• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Batteribyte G-shock

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är en Casio "pre g-shock", men principen är densamma för de flesta nyare modeller.
Jag hittade denna gamla klocka i en låda och den har hängt med under och innan lumpen, så den är inte helt purfärsk direkt.

Jag började med att skruva isär den för att kolla vad den hade för batteri. Därefter beställde jag ett 10-pack batterier på ebay för $1 inkl frakt. Helt ok måste jag säga.

Batteribytet går till enligt följande
1: Skruva av skruvarna som håller fast baksidan.
IMG_2741_230IMG_2741.jpg

IMG_2732_225IMG_2732.jpg


2: När du lyfter av locket, så ser du gummiringen som ser till att det inte kommer in vatten genom baklocket. Tar bort den och fetta in den om du tänker dyka med klockan. Lägg den därefter åt sidan, eller låt den ligga. Jag lät den ligga. Nu ser du även ett plastlock som pressar fast urverket i klockan.
IMG_2733_226IMG_2733.jpg


3: Lyft av plastlocket.
IMG_2734_227IMG_2734.jpg


4: Du ser nu att det står open nära batteriet. Tryck in en väldigt smal skruvmejsel där, så lossnar fjäderlocket som håller fast batteriet.
IMG_2739_228IMG_2739.jpg


5: Byt batteri. Om du vänder på klockan, så ser du att den inte har gått igång. Det är nu du hade slängt klockan i papperskorgen av frustration om du inte läst denna guide.
6: Håll inne knappen precis bredvid där det står "AC" med en skruvmejsel i 5 sekunder samtidigt som du trycker på batteriet med ett finger. Detta gör att klockan nollställs och startar.
IMG_2740_229IMG_2740.jpg


7: Lägg tillbaka gummiringen (om du tagit bort den. Lägg därefter tillbaka plastskyddet och skruva på baksidan.
När du nu vänder på klockan, så ser du att den är igång igen. I mitt fall visar klockan året 1995 :cool:
IMG_2743_231IMG_2743.jpg


8: Håll inne adjustknappen om det finns en, för att ställa in klockans datum och tid. På vissa modeller håller man inne mode och på andra håller man inne alla 4 knapparna i 3 sekunder för att få fram tidsinställningen.


Färdigt! -Notera det extremt coola med att denna modell inte har den nya bandinfästningen och därmed fungerar ypperligt med ett natoband eller dylikt.
IMG_2745_232IMG_2745.jpg


Skruvmejseln fick jag gratis i en glasögonaffär. Total kostnad för batteribytet: 7kr :cool:
 
C

Crowolf

Guest
Fin liten tutor... Äger ingen G men trevligt ändå för en nörd som jag.

Simma lugnt!

/Pope
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kson skrev:
Hur länge räckte din innan du fick byta? ; )

Den klarade sig till år 2000 tror jag och den är från 94 om datumet som den nollställdes till är tillverkningsåret, så OM allt stämmer, så 6 år. Min andra g-shock köpte jag för 3-4 år sedan och batteriet håller fortfarande på den.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Instruktion: -Batteribyte G-shock

Fin och pedagogisk guide!!
Tur att det gick så smidigt, nu när Du snålade och köpte billiga batterier, och måste byta var tredje vecka..! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Instruktion: -Batteribyte G-shock

Camo00 skrev:
Fin och pedagogisk guide!!
Tur att det gick så smidigt, nu när Du snålade och köpte billiga batterier, och måste byta var tredje vecka..! :)

Haha! Jag köper alltid billiga klockbatterier via ebay och har inte märkt någon skillnad alls på de och de dyra som säljs på exempelvis teknikmagasinet. Jag tror de köper sina via ebay. ;)
 
Topp