• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inspiration till dress-ur

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Hej!

Börjar känna att det är dags att komplettera dykursamligen med något mer dressat alternativ.
Arvegodset i form av 33mm Omega seamaster känns något tanig på handleden och stillar inte riktigt suget efter dressur.

Är för tillfället otroligt fokuserad på just Omega och Aqua terra, framför allt nya Skyfall är en underbar skönhet. Dock antar jag att detta inte är den enda vettiga dressaren på marknaden just nu :)

Så vad skulle ni välja, om ni hade ca 20ksek och ledade efter något i storleksordningen 36-40mm? Nytt som begagnat spelar absolut ingen roll.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Datejust har kanske lite mycket höjd för att kännas riktigt dressad, men annars är det mitt tips! En 16014, plexi och vitguldsring.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Inspiration till dress-ur

Rico skrev:
Datejust har kanske lite mycket höjd för att kännas riktigt dressad, men annars är det mitt tips! En 16014, plexi och vitguldsring.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Är datejusten högre än Aqua Terra med 8500?
 

Sten

Cartier
Personligen håller jag på en vintage Datejust men även en ny Union-Glashütte Noramis skulle passa bra. Skulle själv vilja ha en sådan men jag tycker 40mm är för stort för ett dressur på min handled.
 

Snårtas

Rolex
Jag har en S&S Royal Steel 37 mm på kalvskinn som är mycket trevlig. Sen vete fasen om den är så prisvärd som ny, startar på ca 18 kSEK. Har sett tidiga årsmodeller klubbas på Kaplans för ca 7-8 kSEK.

Såhär ser den ut i Jubilee Edition. Finns andra utföranden på tavlan.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    228.9 KB · Visningar: 799

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Finns ju flera trevliga alternativ, som du sa - Omega AT 8500, Rolex DJ, Grand Seiko 9S65, JLC Master Control, JLC Ultra thin. Mycket hänger väl på om du vill ha armbandslänk eller läderarmband, men vill du att den ska kunna funka i alla tillfällen hade jag föredragit en stållänk. Men dessa jag räknade upp ligger ju iof högre än 20k i nypris.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
80talisten skrev:
Finns ju flera trevliga alternativ, som du sa - Omega AT 8500, Rolex DJ, Grand Seiko 9S65, JLC Master Control, JLC Ultra thin. Mycket hänger väl på om du vill ha armbandslänk eller läderarmband, men vill du att den ska kunna funka i alla tillfällen hade jag föredragit en stållänk. Men dessa jag räknade upp ligger ju iof högre än 20k i nypris.
Nu är det ju generellt extremt enkelt att byta armband, så det bör väl inte fälla avgörandet. En stållänk är vanligtvis dyrare, så köper man en med länk kan man ju komplettera med ett läderarmband. Men det kanske var så du menade, 80talisten?


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Kul med alla förslagen!

Har inte varit och klämt på ATn, men vet att jag tyckte den nya POn var lite för tjock.
Valde därför 2500 verket när jag köpte PO.
Kanske är även den nya ATn för tjock speciellt om man väljer den som inte är 41mm.

Den finns garanterat inte att få just nu för runt 20k heller.

Jag gillar era förslag hittills, blir till att köra en liten googlingsrunda på dessa.
 
Re: Sv: Inspiration till dress-ur

Camo00 skrev:
Rico skrev:
Datejust har kanske lite mycket höjd för att kännas riktigt dressad, men annars är det mitt tips! En 16014, plexi och vitguldsring.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Är datejusten högre än Aqua Terra med 8500?

Datejusten ska vara något tunnare, 11,7 mm mot Aqua Terrans 13,5 mm. Även om jag nog aldrig kommer att göra mig av med min DJ (helt klart en av mina favoriter) så upplever jag att DJn är något för tjock för att den helt smärtfritt ska glida under manschetten, men använder man inte kostym i vardagen är det nog inte något större problem.
 
davsjo skrev:
jnordb skrev:
Nomosen är riktigt fin.
Vet vi någon återförsäljare i stockholm som har den för beklämning? :)

Franks ur är väl en AD?

Yes, Franks är enda AD:n i Sverige om jag mins rätt. Var inne och klämde på ett par av deras modeller för ett tag sedan, vore de inte för att jag var "tvungen" att lämna in ett av mina ur hade jag nog köpt en :). Så fantastiskt vackra!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Inspiration till dress-ur

Jag kollade på AT:n igår igen och jag tycker helt ärligt att den blir för stor i 41mm, speciellt som kostymare. Den mindre är helt klart mitt val om jag inte varit fattig... :)
 

point1

Cartier
Håller med de som sagt spara mera. Var själv ute och letade dressur nyligen till slut blev det nya Jaeger LeCoultre Master Control 39 mm.

http://www.thewatchobserver.fr/jaeger-l ... ntrol-5074

Är ungefär 1700 euro billigare än JLC Ultra Thin med månfas. Den med månfas i guld är verkligen superfin, en av få guldklockor jag vill ha. Dock skulle det kännas lite läskigt att köpa en klocka från chrono24 med tanke på försäkringar och allt, skulle nog rekommendera att du går till en AD istället.
 

max

Dancing Queen
point1 skrev:
Håller med de som sagt spara mera. Var själv ute och letade dressur nyligen till slut blev det nya Jaeger LeCoultre Master Control 39 mm.

http://www.thewatchobserver.fr/jaeger-l ... ntrol-5074

Är ungefär 1700 euro billigare än JLC Ultra Thin med månfas. Den med månfas i guld är verkligen superfin, en av få guldklockor jag vill ha. Dock skulle det kännas lite läskigt att köpa en klocka från chrono24 med tanke på försäkringar och allt, skulle nog rekommendera att du går till en AD istället.
Riktigt fin dendär också!
Har även kollat lite på Zeniths som faktiskt ser väldigt trevlig ut på bild iaf, borde också kunna krypa ner mot en 20kkr beggad (kostar 26 i staterna och 36 i svedala ny EDIT: Såg att de ligger ute för dryga 20 i staterna och hongkong på chrono24, så 25-26 tullat, skattat och klart). Nån som har klämt på den? Är lite småkär i den från bilden nedan men har inte masat mig iväg att testa den eftersom de likvida medlen verkar ta lite tid på sig :D

amarch2011-0066.jpg
 

_jonte

Patek
JLC 39mm och Zenithen 40mm... är det bara jag eller låter det inte abnormt stort för en klassisk dressklocka? Ni som provat nån av dessa; hur bärs de upp mot måtten?
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Zenithen var extremt fin.
Får bli en sväng till någon trevlig AD och klämma lite. Tror jag även har ett par Seiko som skulle kunna locka lite...
 
Topp