• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Intressant iakttagelse på Sicilien

Tuktuk

Pandion
2-Faktor
Var på en liten semester tripp till Sicilien härförleden. Vi var på ett ställe där turisterna till 90 % bestod av Italienare. Rätt kul faktiskt. Men, intressant var att det absolut vanligaste klockmärket var...Rolex, :wideyed: och då med fördel sportur på stål. Såg säkert en 25-30 st, både på stranden, hotellet och inne i byn. Iwatch från Apple också rätt vanligt. Det mest märkliga var dock att jag inte såg en enda...Panerai :woot:. Konstigt. Deras eget märke liksom. Någon annan som märk av något sådant fenomen?

Det Sicilianska klimatet lämpar sig bäst till stål eller NATO imo. Läder svettas ner på tre sekunder, gummi blir ruskigt klibbigt ruskigt snabbt.
Tycker själv om att semestera på Bella Sicilia; bra prisläge, otroligt väder i september/oktober och en helt fantastisk kultur på alla sätt (Teatro Massimo! Valli dei Templi! Taormina! Vongole!). När det sker är det nästan uteslutande sportklocka i stål på länk som åker med. Nästa gång jag åker kanske min Radiomir följer med. Om jag kan hitta ett bekvämt gummiband till det (so far: Non).

Det ju som det är med Rolle; man blir inte världens största och mest prestigefyllda märke för inget. Om vi räknar i antal units/år finns väl Panerai knappt på kartan i jämförelse. Det hela är väl lite som med Rolle/Sjöö & Sandström på Stockholms gator och torg. Lägg dessutom in Sicilianarnas...avvaktande inställning till Italien på andra sidan sundet och...ja, det blir kanske inte så många Paneristi där. Vidare _känns_ det som om de flesta Paneristi är som jag själv: Italofiler som bor utomlands.

Rolex är onekligen populärt i det stövelformade landet oavsett vart man vänder sig.

Sen så förvånar mig det inte det minsta om Italien har den högsta procenten klockförsäljare per capita i hela världen.

Köpenhamn. Varannan person bar Rolex när jag var nere sist. Aldrig sett något liknande. Varannan person som gick förbi på stan, varannat cafébiträde, bartender, hotellpersonal osv. :woot:

Jag har också varit på Sicilien i sommar, och kan bekräfta att det är sport-Rolex som gäller på männen. På kvinnorna var det dock Cartier Santos som dominerade.

Satt brevid en italiensk familj i Malmö för någon vecka sedan. Fadern (jag tror han var det i alla fall) samt de två sönerna (~20-25 år) bar varsin Panna.

Köpenhamn. Varannan person bar Rolex när jag var nere sist. Aldrig sett något liknande. Varannan person som gick förbi på stan, varannat cafébiträde, bartender, hotellpersonal osv. :woot:

Ja, helt sjukt. Var i Köpenhamn i samma veva och Submariner satt på var och varannan handled :)

Den ena av dom brukar väl köra en grön Rolex DD?
Anders bär den göra day daten på krokodil.

Edit: bild oxå

IMG_3693.PNG

Jag tror inte det går att jämföra Rolex och Panerai i denna sammanhang. Rolex har producerat sjukt många klockor per år i sjukt många år. Det finns fler Rolex klockor, helt enkelt. Hur många hade du sett, @Mekmek? Det är kanske statistiskt osannolikt att du skulle ha sett en Panerai eftersom din semester var såpass kort :D

Satt brevid en italiensk familj i Malmö för någon vecka sedan. Fadern (jag tror han var det i alla fall) samt de två sönerna (~20-25 år) bar varsin Panna.

Ja, helt sjukt. Var i Köpenhamn i samma veva och Submariner satt på var och varannan handled :)
Dom var garanterat svenskar :) bor i Köpenhamn och ser jag 50 personer i Sthlm har MÅNGA fler ett dyrt ur än 50 personer här i jämförbara områden utan tvekan ...

Jag tror inte det går att jämföra Rolex och Panerai i denna sammanhang. Rolex har producerat sjukt många klockor per år i sjukt många år. Det finns fler Rolex klockor, helt enkelt. Hur många hade du sett, @Mekmek? Det är kanske statistiskt osannolikt att du skulle ha sett en Panerai eftersom din semester var såpass kort :D
Som jag skrev så såg jag nog ett 25-30 tal på en vecka. Det är ju ändå en badort och mycket dykning så någon panna borde dykt!! upp tycker man. Men icke.

Var i Sorrento och Rom i somras och såg kanske 30-40 Rolex sub och en AP RO ungefär, inget annat. Svårt att uttala sig om hur många av Rollarna som var äkta men helt klart en populär modell. Kände mig ensam med min Panerai i Panerailand ;)

Lite sen på bollen och kanske lite of topic i denna tråd men Italien är ett intressant land när det gäller klockor.
Semestrat där på olika platser och varit där i jobbet flera gånger och har även släkt i Rom.

Klockor såväl som mode har blivit en del av den italisenska livsstilen för många på senare år.
Titta bara på Lina (den Stora kultprofilen med modebutiker i Milano etc). mycket klockor på och runt den mannen och alla kändisar som vill göra tummen upp med honom i hans butiker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lino_Ieluzzi

Tillbaka
Topp