• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inte en recension av Squale Matic, 1521 Onda Laguna och 1521 Full Lume (plus 2002 och Tiger) ... men nästan

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag fick möjligheten att vara med i en passaround av en Squale Onda Laguna som anordnades av @Zackrissonsur.se

Då jag själv var osäker när jag skaffade min 1521 Full Lume vilken som skulle passa mig bäst tänkte jag att det kanske kunde vara intressant att jämföra 1521 med Matic ifall någon annan går och velar mellan de två modellerna.

Som referens har jag handleder på ca19,5cm och jag gillar generellt klockor som är mindre än 40mm i diameter. P.g.a. detta föll valet på 1521 Full Lume då den är 2mm mindre än Matic, 42mm vs 44mm, och med sin polerade boett, svarta aluminiumvridring och full lumad tavla ger både lite bling och lite toolwatchkänsla. Jag hade fel, jag har nog aldrig varit med om en klocka där diametern och lug2lug måttet är så missvisande när det kommer hur klockan bärs. Båda modellerna bärs betydligt mindre än vad måtten visar. Detta beror främst på att diametern över vridringen är större än själva boetten och lug2lug verkar betydligt mindre p.g.a. att bandhornen är kraftigt vinklade neråt. Bandhornens vinkel gör förutom att den bärs mindre att den sitter riktigt stadigt och bekvämt på handleden. Vidare framstår båda klockorna som tjockisar, nästan 13mm för 1521 och nästan 16mm för Matic, men trots detta upplevs båda klockorna som betydligt mer slimmade då de inte bärs speciellt högt på handleden utan tvärtom väldigt tajt, även detta tack vare bandhornen och ett relativt grunt boettlock. Skillnaden mellan måtten och hur den bärs är störst hos Matic. Den är 15,8mm tjock på pappret men utan det extremt kupade safirglaset är den "bara" 13mm, och räknar man bort boettlocket och bara boetten så är den strax över 10mm. Till utseendet är alla de tre modellerna jag jämfört med varandra ganska blingiga då alla tre har helpolerade boetter. Maticen och Ondan har också blanka index och polerade visare. Även vridringsinlägget på Ondan och Matic bidrar till en lite mer blingig, eller om man hellre vill kalla det dressad, framtoning medans man med lite god vilja kan kalla1521 Full Lume en Toolwatch.

Lite specifikationer då:

Squale Matic

Boett: Polerat svenskt 316L rostfritt stål
Diameter ex. krona (boett): 42,5mm
Diameter vridring: 44mm
lug2lug: 51mm
Tjocklek: 15,8mm ink kupat safirglas med AR (13mm utan glas)
Bandbredd: 22mm
Urverk: ETA2824-2
WR: 60atm / 600m
Glas: Kupat safirglas med blå AR
Listpris på gummi: 12300kr
Listpris på mesh: 13300kr

Squale 1521 Full Lume / Onda
Boett: Polerat svenskt 316L rostfritt stål
Diameter ex. krona (boett): 40,5mm
Diameter vridring: 42mm
lug2lug: 48mm
Tjocklek: 12,9mm
Bandbredd: 20mm
Urverk: ETA 2824-2
WR: 50atm / 500m
Glas: Platt safirglas med blå AR
Listpris på gummi: 10800kr
Listpris på mesh: 11500kr


1521 jämfört med andra 42mm stora klockor, ser väldigt liten ut :D
152142mmcomp.jpg

1521 jämfört med 39mm klockor, känns lite mer rättvisande.
152139mmcomp.jpg


R1060933.jpg

DP2M1436.jpg

11F10B22-A4F7-46B0-A4D8-A26CA127841A.jpeg

DP2M1439.jpg
DP2M1440.jpg
DP2M1441.jpg

R1062947.JPG
R1062944.JPG
R1060949.jpg
DP2M1450.jpg
1521Pocket.jpg
 
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Sagt det innan men det tåls att sägas igen, otroligt fina bilder! Riktigt snyggt. Och bra skrivet med såklart. Tack för att du delar med dig! :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Sagt det innan men det tåls att sägas igen, otroligt fina bilder! Riktigt snyggt. Och bra skrivet med såklart. Tack för att du delar med dig! :)

Tack så mycket :)

Lume-klockan är ascool! Den andra kan ju kvitta.

Smaken är som baken... För egen del gillar jag alla tre, men Matic:en är bäst i min bok :) På något sätt känns Matic:en mindre massproducerad också även om jag inte kan sätta fingret på varför.
 
Topp