• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inspiration och tips till klockköp

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Klockintresset blir bara större och större, men jag känner mig bara mer och mer osäker... Jag fick intresset för klockor när jag fick min första "riktiga" klocka vilket var en Omega Cosmic 2000 guld på stål. Jag trivdes mycket bra med denna klockan men ville självklart ha något mer ovanligt än en vintage omega! Jag hittade en Breitling Wings vilket jag köpte. Då jag inte bajsar pengar och försöker lägga undan det mesta till en insats för framtida lägenhets köp så ville jag inte ha klockor för 15k och sålde därför Omegan. Tyckte om Breitlingen och modellen men kände att klockan var lite för liten för mig och behöll den inte längre än cirka två månader. Jag hade ingen aning om vad jag ville ha och tänkte att jag var tvungen att köpa en klocka som var lätt att bli av med när jag väl kommit på vad som passade mig mest i smaken och vad jag ville ha. Jag köpte mig en Omega SMP Quartz full size från 2009 med alla tillbehör och det är där jag är just nu.

Omegan tilltalar mig mycket och jag kan inte sluta att titta på den. Jag tycker om de små detaljerna så som inramade index och älskar verkligen vågorna! Alltid tyckt att kvartsur har känts lite halvtråkigt men har nu märkt att det är ganska skönt då jag jobbar som snickare och en Seiko mestadels sitter på armen hela vardagarna. Men som många andra här troligtvis förstår så vill man efter ett tag ha något annat... Jag har kollat runt på Chrono24 och läst många trådar här och på andra sidor den senaste månaden utan att hitta något som jag verkligen har känt "en sån måste jag ha". Och det var därför jag startade denna tråden.

Jag söker nu en klocka med ett maxpris på 16k.
Lite mer specifika saker jag gärna skulle vilja att denna har:
-En urtavla det händer lite i (vågor, ränder, cirklar osv)
-Gärna över 40mm (Dressklocka gärna runt 38-39mm)

Jag har kollat lite på (sorry för dåliga bilder):

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

SenorE

Omega
Omega speedmaster professional. Mest klocka för den pengen tycker jag. Klassisk modell och lättflippad om du tröttnar.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag skulle kunna tänka mig en 1601 eller 1603, upplevs den jätteliten med länk? Det är en helt annan modell av klocka som jag nämnt över men det är en klocka jag spanat in ett tag. Och inte minst sagt en Råålex
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle kunna tänka mig en 1601 eller 1603, upplevs den jätteliten med länk? Det är en helt annan modell av klocka som jag nämnt över men det är en klocka jag spanat in ett tag. Och inte minst sagt en Råålex
De är inte för små enligt mig! (och jag bär dagligen en Omega på 41mm)
 

don.h

Cartier
Tanken har absolut slagit mig och någon gång så måste jag äga en, men känns som att min budget inte räcker till. Jag kan kanske få tag i en för 17? Men den lär behöva en service närmaste tiden då? Rätta mig om jag har fel


Rätta mig om jag har fel med börjar inte en speedmaster professional på 23-25 begagnad?
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Kanske en legend diver? Annars så har Sjöö Sandström riktigt fina ur! Fast den bratten är ju fin med!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle kunna tänka mig en 1601 eller 1603, upplevs den jätteliten med länk? Det är en helt annan modell av klocka som jag nämnt över men det är en klocka jag spanat in ett tag. Och inte minst sagt en Råålex
Har haft ett helt gäng med 160x på länk, och tycker de är lite för små, om du inte är ute efter att komplettera SMPn med en väldigt dressig klocka? Jag har smala handleder (knappt 16 cm) och bär en 40 mm vintage Tudor sub oftast FYI. Finns ju 38 mm Tudor Date/Day inom budget, som jag skulle välja framför en 160x, just pga storleken och för att jag sällan känner för att bära en för dressig klocka.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kanske en legend diver? Annars så har Sjöö Sandström riktigt fina ur! Fast den bratten är ju fin med!
Tack för tipset med SS! Inte ens tänkt tanken på dem, kikade runt lite och tycker att landsort var riktigt snygg! En clean klocka men den kan vara svår att hitta med min budget? Legend diver har jag testat hos AD men den kändes inte riktigt rätt... Haha nu låter jag som en riktig gnällspik men alla tips uppskattas :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Har haft ett helt gäng med 160x på länk, och tycker de är lite för små, om du inte är ute efter att komplettera SMPn med en väldigt dressig klocka? Jag har smala handleder (knappt 16 cm) och bär en 40 mm vintage Tudor sub oftast FYI. Finns ju 38 mm Tudor Date/Day inom budget, som jag skulle välja framför en 160x, just pga storleken och för att jag sällan känner för att bära en för dressig klocka.
Komplettera har jag inte råd med nu då tiden att köpa lägenhet har kommit, men eftersom att klockan nästan bara bärs på helgen så hade kanske en 16x funkat och jag hade kunnat komplettera den med en 007 eller liknande. Tycker om Glycine combat sub mycket så varför inte egentligen... Ska kolla in Tudor date, kan funka riktigt bra! :) tack!
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset med SS! Inte ens tänkt tanken på dem, kikade runt lite och tycker att landsort var riktigt snygg! En clean klocka men den kan vara svår att hitta med min budget? Legend diver har jag testat hos AD men den kändes inte riktigt rätt... Haha nu låter jag som en riktig gnällspik men alla tips uppskattas :)

Jo det är nog sant att det är lite över din budget. Har sett att några Landsort gått här på forumet för 17-19, Så det är inte jätte långt över din budget. Legend Diver kan vara lite knepig den sitter inte alls bra på min arm tyvärr. Men den är iaf fin att kolla på
 
Topp