• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inkommit: En enkel (ny)gammal kronograf

Andrew

Cartier
Salve klocksnack!

Jag har länge levt med mer eller mindre en klocka runt handleden. Min Tudor Submariner har under några månaders tid verkligen använts flitigt trots att den är i trängande behov av service. Detta sedan min gamla slitna 321 Speedmaster tillbringat längre tid hos urmakaren än jag först tänkt mig.

Men nog om detta.

I dag trillade ett efterlängtat nytillskott in som åtminstone tillfälligt stillar min hunger och gör att jag kan skicka iväg även min Submariner på rundsmörjning. Inropad på Kaplans för 800 kronor över utropspriset häromdagen. Inte jättebilligt för en gammal Wakmann men jag kunde inte hålla mig då jag tyckte den såg ganska skön ut. Kaplans menar att klockan är från 1962. Någon härifrån som kan vara behjälplig med dateringen?

Klockan har visat sig vara i ett nästan löjligt bra skick. Nästan för bra... Vintagelädret jag hade tänkt hänga på såg bara fel ut så tills vidare blir det svart nylonband.

Så till bilderna:
8948905818_77c7db278b_c.jpg

8948288923_97b7ebe778_z.jpg

8948913674_b2d7e3621c_z.jpg

8948286823_578df4362a_z.jpg

8948901806_82f1ebaf53_z.jpg
8948282955_8cbdfc28fe_z.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Efter att ha kikat runt en del så kan jag säga att dateringen från Kaplans verkar stämma rätt bra :)
 

JayJay

Rolex
Är allt verkligen orört orginal? Den ser ju för tusan helt ny ut! Stort grattis till vad som förefaller vara ett riktigt praktexemplar.
 

Andrew

Cartier
Är allt verkligen orört orginal? Den ser ju för tusan helt ny ut! Stort grattis till vad som förefaller vara ett riktigt praktexemplar.

Tack JayJay och alla andra som kommit med uppskattade kommentarer. Ja, klockan ska vara helt original. Har sett något enstaka exemplar på nätet som är identiskt men som ser ut att vara i aningen sämre skick.

Den gamla gummibollen gick bet på boettlocket och jag har därför inte kunnat ta en titt inuti på vad som ska vara ett Valjoux 236-verk. Vad jag kan säga är att uret har tickat på i snart sex timmar nu och jag har ännu inte märkt av någon större gångavvikelse.

Jag antar att den snarast möjligt förtjänar några färska droppar olja för att hålla maskineriet vid fortsatt god vigör. Som sagt tack för de glada tillropen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till en fin kronograf, nära nyskick på den och ett lagom stöddigt utseende! Valjoux 236 kom 1974 så NiklasArvid är inne på rätt spår, upp med denna i tråden med kronografer från 70-talet.
 
Topp