• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

intressant artikel om Patek Philip service

Nedro

Panerai
2-Faktor
Riktigt spännande läsning. Måste säga att det imponerar att de har eller kan tillverka delar till precis alla sina urverk.
Men smakar det så kostar det, vilket verkar rätt tydligt i detta fallet...
Undrar hur man skulle göra själv, kanske sälja till någon som har råd att laga den iom att det är trist att den blir liggande.
Sedan det sentimentala värdet för Frun bör väl inte vara så högt iom att hon aldrig sett honom med den på armen enligt vad som framgår....
 

hollow123

Rolex
Kul artikel!
Den anställde på PP bär sub?
27patek-D-articleLarge.jpg
 

Espresso

Cartier
Tack för intressant läsning, jag blev lite förundrad över meningen att "change of battery" kunde göras över disk. Var inte medeten om att PP hade quartzklockor med.
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
Ehm. Avdöda?
...Sorry - jag var bara tvungen!
Rolig artikel dock - tack för tipset!

Det e lugnt, jag har inte svenskt ursprung så det kommer säkert snika in sig några konstiga ord och formuleringar i mina poster, det bjussar jag på och ber samtidigt om ursäkt och ert överseende :pirate::pompus::).

Undrar hur man skulle göra själv, kanske sälja till någon som har råd att laga den iom att det är trist att den blir liggande.
Sedan det sentimentala värdet för Frun bör väl inte vara så högt iom att hon aldrig sett honom med den på armen enligt vad som framgår....

Precis så tänkte jag också då jag läste den, hur skulle jag göra själv.....
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det e lugnt, jag har inte svenskt ursprung så det kommer säkert snika in sig några konstiga ord och formuleringar i mina poster, det bjussar jag på och ber samtidigt om ursäkt och ert överseende :pirate::pompus::).
Precis så tänkte jag också då jag läste den, hur skulle jag göra själv.....

Misstänkte så pass mycket. Det är lugnt, tyckte bara att "avdöda" var ett smålustigt ord! ;)

Ni som har koll på klockor i denna prisklassen - får man tillbaka pengarna för reparationen?
De flesta auktionshus (som väl ändå borde vara den bästa vägen för att bli av med klockan?) är väl ändå väldigt noga med att inte garantera funktionen? Eller gäller detta bara mindre/billigare typ Bukowskis Market, Lauritz, m.fl.?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Misstänkte så pass mycket. Det är lugnt, tyckte bara att "avdöda" var ett smålustigt ord! ;)

Ni som har koll på klockor i denna prisklassen - får man tillbaka pengarna för reparationen?
De flesta auktionshus (som väl ändå borde vara den bästa vägen för att bli av med klockan?) är väl ändå väldigt noga med att inte garantera funktionen? Eller gäller detta bara mindre/billigare typ Bukowskis Market, Lauritz, m.fl.?
Handlar helt och hållet på modell och skicket på tavla, visare boett. Finns säkert gammelpateker som är små, okomplicerade och rätt iskalla på marknaden som kan kosta mer än det smakar att reparera. Generellt sett så är det sällan funktionen i sig som man betalar stora summor för så en service är mer för de som vill ha en fungerande klocka för att använda. Dyra samlarobjekt som ändå bor i ett kassaskåp är lite skitsamma om de fungerar eller ej. Att skicka på service är snarare en risk iom varje gång någon petar i klockan så riskerar man att skada det som är omöjligt att ersätta och reparera. Typ tavlan. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Handlar helt och hållet på modell och skicket på tavla, visare boett. Finns säkert gammelpateker som är små, okomplicerade och rätt iskalla på marknaden som kan kosta mer än det smakar att reparera. Generellt sett så är det sällan funktionen i sig som man betalar stora summor för så en service är mer för de som vill ha en fungerande klocka för att använda. Dyra samlarobjekt som ändå bor i ett kassaskåp är lite skitsamma om de fungerar eller ej. Att skicka på service är snarare en risk iom varje gång någon petar i klockan så riskerar man att skada det som är omöjligt att ersätta och reparera. Typ tavlan. :)

Lite så kände jag också...
Klart att det kan vara något riktigt ovanligt i just detta fallet, men om man kör ett snabbsök på C24 över femtiotals-Calatravor så kommer man snabbt bra till att det nog blir tufft att få igen över 100.000kr i reparationskostnader.

...och på tal om något helt annat:
http://www.chrono24.se/patekphilippe/calatrava-vintage-18k-yellow-gold-2428-watch--id2372738.htm
Vad fan hände med bandhornen?!? Schnyggt?
 

Bilagor

  • 2372738_xxl.jpg
    2372738_xxl.jpg
    70.6 KB · Visningar: 51

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju en gammel-PP här på forumet som fått liknande service. Kul att de restaureras men galet att det ska kosta så mycket.

Jag förstår såklart att PP har strikta krav på hur urverket ska må efter service men $11000 är ju rätt galet. Som ägare går det sällan att ursäkta en sådan servicekostnad.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Otroligt! 97 000 för service (och nytt läderarmband?)!? @NiklasArvid , du betalade väl inte så mycket för service av din ena Patek? ;)
@garfield , hur mycket betalade du egentligen för din service om man vågar fråga?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Otroligt! 97 000 för service (och nytt läderarmband?)!? @NiklasArvid , du betalade väl inte så mycket för service av din ena Patek? ;)
@garfield , hur mycket betalade du egentligen för din service om man vågar fråga?

hehe... nä, men köper man en manuell i bästa skick och litar på sin oberoende urmakare så är det ju inte dyrare att serva än en omega... (fast du får ju inga nya PP-delar förstås, men om det är typ NOS så behövs ju inte det...) :D
 
Topp