Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur gammal är den då?Funderade lite över märket från visaren där det svarta är blekt. Det kan inte vara radium burn va hmm? Isf borde ju båda visarna ha blekt det svarta. Tror den är för modern för att vara radium också men ja.
Vet inte riktigt. Den bör vara gränsgammal, sent 50-tal tidigt 60-tal. Finns ju en viss möjlighet. Den är ju inte märkt för tritium ialf.Hur gammal är den då?
Tror inte jag förstår vad du menar med "märket från visaren där det svarta är blekt", men, ja, det är väl gränsfall. I princip kunde väl radium användas en bit in på 60-talet, men jag vet inte om just Lemania gjorde det. Ser ut att vara lume på prickarna? Säkraste sättet att ta reda på det är väl att helt enkelt mäta...Vet inte riktigt. Den bör vara gränsgammal, sent 50-tal tidigt 60-tal. Finns ju en viss möjlighet. Den är ju inte märkt för tritium ialf.
Tror inte jag förstår vad du menar med "märket från visaren där det svarta är blekt", men, ja, det är väl gränsfall. I princip kunde väl radium användas en bit in på 60-talet, men jag vet inte om just Lemania gjorde det. Ser ut att vara lume på prickarna? Säkraste sättet att ta reda på det är väl att helt enkelt mäta...
Funderade lite över märket från visaren där det svarta är blekt. Det kan inte vara radium burn va hmm? Isf borde ju båda visarna ha blekt det svarta. Tror den är för modern för att vara radium också men ja.
Ja det är säkerligen radium. Efter att ha kollat upp serienumret på urverket så pekar det dessutom snarare mot sent 40-tal tidigt 50-tal så det känns mer tidsenligt. Coolt ialf, inte haft en radium-klocka innan.Sällar mig till kören som ropar radium.
Att det har bränt på bara ett ställe innebär nog egentligen bara att båda visarna stått där och att det är timvisaren som bränner mest, då den är närmast tavlan.
Men, som @pemlock skriver, är du osäker och eventuellt orolig så kanske det är bäst att försöka jaga rätt på en Geigermätare och kolla.
Nu killgissar jag rejält, men tänk på att flera ur från "lådan" med klockor du hittat kan ha radium, så slicka inte så mycket på fingrarna efter pillJa det är säkerligen radium. Efter att ha kollat upp serienumret på urverket så pekar det dessutom snarare mot sent 40-tal tidigt 50-tal så det känns mer tidsenligt. Coolt ialf, inte haft en radium-klocka innan.
Ja så kan det vara. Får tvätta händerna innan jag käkar hot wings.Nu killgissar jag rejält, men tänk på att flera ur från "lådan" med klockor du hittat kan ha radium, så slicka inte så mycket på fingrarna efter pill
Den där är jävla bra! Tipsar om första avsnittet av Vintage Watch Club med @Fadershan där vi kör geigermätare på en gammal SeaWolf. Såg också när Perezcope testade sin gamla PaneraiTipsat om denna flertal gånger. Värd att se
Den där är jävla bra! Tipsar om första avsnittet av Vintage Watch Club med @Fadershan där vi kör geigermätare på en gammal SeaWolf. Såg också när Perezcope testade sin gamla Panerai
Ja, den där Pannan är kanske inget man bör ha på sig när man sover, men vänsterarmen (eller höger, om man är helt sjuk i huvudet ) vikt under kudden man vilar huvudet på.