• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant att kopier diskuteras på flera forum..

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Säkert är det som du säger, tycker mer tavlan på väggen avspeglar vilket typ av person "vi" har att göra med.
Kopior på väskor verkar vara accepterat av många kvinnor, även dom som har råd att köpa äkta vara verkar inte skämmas med en kopia på axeln.
 
Har också tänkt på detta, möbelkopior är särskiljt något som folk inte verkar ha problem med, det är ett väldigt intressant ämne med mönsterskydd/designskydd som är olika långa i olika länder. Det är många möbelkopior på tex Fritz Hansen-möbler som tillverkas av engelska firmor för att där är tiden betydligt kortare än i danmark och därför kan de tillverka och sälja lagligt där, och de går i sin tur ut till andra länder.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Varumärket står inte tryckt på synlig plats på möbeln eller lampan = man upplever att man "bara" stjäl designen och inte varumärket. Man likställer nog mer möbelkopiorna med "hommager".

Originalen är/var inte heller alltid perfekta i kvaliteten på samma sätt som t ex rolexklockor. Ibland är danskar och italienare bättre på att rita än på att bygga.:) Man upplever därför inte samma kvalitetsskillnad mellan original och "kopia". Väskor och klockor får också visa vad de går för eftersom de slits på ett annat sätt än t ex en taklampa.

Med det sagt - jag har en utmärkt plats för en kottenlampa (69 papp för en dansk, 4 för en "engelsk") i mitt hem. Den är tom.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
I detta fall så saluförs de under det riktiga namnet och designern. Att de inte sedan märker produkten tycker jag ör ovidkommande.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Med det sagt - jag har en utmärkt plats för en kottenlampa (69 papp för en dansk, 4 för en "engelsk") i mitt hem. Den är tom.

Fasen vad jag vill ha en Kotte. Sjukt att det, just nu, känns mer OK att lägga deg på en klocka än en fantastisk designikon. Det kanske även rätt klocka också är iof.

Hursom: vissa designer har ju 'tagits över'/köpts upp (vet inte riktigt hur det funkar) av nya tillverkare. T.ex. har ju Vitra tagit över tillverkningen av Eames-möbler. Sen finns det ju rena piratkopior, av ganska undermålig kvalité, vilket är en helt annan sak.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Fasen vad jag vill ha en Kotte. Sjukt att det, just nu, känns mer OK att lägga deg på en klocka än en fantastisk designikon.

Jag med! Men ändå tar det emot att köpa en lampa för mer än typ 8000-10 000. Egentligen borde det vara lättare att lägga pengarna på något som är till allmän beskådan och allas glädje (nåja, min fru tycker att jag är sjuk i huvet när jag börjar med kotten-snacket...) än en klocka som ingen annan än man själv någonsin ser...
 

djanbin

Omega
Går inte att jämföra klockor o möbler imho. Licensen till olika möbeldesigner säljs konstant, det finns sas inget ensamt original.

Den dan Rolex låter licenstillverka sina urverk o boetter kan vi börja jämföra.
 
Topp