• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköpshjälp kronograf sökes

Eoq

Omega
Jag är inne på att köpa en kronograf-klocka. Egentligen hade jag bestämt mig för en speedmaster reduced men har börjat fundera på vad det finns för alternativ, så jag inte missar något. Tänkte därför be er om hjälp. Jag är inte helt säker på vad jag vill ha för typ, men inget som är alldeles för dressaktigt. Jag vill heller inte ha något som är för stort (helst under 40 mm diameter). Idealt vore om klockan passar på nato, länk och läder så man kan ha lite kul och byta. Jag har tänkt köpa begagnat och vill gärna komma under 20 000 kr. Tacksam för tips! :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hur gammal kan du tänka dig att den ska vara? Några preferenser om manuell eller automatisk?
Vad gillar du för utseenden?
 
  • Like
Reactions: Eoq

wadbro

Cartier
2-Faktor
Tycker att i det pris-spannet samt de önskemål du har på utseende så är ju Speedmaster enl mig det enda alt! Finns säkert fler som kan komma på andra men jag personligen hade fortsatt på Speedmaster spåret. Dock inte Reduced, utan el classico med 861-verket!
 
  • Like
Reactions: Eoq

GLE

Omega
Kanske en Sinn 356 Sa GR, eller någon annan 356:a?

produit-598.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
I Reduced-prisklassen kan man hitta Breitling Chronomat med 7750-baserat Breitling 13. Inbillar mig att detta är ett bättre verk än Reduced.
Här är min egen rätt nyinköpta A13035.1 från -97 på gummi. Just denna anges 41 i storlek men det finns andra Chronomat-modeller som mäter 39 tror jag. Men den upplevs inte så stor som måttet anger tycker jag.

P8021812.JPG

En snodd bild på samma modell med länk (jag har en länk också men den har inte kommit på ännu).
2063091gross.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ett hett tips är en fattigmans Daytona, Tudor Chronograph. Mycket bra och snygga klockor. Kvalar in just på 40mm. Jag gillar dem så mycket att jag har två. En bergsäker investering också skulle jag säga, de lär inte tappa i värde och man kan fortfarande komma över dem under 20k. På lite olika band dessutom;
6.jpg
5.jpg
7.jpg
image3.jpeg
image.jpeg
 

Eoq

Omega
Tack för alla svar! Väldigt mycket snygga klockor att ta i beaktande. Sinn var inte riktigt något för mig men speedmaster med datum och de andra två var riktigt bra. Fantastiska bilder ni bifogat @Rozzy och @Stefan S . Angående tudor chronographen, den ser något hög ut, stämmer det @Rozzy ?
 

relhok

Omega
Släng ett getöga på Tudor's kronografer, det finns en uppsjö för runt 20k i olika färg och form.
En annan kandidat kanske kan vara Zenith El Primero? Det finns en del fina för strax över 20 om inte annat.
Lycka till!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för alla svar! Väldigt mycket snygga klockor att ta i beaktande. Sinn var inte riktigt något för mig men speedmaster med datum och de andra två var riktigt bra. Fantastiska bilder ni bifogat @Rozzy och @Stefan S . Angående tudor chronographen, den ser något hög ut, stämmer det @Rozzy ?
Tack. Nej, ref 79260, 79270 och 79280 (bara olika glasringar/bezels) med safirglas är inte markant högre än någon annan ovan nämnd inkl Reduced:en. Däremot de äldre med plexi och högre boeter (sk. Big Blocks) är lite tjockare.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kan du få en Zenith El Primero inom din budget så är det en klassiker. Annars kanske Tudor heritage chrono begagnad kan vara något, möjligen att den är lite stor.
Många har redan nämt Sinn men de har ett ganska så ordentligt utbud av kronografer så helt klart värt att ta en titt på http://www.sinn.de/en/Instrument_Chronographs.htm
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar! Väldigt mycket snygga klockor att ta i beaktande. Sinn var inte riktigt något för mig men speedmaster med datum och de andra två var riktigt bra. Fantastiska bilder ni bifogat @Rozzy och @Stefan S . Angående tudor chronographen, den ser något hög ut, stämmer det @Rozzy ?
Tack! Allt 7750-baserat (Breitling, Tudor och (väl) Speedmaster Date) bygger ju lite på höjden. Breitling mäter 15mm. För egen del, då jag äger två Omega så ville jag ha ett annat fabrikat. Nämnda Tudor var nog det jag helst ville ha men så dök denna upp som kändes helt rätt. En samtida Tudor kostar också en halv gång mer, minst.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Speedy reduced är ganska svåra att sälja och har ofta en klart högre servicekostnad än andra kronografer. Inget problem om du vill ha en keeper men värt att tänka på annars.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Det finns massor av roligt i denna prisklass
Breitling chronomat / chrono colt , chopard mille miglia . En del girard perregaux modeller
Kanske någon ulysse , speedmaster automat som många föreslår , heuer carrera
Men min favorit i prisklassen är helt klart zenith el primero ( rainbow modellen ) en snygg klassiker med segmentets överlägset bästa verk
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
≈40mm. 7750-traktorkronograf. Hyggliga priser. Chronomat 81950, x13047/48/50, x13350/52/53.
rtert.jpg
DSCN9763.jpg
DSCN9748.jpg
DSCN9956.jpg
IMG_0958.jpg
IMG_0694.jpg


Skitfula på nato, men dösnygga på länk, gummi, läder, kroko och tyg.
 

Eoq

Omega
Mycket spännande idéer och förslag. Tyvärr innebär det att det blir svårare för mig att välja. Av förslagen gillar jag nog breitling, tudor och speedmaster automatic/reduced mest. Zenith- och Sinnklockorna var också snygga men de känns inte riktigt lika kul för mig i dagsläget.

Och tack för erbjudandet @Savagear114 men jag får nog avstå.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
I Reduced-prisklassen kan man hitta Breitling Chronomat med 7750-baserat Breitling 13. Inbillar mig att detta är ett bättre verk än Reduced.
Här är min egen rätt nyinköpta A13035.1 från -97 på gummi. Just denna anges 41 i storlek men det finns andra Chronomat-modeller som mäter 39 tror jag. Men den upplevs inte så stor som måttet anger tycker jag.

P8021812.JPG

En snodd bild på samma modell med länk (jag har en länk också men den har inte kommit på ännu).
2063091gross.jpg
Fin klocka. Men det är ingen Chronomat eller ens i samma serie. Det är en Colt Chrono.
 

Ronnie

Rolex
Vet inte om nån admin ogillade att jag varmlänkade in ett foto, som försvann. Jag kör i text då:
Union Glashütte Tradition Chronograph
Girard Perregaux 49480
(Chopard 168920) just den var lite dyr
 
  • Like
Reactions: Eoq

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jo, så är det ju faktiskt :oops: Rookie på Breitling, min första. Skyller på säljaren som benämnt den Breitling Chronomat Colt. Men den är trevlig hur som helst :)
Ja den är nice. :)
Faktum är i "lagens namn" är inte heller min blåa A13353 någon Chronomat, fast jag kallar den så ibland. Det är reffen när de gick skilda vägar. Dock riktigt närbesläktade och på den tiden även samma serie. ;)
 
Senast ändrad:
Topp