• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Så fixar man en Seiko vridring

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min vridring vred sig lite för lätt och inlägget satt även lite snett, vilket jag självklart ville åtgärda. Notera att många Seikos, exempelvis skx007 har samma typ av vridringsmekanik, medan äldre modeller som exempelvis 6309 har en klickboll istället för klickring.

Innan jag började vred jag ringen till 15min eftersom ringen är formad på ett sätt som gör den lättare att ta av vid 15 och 45min. Där har nämligen ringen små vinklingar som gör det lättare att få in ett verktyg mellan ringen och klockhuset (syns på vissa bilder nedan). Detta fenomen gäller seiko sumo och inte alla seikomodeller.

1: Därefter maskerade jag klockan med eltejp.
sumobezel2.jpg


2: Sedan använde jag mig av verktyget du ser nedan (på en victorinow-kniv) för att bända loss vridringen.
sumoBezel1.jpg


*ta bort smuts*
sumobezel3.jpg


3. Efter det använde jag en smörkniv för att separera inlägget från ringen inifrån.
sumobezel5.jpg


4. Därefter bände jag upp metallringen mellan huset och vridringen (båda delarna som sticker upp) som skapar friktionen mellan delarna och därmed skapar "klickeffekten".
Detta gjorde jag för att skapa hårdare klick.

5. Efter rengöring av borttagna delar smorde jag gummiringen med silicon avsedd för detta och lite olivolja (vilket inte andra rekommenderar) för att skapa perfekt friktion. Sedan lade jag grejerna på plats igen och pressade tillbaka ringen genom att lägga klockan mellan två böcker och därefter tryckte jag med hjälp av ett hårt, men jämnt tryck av mitt knä tills jag hörde ett plopp-ljud. Därefter testade jag så ringen vreds som den skulle. Om den inte gör det, är det för att gummiringen sitter fel och då är det "bara" att börja om från början igen.
sumobezel6.jpg


6. Därefter limmade jag dit inlägget i vridringen igen med hjälp av vanligt kontaktlim vid 15,30,45 och 60min. Voila! -En vridring med bra friktion och inlägg som sitter "rakt".
sumobezel7.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Så kan det se ut, intressant och pedagogiskt skrivet med bra bilder till. Är en fegis och vågar inte mig på det...än.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar! Det är en konst att fota med iphonen (4), men den som påstår att kameran inte duger till att fota med ljuger. :D
 

John R

Panerai
Bra post!

Sådan här poster är mycket bra att ha! Detta kan bli en värdefull informationsbank för
hemma pularenI

Tack!

/John R
 

max

Dancing Queen
Stort tack, var samma procedur på SNZH55 så tack vare dig tog bezelbytet 10min.

Kanonbra guide!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fixat! Vonlind alexndr
Ni får gärna tagga in mig om det händer igen. Har även problem med att mitt photobucket använder för mycket bandbredd och då visas inte bilderna. Ska försöka fixa det genom att få bort dem från google. Tror det ska finnas någon inställning för det någonstans, men hittar den inte.
 

Vonlind

Panerai
Har gjort en annan grej så den glider på extremt lätt och skönt, genom att ta bort gummipackningen inuti bezelen. Den kan vara en minimal smula svajig, men ack så bra den klickar!
 

Minuteman

Rolex
Har gjort en annan grej så den glider på extremt lätt och skönt, genom att ta bort gummipackningen inuti bezelen. Den kan vara en minimal smula svajig, men ack så bra den klickar!
Provade den varianten på en Orient Mako XL, som hade en extremt trög bezel. Det fungerade, men bezeln glappade lite, så det känndes inte OK.
Smorde i stället packningen med lite matolja. Blev perfekt! :)
 

Vonlind

Panerai
Provade den varianten på en Orient Mako XL, som hade en extremt trög bezel. Det fungerade, men bezeln glappade lite, så det känndes inte OK.
Smorde i stället packningen med lite matolja. Blev perfekt! :)

Jag testade smörjningen jag med, fick inte till det.. Fortfarande seg som satan.. Så jag körde på detta, det är minimalt glapp, men jag kör på tills vidare!
 
Topp