• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inspirerande klockor i klassisk stil?

Lukas641

Basic
Hej alla! Ny här (presentation i tråden).

Jag vill i framtiden köpa en klocka i vad jag tänker på som ”klassisk” stil. Min utgångspunkt just nu är Longines Flagship Classic.

IMG_8252.JPG

Innan jag gör ett köp vill jag dock finjustera min egen smak, så att jag vet bättre vad det är jag vill ha. En fin klocka har många detaljer som jag som novis inte förmår se eller uppskatta. Jag tänkte att ni kanske vill hjälpa mig på traven. Givet min utgångspunkt i Longines Flagship Classic, vilka andra klockor finns att upptäcka om man vandrar vidare längs samma stig? Vilka detaljer bör man vara vaksam på? Vilka funktioner eller mekaniska egenskaper bör man undvika, även om helheten är tilltalande rent estetiskt?

För att sätta några ramar tänker jag mig ett läderarmband, en enkel urtavla och en boett på runt 40mm. Jag tycker också särskilt mycket om guld – men är som ni ser inte strikt bunden av det. Låt säga att budgeten ligger på 20 000–100 000 kronor (när jag hittar rätt klocka kommer priset inte att betyda så mycket, eftersom jag kommer att vänta tills jag har möjlighet att köpa det jag vill ha.) Tillkommer gör att jag kommer att vilja köpa en ny klocka, inte en begagnad. Det är värdefullt för mig att äga mina egna repor.

Erikson urhandel har rea på Omega De Ville

1000001350.png
Den är väldigt fin! Jag gillar dock inte riktigt att ”fästet” under boetten är i stål. Är det kanske bara på Prestige (se bild) som även det är i guld?

Edit: Nu ser jag att även den på rean är märkt med Prestige. Jag antar att jag missar något här, för klockan på min bild landar på 160k.

IMG_8264.jpeg

Senast ändrad:
Den är väldigt fin! Jag gillar dock inte riktigt att ”fästet” under boetten är i stål. Är det kanske bara på Prestige (se bild) som även det är i guld?

Edit: Nu ser jag att även den på rean är märkt med Prestige. Jag antar att jag missar något här, för klockan på min bild landar på 160k.

IMG_8264.jpeg
Boetten är i stål. Det är bezeln och kronan som är i guld.

Jag vill i framtiden köpa en klocka i vad jag tänker på som ”klassisk” stil. Min utgångspunkt just nu är Longines Flagship Classic.

IMG_8252.JPG

Innan jag gör ett köp vill jag dock finjustera min egen smak, så att jag vet bättre vad det är jag vill ha. En fin klocka har många detaljer som jag som novis inte förmår se eller uppskatta. Jag tänkte att ni kanske vill hjälpa mig på traven. Givet min utgångspunkt i Longines Flagship Classic, vilka andra klockor finns att upptäcka om man vandrar vidare längs samma stig? Vilka detaljer bör man vara vaksam på? Vilka funktioner eller mekaniska egenskaper bör man undvika, även om helheten är tilltalande rent estetiskt?

För att sätta några ramar tänker jag mig ett läderarmband, en enkel urtavla och en boett på runt 40mm. Jag tycker också särskilt mycket om guld – men är som ni ser inte strikt bunden av det. Låt säga att budgeten ligger på 20 000–100 000 kronor (när jag hittar rätt klocka kommer priset inte att betyda så mycket, eftersom jag kommer att vänta tills jag har möjlighet att köpa det jag vill ha.) Tillkommer gör att jag kommer att vilja köpa en ny klocka, inte en begagnad. Det är värdefullt för mig att äga mina egna repor.
Likt dig gillar jag också klockor av traditionellt snitt, alltså såna som inte är utpräglade verktygsur likt dykare, flygare, militär/fält, utan stilrena vardags/allroundklockor. Är dom lite stilrenare och med en vattenäthet mellan 3-5 ATM brukar jag kalla dom ”kontorsklockor”. Det enda tipset jag kan ge (eftersom smaken är som baken) är att du bör testa klockor och försöka hitta fler parametrar rörande storleken som du tycker passar just din handled.
Välkommen till forumet och lycka till i jakten 👍🏿😊

Du verkar ha tid att vänta. Det är bra. Använd den tiden till att lära dig andrahandsvärdet på de du tittar på. Vissa ser verkligen fina ut men det finns någonting hos vissa klockor som gör att andrahandsvärdet sjunker som en gråsten. Det är ju onödigt att köpa en sån klocka ny. Prislappen på nya klockor har stuckit iväg något enormt så fråga dig själv om du kan tänka dig en begagnad i nyskick? Då får du skapa dina egna repor till ett lägre pris. Läs på, prova flera och köp ingenting utan att ha sovit en natt mellan provning och köp. Longines Flagship Classic är i mitt tyckte det bästa förslaget hittills. Vill du ha guld så köp där allt är i guld, inte sk. tvåtonsklocka. Det får bli mina 50 cents. Modeller jag själv gillar som ligger i din budget är just Longines Flagship, IWC Pilot, Panerai i 40 mm, men klassikernas klassiker med bra urverk hittar du om du söker på JLC. Lycka till och ta´t lugnt!

Senast ändrad:
Du verkar ha tid att vänta. Det är bra. Använd den tiden till att lära dig andrahandsvärdet på de du tittar på. Vissa ser verkligen fina ut men det finns någonting hos vissa klockor som gör att andrahandsvärdet sjunker som en gråsten. Det är ju onödigt att köpa en sån klocka ny. Prislappen på nya klockor har stuckit iväg något enormt så fråga dig själv om du kan tänka dig en begagnad i nyskick? Då får du skapa dina egna repor till ett lägre pris. Läs på, prova flera och köp ingenting utan att ha sovit en natt mellan provning och köp. Longines Flagship Classic är i mitt tyckte det bästa förslaget hittills. Vill du ha guld så köp där allt är i guld, inte sk. tvåtonsklocka. Det får bli mina 50 cents. Modeller jag själv gillar som ligger i din budget är just Longines Flagship, IWC Pilot, Panerai i 40 mm, men klassikernas klassiker med bra urverk hittar du och du söker på JLC. Lycka till och takt lugnt!
Tack! Väldigt bra tips att hålla koll på andrahandsvärdet. Ska kolla upp klockorna du nämner.

IMG_8252.JPG

När du nu nämner just Flagship Heritage och börjar kolla andrahandsmarknaden vill jag slå ett slag för den limiterade 60-årsutgåvan de gjorde. Samma stil, men inget datum och subsekund.
Ser lite mer clean ut imho.

Fanns även en version i gulguld och en i roséguld om jag inte missminner mig.

Arkivbild
1000003400.jpg

När du nu nämner just Flagship Heritage och börjar kolla andrahandsmarknaden vill jag slå ett slag för den limiterade 60-årsutgåvan de gjorde. Samma stil, men inget datum och subsekund.
Ser lite mer clean ut imho.

Fanns även en version i gulguld och en i roséguld om jag inte missminner mig.

Arkivbild
1000003400.jpg
Wow! Fantastisk! Den pekar verkligen ut riktningen för jakten. Tack!

Det kanske finns andra som är ute efter liknande klockor. Här är några som jag har hittat och blir inspirerad av.

Rolex Perpetual 1908
Pris: Runt 300 000kr
IMG_8257.jpeg

Patek Philippe Calatrava
Pris: Runt 500 000kr
IMG_8266.jpeg

Baume & Mercier Classima 10597
Pris: Runt 60 000kr
IMG_8267.jpeg

Det kanske finns andra som är ute efter liknande klockor. Här är några som jag har hittat och blir inspirerad av.

Rolex Perpetual 1908
Pris: Runt 300 000kr
IMG_8257.jpeg

Patek Philippe Calatrava
Pris: Runt 500 000kr
IMG_8266.jpeg

Baume & Mercier Classima 10597
Pris: Runt 60 000kr
IMG_8267.jpeg
Baume & Mercier har gjort en del otroligt trevliga klockor genom åren, men de kan vara hysteriskt dyra att serva och ha dåligt andrahandsvärde (till skillnad från PP och Rolex som är svindyra att serva men håller andrahandsvärdet)

Även Oris har en modell som påminner om B&M ovan, men kommer just nu inte på vad tusan den heter

IMG_0213.jpeg

Varför inte spara till en S&S Royal Capital? Om jag förstått det rätt så tillverkas den på beställning
*den finns med datum nu
IMG_0214.png
Jag tycker att bezeln är lite för bred på deras klockor. Men det kan också vara en nybörjargrej. Tack för tips! Bra att ha här i tråden när det väl blir dags för köp.

Longines brukade f ö ha en avdelning där de sålde restaurerade klockor (vanligtvis 40-70 tal) oftast i mycket gott skick. Jag kollade för några år sedan men just nu hittar jag inget på deras hemsida🤔. Iofs var det mindre storlekar förr, men de kunde vara lite olika storlekar även då.

IMG_8252.JPG

Kolla på Grand Seiko om du hittar något.
Bra grejer

I den stilen tycker jag faktiskt att Longines Flagship är oslagbar om man även ser till priset. Annars skulle jag också titta på Cartier Tank och JLC Reverso.
IMG_0860.jpeg

En Cartier tank är ju oslagbart klassisk. I stål kan man ju köpa en Tank de must eller solo om man vill ligga i den nedre prisklassen för lyx. Ny eller begagnat. Och vill man ha guld men inte behöver ha 18 karat, kan man få en Tank de must Vermeil begagnad för ett vettigt pris. Och vill man lyxa till det rejält så är en Tank Louis Cartier en riktigt lyxig klassiker. Har själv en Tank de must (anno 2025). Går att få både väldigt strikt med ett läderarmband eller mer casual med ett enklare armband.

Det man får fundera på är vilket typ av urverk man vill ha. Manuellt, automatiskt, kvarts, och framför allt storleken! Skall ju bäras ”liten”.

Min klocka är large då jag tyckte small blev lite för liten. Har 17,5 cm handled.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-07-25 kl. 21.17.55.png
    Skärmavbild 2025-07-25 kl. 21.17.55.png
    1 MB · Visningar: 2
  • IMG_6152.jpeg
    IMG_6152.jpeg
    696.4 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
En Cartier tank är ju oslagbart klassisk. I stål kan man ju köpa en Tank de must eller solo om man vill ligga i den nedre prisklassen för lyx. Ny eller begagnat. Och vill man ha guld men inte behöver ha 18 karat, kan man få en Tank de must Vermeil begagnad för ett vettigt pris. Och vill man lyxa till det rejält så är en Tank Louis Cartier en riktigt lyxig klassiker. Har själv en Tank de must (anno 2025). Går att få både väldigt strikt med ett läderarmband eller mer casual med ett enklare armband.

Det man får fundera på är vilket typ av urverk man vill ha. Manuellt, automatiskt, kvarts, och framför allt storleken! Skall ju bäras ”liten”.

Min klocka är large då jag tyckte small blev lite för liten. Har 17,5 cm handled.
Inte riktigt min stil. Däremot ska jag köpa en sådan till min fru, som tycker om dem!

Inte riktigt min stil. Däremot ska jag köpa en sådan till min fru, som tycker om dem!
Trodde inte jag heller, tills jag prövade. Tank har ju en lång historia med en hel del digniteter som bärare. Några som man först också tänker skulle vara för ”trubbiga” för en Cartier tank.

”Duke Ellington, Gary Cooper, Ingrid Bergman, Andy Warhol, Truman Capote, Muhamad Ali, Stewart Granger, Steve McQueen, Jacqueline Kennedy, Princess Diana, and many others all wore the Cartier Tank and played a pivotal role in popularizing it as a design and fashion icon”.

Men din stil är ju självklart din stil!

Och när jag tycker det passar bättre med en diver, field eller kronograf så tar jag på mig en sådan. Både Seiko och Hamilton har fina och prisvärda kvalitetsur om man vill bredda ”verktygslådan”.

IMG_8252.JPG

Kul ”projekt”.
Flagship är absolut riktigt fina. Jag kan även rekommendera att kolla på Sjöö Sandström Royal Steel Classic (RSC) på läderband.

Annars blir mitt bidrag att du bör iaf testa mindre än 40mm. På den här typen utav klocka så blir tavlan rätt stor med en 40mm, jämfört med t.ex dykarur i samma storlek där bezelen/ringen tar upp en del utav diametern. Min och mångas uppfattning är att dressiga klockor i så stor storlek får ofta lite märkliga proportioner. Den typen utav klockor gör sig ofta bra mellan typ 33-36mm.

Men i slutänden så ska det passa din handled och smak såklart. Men våga prova mindre. Ser du nån bild på nåt du tycker ser bra ut på en arm så fråga vad det är för storlek som referens.

Vill tipsa @Lukas641 om denna Omega som jag såg på tradera från en seriös handlare: https://www.tradera.com/item/684938713 riktigt fin Omega De Ville, full set från 2017. Jag har lite för dålig koll för att säga om priset är rimligt men du kan ju alltid kontakta säljaren.
Oj! Vilken fantastisk klocka. Det är lite för tidigt för mig att köpa nu (har just gjort ett klockköp) men är glad att få ha sett den skönheten.

Tillbaka
Topp