• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intervju med Felix Formark – vd för Sjöö Sandström

TobiasD

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Vi på Klockrent är väldigt intresserade av den lilla skaran av svenska klockmärken som finns där ute. Vi har tidigare skrivit om Bravur, Alf Watch Company, Halda, Nezumi, Kronaby och snart ska vi också recensera Sjöö Sandströms populära modell, Royal Steel Worldtimer.

Jag passade på att ställa Sjöö Sandströms vd, Felix Formark ett par frågor om företaget och hans syn på klockmarknaden idag.

Men först en kort presentation. Sjöö Sandström grundades år 1986 i Stockholm, av Christer Sjöö och Mikael Sandström, därav namnet. Det dröjde ända fram till 1993 innan de lanserade sin första produkt, Automatic (se bild nedan) Fyra år senare lanserade de modellen som satte Sjöö Sandström på kartan, Chronolink Worldtimer UTC. Klockan kombinerade en mekanisk klocka med en digital modul.



Alla klockor som Sjöö Sandström tillverkar sätts ihop för hand och testas i Stockholm.

Men nu till frågorna och svaren.

Om företaget
hbs-sihh-2018-day-3-cover.jpg


Vilka utmaningar respektive fördelar har man som svenskt klockföretag, när man konkurrerar mot större och mer välkända varumärken?
– Det är så klart på många sätt utmanande. Men också väldigt tillfredsställande att inte vara en utav de stora och det förutsägbara. Vi har byggt klockor för hand i Sverige i 32 år och är väldigt måna om det fina arvet vi har samt att föra den fina urmakartraditionen vidare till nästkommande generationer.
– Vi flyttar fram våra positioner och fortsätter att attrahera kunder med en hög dos av integritet. Det vi ser i allt högre utsträckning är att konsumenten gör ett medvetet val.

p1080545.jpg


Vi ser att branschen är i förändring, det syntes under SIHH och lär synas ännu mer under Baselworld (där temat är att möta framtidens krav). Hur tänker och jobbar ni för att ta Sjöö Sandström in i framtiden?
– Det är så klart väldigt viktigt att hänga med in i framtiden. Däremot så tror jag att det minst lika viktigt att våga gå sin egen väg och göra det vi är absolut bäst på. Vi är långt fram i planeringen och tittar man på vad vi gjorde redan 1997 med vår Chronolink Worldtimer UTC som än idag 21 år senare är otroligt innovativt och nyskapande och det är något vi kommer att fortsätta att vara.

rscwtpress_web-1170x780.jpg


En av svårigheterna som många varumärken dras med i dag är att man enbart tilltalar de redan frälsta och har svårt att få nya konsumenter. Hur gör ni för att locka helt nya kunder, som i dag kanske inte ens tänkt tanken att bära ett armbandsur av hög kvalitet?
– Det är precis det som också är väldigt roligt, att hitta nya vägar för att nå längre än de redan frälsta. Vi har i dag så klart många kunder som är pro Sjöö Sandström, men det är också dom som inspirerar andra. Vi jobbar väldigt mycket med våra sociala kanaler samt event för att visa upp vad vi står för samt sprida vårt DNA.
– Ambassadörer är också något som är viktigt för oss, att jobba med personer som är äkta och genuint vill bära de produkter vi tillverkar inspirerar så klart också andra att göra detsamma.

Vilka utländska marknader har ni varit mest framgångsrika på?
– Vi finns idag på nio olika marknader där Sverige är den största. I övrigt har vi lyckats bra i övriga norden, men också Hongkong och Dubai.



Vad kan vi förvänta oss av Sjöö Sandström under 2018?
– Vi har ett mycket spännande år framför oss. Inte minst nu i mars med lanseringen av den nya Royal Capital i guld som vi länge arbetat med. I övrigt så kommer vi fortsätta vår expansion i norden och de marknader vi redan finns representerade på.

apple-watch-series-3-waves.jpg


Hur känner ni för smartklockan? Påverkar den er?
– Smartklockan har blivit väldigt populär och vi känner att den på ett sätt inspirerar till att vilja bära klocka vilket är positivt. Däremot så tror vi inte på något sätt att du väljer den som ett substitut till någon utav våra klockor, snarare att man köper en sådan klocka också.

Om Felix Formark
sjoo_rc_image3.jpg


Det här är lite som att välja mellan sina egna barn: Men vilken Sjöö Sandström-klocka är du mest stolt över och varför?
– Inte helt lätt, men det måste nog bli Royal Capital i guld. När vi lanserade den i september 2014 så var det så mycket mer än bara en ny klocka. Det var starten på en helt ny era där vi erbjöd oss själva en ny nivå av exklusivitet. Att få möjligheten att jobba med Vaucher Manufacture, som är en utav världens mest exklusiva urverkstillverkare möjliggör väldigt mycket för oss och har varit ett viktigt steg i vår verksamhets utveckling.

blog.jpeg


Hur hamnade du i klockbranschen? Var det till exempel på grund av ett passionerat intresse för design och hantverk? Eller blev det så på grund av att du helt enkelt gillar klockor?
– Jag har alltid varit fascinerad över mekaniska klockor, men att jag hamnade på Sjöö Sandström handlar nog mer om min bakgrund inom försäljning. Jag känner mig väldigt hedrad över uppdraget och den resa jag tillsammans med all annan personal har fått varit med om.

Vad jobbar du med på Sjöö Sandström?

– Som VD så gör jag så klart väldigt mycket olika saker och ingen dag är den andra lik. Just nu är det väldigt mycket fokus på den nya Royal Capital i guld, men även på att växa oss starkare i norden och i alla led säkerställa att vi kan fortsätta den tillväxtresan.

Finns det någon modern ”trend” i det klassiska urmakeriet som du gillar eller ogillar? Isåfall vad/vilka och varför?

– Tycker det är spännande med trender och att man vågar gå sin egen väg och tänka utanför boxen. Just nu så ser vi väldigt mycket fram emot Basel för att se vad som är det senaste. Finns väl egentligen inte något direkt som jag ogillar, men något som jag många gånger kommer på mig själv att uppskatta, så är det enkelhet och när man tänker till hela vägen i allt från materialval till paketering.

Sista frågan, om du inte bär Sjöö Sandström på handleden, vilken favorit sitter där då?

– Självklart bär jag inget annat än Sjöö Sandström.
 
Senast ändrad:
Kul att du fortsätter gneta på @TobiasD! Men kunde du inte mjölkat ur lite mer info? Finns ju massor av fler spännande frågor när du väl har VD på tråden.
 
Kul att du fortsätter gneta på @TobiasD! Men kunde du inte mjölkat ur lite mer info? Finns ju massor av fler spännande frågor när du väl har VD på tråden.
Försökte fråga vad för klocka han bär när han inte har en SS på armen och lite andra, svåra frågor haha. Men de valde helt enkelt att inte svara på dem.
 
Tack för en bra intervju, alltid roligt att läsa om @Sjöö Sandström
Denna intervju är tagen från: https://klockrent.org/

Vi på Klockrent är väldigt intresserade av den lilla skaran av svenska klockmärken som finns där ute. Vi har tidigare skrivit om Bravur, Alf Watch Company, Halda, Nezumi, Kronaby och snart ska vi också recensera Sjöö Sandströms populära modell, Royal Steel Worldtimer.

Jag passade på att ställa Sjöö Sandströms vd, Felix Formark ett par frågor om företaget och hans syn på klockmarknaden idag.

Men först en kort presentation. Sjöö Sandström grundades år 1986 i Stockholm, av Christer Sjöö och Mikael Sandström, därav namnet. Det dröjde ända fram till 1993 innan de lanserade sin första produkt, Automatic (se bild nedan) Fyra år senare lanserade de modellen som satte Sjöö Sandström på kartan, Chronolink Worldtimer UTC. Klockan kombinerade en mekanisk klocka med en digital modul.



Alla klockor som Sjöö Sandström tillverkar sätts ihop för hand och testas i Stockholm.

Men nu till frågorna och svaren.

Om företaget
hbs-sihh-2018-day-3-cover.jpg


Vilka utmaningar respektive fördelar har man som svenskt klockföretag, när man konkurrerar mot större och mer välkända varumärken?
– Det är så klart på många sätt utmanande. Men också väldigt tillfredsställande att inte vara en utav de stora och det förutsägbara. Vi har byggt klockor för hand i Sverige i 32 år och är väldigt måna om det fina arvet vi har samt att föra den fina urmakartraditionen vidare till nästkommande generationer.
– Vi flyttar fram våra positioner och fortsätter att attrahera kunder med en hög dos av integritet. Det vi ser i allt högre utsträckning är att konsumenten gör ett medvetet val.

p1080545.jpg


Vi ser att branschen är i förändring, det syntes under SIHH och lär synas ännu mer under Baselworld (där temat är att möta framtidens krav). Hur tänker och jobbar ni för att ta Sjöö Sandström in i framtiden?
– Det är så klart väldigt viktigt att hänga med in i framtiden. Däremot så tror jag att det minst lika viktigt att våga gå sin egen väg och göra det vi är absolut bäst på. Vi är långt fram i planeringen och tittar man på vad vi gjorde redan 1997 med vår Chronolink Worldtimer UTC som än idag 21 år senare är otroligt innovativt och nyskapande och det är något vi kommer att fortsätta att vara.

rscwtpress_web-1170x780.jpg


En av svårigheterna som många varumärken dras med i dag är att man enbart tilltalar de redan frälsta och har svårt att få nya konsumenter. Hur gör ni för att locka helt nya kunder, som i dag kanske inte ens tänkt tanken att bära ett armbandsur av hög kvalitet?
– Det är precis det som också är väldigt roligt, att hitta nya vägar för att nå längre än de redan frälsta. Vi har i dag så klart många kunder som är pro Sjöö Sandström, men det är också dom som inspirerar andra. Vi jobbar väldigt mycket med våra sociala kanaler samt event för att visa upp vad vi står för samt sprida vårt DNA.
– Ambassadörer är också något som är viktigt för oss, att jobba med personer som är äkta och genuint vill bära de produkter vi tillverkar inspirerar så klart också andra att göra detsamma.

Vilka utländska marknader har ni varit mest framgångsrika på?
– Vi finns idag på nio olika marknader där Sverige är den största. I övrigt har vi lyckats bra i övriga norden, men också Hongkong och Dubai.



Vad kan vi förvänta oss av Sjöö Sandström under 2018?
– Vi har ett mycket spännande år framför oss. Inte minst nu i mars med lanseringen av den nya Royal Capital i guld som vi länge arbetat med. I övrigt så kommer vi fortsätta vår expansion i norden och de marknader vi redan finns representerade på.

apple-watch-series-3-waves.jpg


Hur känner ni för smartklockan? Påverkar den er?
– Smartklockan har blivit väldigt populär och vi känner att den på ett sätt inspirerar till att vilja bära klocka vilket är positivt. Däremot så tror vi inte på något sätt att du väljer den som ett substitut till någon utav våra klockor, snarare att man köper en sådan klocka också.

Om Felix Formark
sjoo_rc_image3.jpg


Det här är lite som att välja mellan sina egna barn: Men vilken Sjöö Sandström-klocka är du mest stolt över och varför?
– Inte helt lätt, men det måste nog bli Royal Capital i guld. När vi lanserade den i september 2014 så var det så mycket mer än bara en ny klocka. Det var starten på en helt ny era där vi erbjöd oss själva en ny nivå av exklusivitet. Att få möjligheten att jobba med Vaucher Manufacture, som är en utav världens mest exklusiva urverkstillverkare möjliggör väldigt mycket för oss och har varit ett viktigt steg i vår verksamhets utveckling.

blog.jpeg


Hur hamnade du i klockbranschen? Var det till exempel på grund av ett passionerat intresse för design och hantverk? Eller blev det så på grund av att du helt enkelt gillar klockor?
– Jag har alltid varit fascinerad över mekaniska klockor, men att jag hamnade på Sjöö Sandström handlar nog mer om min bakgrund inom försäljning. Jag känner mig väldigt hedrad över uppdraget och den resa jag tillsammans med all annan personal har fått varit med om.[/QUO
 
Tillbaka
Topp