• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inte radium va?

Endusima

Silver
2-Faktor
Funderade lite över märket från visaren där det svarta är blekt. Det kan inte vara radium burn va hmm? Isf borde ju båda visarna ha blekt det svarta. Tror den är för modern för att vara radium också men ja.

IMG_20230210_200338.jpg

Vet inte riktigt. Den bör vara gränsgammal, sent 50-tal tidigt 60-tal. Finns ju en viss möjlighet. Den är ju inte märkt för tritium ialf.
Tror inte jag förstår vad du menar med "märket från visaren där det svarta är blekt", men, ja, det är väl gränsfall. I princip kunde väl radium användas en bit in på 60-talet, men jag vet inte om just Lemania gjorde det. Ser ut att vara lume på prickarna? Säkraste sättet att ta reda på det är väl att helt enkelt mäta...

Tror inte jag förstår vad du menar med "märket från visaren där det svarta är blekt", men, ja, det är väl gränsfall. I princip kunde väl radium användas en bit in på 60-talet, men jag vet inte om just Lemania gjorde det. Ser ut att vara lume på prickarna? Säkraste sättet att ta reda på det är väl att helt enkelt mäta...

Mellan 9 och 10 har visaren blekt bort det svarta.

Funderade lite över märket från visaren där det svarta är blekt. Det kan inte vara radium burn va hmm? Isf borde ju båda visarna ha blekt det svarta. Tror den är för modern för att vara radium också men ja.

IMG_20230210_200338.jpg

Sällar mig till kören som ropar radium.
Att det har bränt på bara ett ställe innebär nog egentligen bara att båda visarna stått där och att det är timvisaren som bränner mest, då den är närmast tavlan.

Men, som @pemlock skriver, är du osäker och eventuellt orolig så kanske det är bäst att försöka jaga rätt på en Geigermätare och kolla.

Sällar mig till kören som ropar radium.
Att det har bränt på bara ett ställe innebär nog egentligen bara att båda visarna stått där och att det är timvisaren som bränner mest, då den är närmast tavlan.

Men, som @pemlock skriver, är du osäker och eventuellt orolig så kanske det är bäst att försöka jaga rätt på en Geigermätare och kolla.
Ja det är säkerligen radium. Efter att ha kollat upp serienumret på urverket så pekar det dessutom snarare mot sent 40-tal tidigt 50-tal så det känns mer tidsenligt. Coolt ialf, inte haft en radium-klocka innan.

Ja det är säkerligen radium. Efter att ha kollat upp serienumret på urverket så pekar det dessutom snarare mot sent 40-tal tidigt 50-tal så det känns mer tidsenligt. Coolt ialf, inte haft en radium-klocka innan.
Nu killgissar jag rejält, men tänk på att flera ur från "lådan" med klockor du hittat kan ha radium, så slicka inte så mycket på fingrarna efter pill :D

Den där är jävla bra! Tipsar om första avsnittet av Vintage Watch Club med @Fadershan där vi kör geigermätare på en gammal SeaWolf. Såg också när Perezcope testade sin gamla Panerai 😳

Ja, den där Pannan är kanske inget man bör ha på sig när man sover, men vänsterarmen (eller höger, om man är helt sjuk i huvudet ;) ) vikt under kudden man vilar huvudet på.

En liten update. Fick tag i en mätare som egentligen används för att mäta strålning från röntgenapparatur. Den är egentligen inte gjord för att mäta på sönderfall men kunde ändå plocka upp strålningen från klockan. Den kunde inte känna av energin (keV) men det kan bero på att det antingen var för lite strålning eller för att den var för hög.

14.7nGy/s som mest med ett snitt på 13.72 nGy/s vilket blir 0.049 mGy/h. Med tanke på att handleden inte är särskilt känslig för strålning (-märgen då) är det inte mycket. En uträkning för ekvivalent dos ger ca. 0.000735mS/h. Räknar vi att du bär din klocka runt ballen blir den ekvivalenta dosen ca 0.004 mS/h. Dessutom gjordes mätningen med klockan pressad mot instrumentet, strålningen avtar med kvadraten i avstånd (dubbla avståndet ger 1/4 av dosen per areaenhet).

Som jämförelse ger en Datortomografi över buken en dos på ca 400 mGy i snitt och anses som säkert, många gör det årligen.
Screenshot_2023-02-13-14-38-08-00_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Tillbaka
Topp