ts första klockköp torde det nog inte vara prio ett...

Frågan var riktad till TS och läser du mitt föregående svar angående prioriteringar var det väl exakt just det jag skrev.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Mauritz

Rolex
Vet ju inte riktigt vart du bor men förmodar Göteborg iom att du varit inne och frågat där.

Jag var på Mårtenssons Ur i Halmstad för någon månad sedan. Talade med Leif, mycket trevlig herre som visade flera snygga klockor varav en var en blå PO i titan. Den var till salu till riktigt bra pris om den nu finns kvar. Skicka ett pm så kan du få det nr jag fick.

Foto 2016-06-01 17 16 06.jpg
Mårtenssons Ur är kanon, haft en del med dem o göra ++ skulle jag säga..
 

Mo12

Breitling
Den modellen är kanske inte en "stilren" över tid så är redan inställd på det. Samt att jag vill ha den stora så då krymper dom intresserade ännu mer. Men det gör inget. När jag såg denna modell när den kom ut så visste jag att det är den jag vill ha.

Hur ställer man in vilken månad det är så klockan vet om månaden har 28,29,30 eller 31 dagar? Läste på någon sida att dessa klockor klarar av att att se vilket år det är och månad men kan inte räkna ut det vid år tex 2100. Nu kanske inte jag lever då med största sannolikhet tyvärr men det blir ju barnbarnens problem med datumet då! Hehe
 
Topp