• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intervju med Archieluxury

willbur

Rolex
2-Faktor
Tanken var att det här skulle publiceras runt jul och nyår men eftersom jag reste längre än vad som var tänkt och det tog lite tid att hitta boende och få internet till lägenheten i Sydney så har det inte funnits tid att göra det här, men nu finns det.

Jag tänkte först berätta om hur och varför den här intervjun blev gjord. Det var en forummedlem här på KS som sa till mig att jag borde kontakta Archie eftersom jag bodde tidigare i Sunshine coast, Australien som ligger ganska nära där han bodde, Brisbane.
Så jag mailade archie och sa "Hej jag vill intervjua dig, vad säger du?
Han svarade inom en minut med "I would love to chat!!!! CAN I SKYPE YOU????"
Jag la även upp en tråd här på KS där ni själva kunde skriva vilka frågor ni ville att jag fråga honom, en del av frågorna lyckades jag klämma in.


Han bad mig lägga till han på Skype och jag ringde direkt samma kväll, jag berättade att jag är medlem på nordens största klockforum och frågade om han var intresserad av att jag kan intervjua honom så att jag kan lägga upp det på KS och han kan länka till det i sin youtube-channel. För mig, kändes det lite kul att klämma på de klockor han har och samtidigt ge tillbaka till alla medlemmar på KS, alla ska ju dra sitt strå till stacken, right?
Medans Archie kanske får fler visningar + följare på sin youtube kanal som i sin tur genererar pengar till honom. En win-win situation enligt mig.
Jag sa även att jag inte har lust att bli inspelad med varken ljud eller film men att han kan få använda min DD 1803 som material. Det sa han var lugnt och att det lät bra.

Dagen efter skulle han ringa mig men han gjorde inte det, jag försökte ringa honom men det kom inget svar. Efter ett tag skickade jag ett mail igen och frågade om han fortfarande var intresserad av att träffas upp, antingen hos mig hemma i Sunshine coast, på vägen eller i Brisbane.
Han sa att vi skulle hooka upp men det kändes som mer "snack" från hans sida. Jag sa till honom att jag skulle flytta den 10 december så det måste ske innan det, dagen innan så hör av av sig och hastigt lyckades jag styra av mot en förort till Brisbane som han bor i innan vi skulle vidare på våran östkust resa där första stoppet var Surfers paradise.

Utanför jamboree heights parkeras min bil och en oförberedd svensk som ska göra en intervju möts av en Paul Pluta, archie himself! Han såg ut som jag trodde, medelålders man med en rund mage och väldigt trevlig! Orden timid och fåordig* beskriver nog honom bäst.
Att påstå att han är som i sina videos är helt annat än sant, jag tror inte ens han skulle göra en fluga förnamn och hörde hans mamma att han svor så vet jag inte vad.
Jag hade med mig min tös då hon inte var speciellt sugen på sitta kvar själv i bilen, utanför Pauls hus låg en liten liten studio, det såg ut som en lekstuga för ett stort barn. Det var nattkikare, liten vit box där klockorna fotas fotograferas eller filmas och ett litet skrivbord med två extra stolar.
Att det var saker överallt och så trångt så det blev lite intimt konstigt var väl halvkul men det var bara tänka på annat.

Jag berättade kort om KS som skandinavens största klock-entusiast forum men köp&sälj del, ressentioner osv.
Nu får det vara nog med min halvdana svenska och gå på den halvdana engelskan och mobilbilder istället!


IMG_9603.JPG

Here is some short basic facts about Archieluxury:

Age: 42
Relationship: Married, three times.
Occupation: Full-time youtube channel
Kids: Four kids.
First great watch: Rolex exp 1016 from 1990

The collection today (10 december 2014)
IMG_9609.JPG
+ Breguet Type xx

So Paul, I’ve heard that you have been dealing, trading and collecting watches for a long time now. How many watches have you had during all these years?
During my almost seventeen years with watches I would say it is probably around 100-200 watches. That is of course if i am counting the ”great watches” that i have owned. By that i mean that i would say that the least impressive one of those is a date just 160.

Most expensive watch?
Patek philippe annual calendar, ref: 5035 yellow gold.

maxresdefault.jpg


If you had to sell all your watches and become a OWG (one watch guy) what watch would you choose and why?
The Rolex gold sub, ref 16618. I think is the ultimate watch, you can wear it along with everything, all over the world. You can go in to any watch store world wide and gain respect because it is a Rolex.
IMG_9614.JPG


IMG_9619.JPG


IMG_9622.JPG


How do you handle all the hates towards your videos?
Haha hate? Do I have haters?

- Well everyone doesn’t like your character Archie, I guess you know what I mean
Yes I do, it is hard and upsetting. You put a lot of effort into the channel so it does feels boring from times to times. Even though they all hate, they at least know who I am, and that is better than no one ever heard of you. So I guess even though some people does not like the way my channel is they are still looking, following and commenting my videos.

I think it is like a celebrity thing, social media is so ”new” so I don’t see it as a big part of the world since I’m a lot older than you. For me this is just a thing I do because I think it is fun, so I think it is boring when people don’t like it. At the same time it is not a biggie for me.

Why do you think people have so many thoughts about your character?
Well if you are boring on youtube, no one will follow you, comment your videos or share with friends but if you do it a bit controversial it will. Swearing and saying the things I say along with talking about luxury items such as watches provokes people.

IMG_9605.JPG

This is the studio where most of the recording take place. On picture my Rolex Day-date 1803

I also have some questions from the forum, klocksnack. There is actually one member that claims that he has seen almost 50% of your videos and he have a few questions for you.
- Have you been thinking of start with the IT industri again?

I have been thinking of start working with IT for a few months now and then go on a vacation but I think I will have some troubles getting into it again. As i have been bullshitting the industry for quite some time now it is not to easy to just start working with it, so I think I am pretty much unemployable.

How come you not start working with your dads company again?
Working with my dad was very difficult, it is awful to be honest. I rather sell dog shit in a tab than working with my family. Working with your family is like selling a preowned car to a friend, you want to give him a cheap price but you still want to earn money at the same time you will get in problem when the car stops working. So two good tips from me is to never mix work with family or sell a used item to a friend.

Who is this red-headed girl in highschool you have been mention in one of your videos?
Haha, well I don’t want to talk about it. The fact is that I was a very shy boy, very shy so nothing happened. What I do know is that she is a successful doctor today.

What watch company do you think is the most overrated/underestimated?
Overrated I would say Tag heuer, their product is based on another brands products, not to much in-house. They don’t do anything new or exciting.
Tag heuer is just a random movement with a slick logo and slick personsons representing it.
I can’t see the real value in Tag, what do they have that indicates any type of value? Heuer though was very good, I have a huge respect for their classic models.

(Bild: google)

(Bild: google)
The opposite in the watch industry, what I would say is clearly underestimated is Breguet, good value pice. Also JLC is like Patek but for a Rolex price *Smiling*
IMG_9625.JPG


Plans for the future?
I don’t really have any plans, I have achieved all my goals in my watch collection and sold them away so I have no idea.

Det var allt. Nu blir det ett gäng bilder och sen kommer det ännu mer text i slutet.

IMG_9654.JPG


IMG_9646.JPG


IMG_9642.JPG


IMG_9644.JPG


IMG_9630.JPG


IMG_9637.JPG


IMG_9636.JPG


IMG_9628.JPG


IMG_9617.JPG


När solen började gå ner så var det verkligen dags för mig att röra mig vidare, vi hade inte boende klart för natten utan bara en destitantion och ett tält.

Vad tyckte jag om Paul då? Lite knepig att få till intervjun och han lät så himla på men gjorde själv inte så mycket för att få till det, när vi väl träffades så märktes ju det på en gång att han var trevlig och snäll och inte alls tog plats eller var gapig som i sina videos. Jag trodde att han hade en seriös sida och det var den jag fick träffa även om han var ganska kort när man ställde frågor och var lite svårflörtad.
Efter intervjun så sa han att han tyckte det var kul att jag kom och intervjuade honom, hoppades på att vi skulle ses igen och hålla kontakten.
Men nu i efterhand så verkar han ju inte alls så speciellt nöjd? Varför jag får det intrycket är efter den här videon han la upp någon dag efter (jag har aldrig sagt att vi är ett Rolex forum heller..)


Långt innan så sa jag att jag inte är intresserad av att spela in ljud eller bild men han sa det var lugnt och att det skulle vara kul ändå och jag sa att han kan få använda min klocka som material för sin kanal och att det han får ut av att vi gör en intervju är att jag kan publicera intervjun som i sin tur generar visningar osv till honom.

Jaja det här kanske är Archies åsikter men inte Pauls, vem vet?

Stavfel och osammanhängande meningar ingår, men har ni några frågor, kommentarer, positiv feedback etc så gör er grej!
 

Bilagor

  • IMG_9656.JPG
    IMG_9656.JPG
    253.7 KB · Visningar: 2,350
Senast ändrad:

UNO

Panerai
tack verkligen TACK !
Bästa AL-filmen hittills, skrattade så jag inte kunde äta frukost.
Jäkligt sunt betr att jobba åt familjen föv, man får lite perspektiv med ditt försök till intervju och hans video.

Ett klassiskt inlägg på detta Rolex-forum.
 
Fantastiskt rolig morgonläsning, fastän jag har otroligt svårt för mannen i fokus :) Hoppas bilderna kommer upp! Videon får jag kolla på lite senare, måste springa till bilen för ett möte nu :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fantastiskt intressant. Har väntat länge på detta inlägg, tack och bra jobbat! Hoppas ni får till bilderna.
 

Guinness

Cartier
Vilken lirare, skoj att du genomförde intervjun och videon efteråt är som du säger förmodligen Archies sätt att kräma ut lite extra.
 

mega

Rolex
Jag får en känsla av att Archie inte har alla hemma, nästan lite schizofren eller nåt.
Bra intervju! Tackar!
 

UNO

Panerai
A är ett riktigt proffs, han har greppet hela tiden.
Tyvärr missade vår forumbroder sin chans och det kommer han ångra eller vara glad för hela livet.
A är verkligen en karaktär, ingen fysisk person.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Bra jobbat. Ändå underhållande, även om han lyckas med att hålla masken. Vore iofs lite kul att se intervjun filmat, så att man får en annan bild av honom än den douche han är känd för.

Roligt att han youtuba efterspelet.
 
Topp