• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Intresseanmälan: Passaround med isländsk(!) haute horologerie* - JS Watch Co?

Anders Forsberg

Guld
2-Faktor
Hej KS!

De av er som läst mina reserapporter från Zenith och Sinn förstår att jag gillar att klämma in lite klockintresse på min semester - till min bättre hälfts stora förtret. Så även under vårens tripp!
På Island får man knappast sitt lystmäte som klockintresserad mättat, men det finns en liten klocktillverkare som jag hållit ett öga på sedan jag först hörde talas om dem - JS Watch Co.
Jag har pratat lite fram och tillbaka med en av ägarna, Sigurdur, och då blivit inbjuden på en liten rundvandring i butik och tillverkning/designavdelning när vi avslutar resan i Reykjavik.
Skoj!

Denna gång tänkte jag försöka att sy ihop något lite mer än bara just en rapport med lite text och bild. En passaround!
Förstår att detta kan bli svårt att få ihop (givet kostnaden och att de kanske inte genererat så stort intresse här på KS tidigare), men jag tyckte att det var värt ett försök.

De har egentligen två klockor som överhuvudtaget kan vara möjliga:

101-38mm-collection.jpg

101 38 mm - €2003

101-10year-38mm-collection.jpg

101 38 mm, 10 year collection - €2242

Euron är ju inte särskilt snäll mot SEK för stunden, varför det handlar om ca 22-25k. Klart över en priserna för en generell passaround-klocka, alltså.
Således måste antalet deltagare bli fler, och kostnaden per deltagare också bli högre.
Möjligt att det går att förhandla något kring pris, men det har jag valt att ännu inte ta upp eftersom jag inte alls vet hur intresset landar.

Vi pratar alltså om 25 deltagare á ca 1 000 kr.
I övrigt "regler" som vanligt. En vecka vardera och därefter vidare till nästa, F2F eller försäkrad frakt.

Tråden får vara en ren intresseanmälan där vi känner av om det alls går att få till, diskuterar vilken modell som, i sånt fall, är intressant o.s.v.
Verkar det kunna bli av så ska skapas i sånt fall en ren anmälningstråd och exakt summa räknas ut.

Gå gärna in och kika på deras webb också...
www.jswatch.is

*Nåja. Men det är en säljande rubrik - ta det inte så hårt! ;)

De där klockorna har jag tyckt varit spännande länge. Tusen spänn för en vecka med en... får fundera på det. Bra initiativ i vilket fall.

De där klockorna har jag tyckt varit spännande länge. Tusen spänn för en vecka med en... får fundera på det. Bra initiativ i vilket fall.

Jo, men så är det ju... Svårt att få ihop kalkylen på annat vis, dessvärre.
Dyra lotter, men 1/25 att faktiskt kamma hem den! ;)

Nåja. Kan inte påstå att jag inte har ungefär samma tankar själv. Men ville ändå ge det ett besök när jag ändå ska förbi och hälsa på dem.

i och med att du verkar försöka "sälja in idén lite", vad är speciellt med dessa isländska klockor, annat än ursprunget?

kul initiativ fortfarande, Island är kul!

Ärligt talat så skiljer de sig förmodligen inte från andra mindre tillverkare som nyttjar ETA-verk men i övrigt designar klockan. Annat än att de, i detta fall, utgår ifrån Island alltså! ;)

Högre upp i prislistan så har de dock lite klockor med tydligare islandskoppling - vulkanaska etc...
Gimmick, absolut. Men vem håller inte på med sånt?

Kul initiativ, jag har inget problem att lägga 1000:- på en passaround men de här klockorna var tyvärr inget för mig.

Det är väl uppe där nånstans i toppen av vad jag själv kunnat lägga på en passaround.
Personligen tycker jag att det är skoj med lite uddatillverkare, så att inte allt tvunget måste komma ifrån jätten nere i Schweiz.
Men visst, helt och hållet min grej är inte alla deras klockor.
Måste dock säga att jag tycker att de cremefärgade ifrån 10 års-kollektionen är rättså trevliga.

Det är väl uppe där nånstans i toppen av vad jag själv kunnat lägga på en passaround.
Personligen tycker jag att det är skoj med lite uddatillverkare, så att inte allt tvunget måste komma ifrån jätten nere i Schweiz.
Men visst, helt och hållet min grej är inte alla deras klockor.
Måste dock säga att jag tycker att de cremefärgade ifrån 10 års-kollektionen är rättså trevliga.
Ville mest säga att jag är gärna med på något liknande om det är en klocka jag gillar.

Ville mest säga att jag är gärna med på något liknande om det är en klocka jag gillar.
Erkänn... Du jagar inlägg 30.000(!!) och vill nå dit innan sommaren är här. :D

Skämt åsido, jag tvingas väl inse att detta kanske var snäppet mer svårsålt än vad jag trodde att det skulle vara (och då trodde jag ändå att det skulle vara ganska trögt).
Men fair enough - vi får skippa passarounden denna gång och se till att det istället blir ett bra "Hemma hos-reportage".

Farsan har en JS 101 som han köpte när vi var på Island för en 5-6 år sedan. Det är en väldigt fin och rolig klocka, diskret men ändå speciell. För priset då (ca 12k på mesh) var den kanske inte prisvärd men inte hutlös.

Idag vette tusan om JS är ett tillräckligt attraktivt köp längre. Jag antar att det går förbi tillräckligt med rika turister på Laugavegur för att det ska gå runt. Synd, jag var rätt sugen på en SIF NART för ett tag sedan.

Jag är i grunden positiv och tycker det ser ut att vara riktigt snygga fina klockor. Jag tror dessutom att jag skulle kunna hitta ett flertalet tillfällen då jag verkligen skulle använda klockan, men jag behöver mer. Jag är inte bekant med passaround så min fråga blir - Får jag välja en annan modell än den jag provar och vad har tillverkaren som är så unikt att 1000 kr för en lott är värt risken att förlora? Vad hade för att förtjäna att lyckas här?

Jag är i grunden positiv och tycker det ser ut att vara riktigt snygga fina klockor. Jag tror dessutom att jag skulle kunna hitta ett flertalet tillfällen då jag verkligen skulle använda klockan, men jag behöver mer. Jag är inte bekant med passaround så min fråga blir - Får jag välja en annan modell än den jag provar och vad har tillverkaren som är så unikt att 1000 kr för en lott är värt risken att förlora? Vad hade för att förtjäna att lyckas här?

En passaround är (i de flesta fall) ett rent gruppköp där man bara delar klockans inköpspris på ett antal personer.
Alla får sen en vecka var med klockan där man utvärderar/fotograferar och i största allmänhet håller passaround-tråden vid liv. När alla sen fått ha klockan så avslutas passarounden med ett lotteri (ibland röstning baserat på vem som bidragit mest/bäst under tiden).

När det gäller summan för "lotten"... Tja, det måste givetvis vara upp till var och en att bedöma.
Kan inte direkt motivera vad som är tillräckligt unikt med just denna tillverkaren. Detsamma kan dock sägas med de flesta andra passarounds som hållits (även om kostnaden för deltagande då varit lägre, vilket så klart gör en del skillnad).

Inte säker på din sista mening - Vad menar du?

En passaround är (i de flesta fall) ett rent gruppköp där man bara delar klockans inköpspris på ett antal personer.
Alla får sen en vecka var med klockan där man utvärderar/fotograferar och i största allmänhet håller passaround-tråden vid liv. När alla sen fått ha klockan så avslutas passarounden med ett lotteri (ibland röstning baserat på vem som bidragit mest/bäst under tiden).

När det gäller summan för "lotten"... Tja, det måste givetvis vara upp till var och en att bedöma.
Kan inte direkt motivera vad som är tillräckligt unikt med just denna tillverkaren. Detsamma kan dock sägas med de flesta andra passarounds som hållits (även om kostnaden för deltagande då varit lägre, vilket så klart gör en del skillnad).

Inte säker på din sista mening - Vad menar du?
Tack, min sista mening förstår jag inte själv. Glömde korrekturläsningen. Vad har de som sticker ut som gör att de har potential att lyckas på KS och kanske på den svenska marknaden, undrade jag över? Några key selling points sökte jag som ger ökat intresse. Jag ska söka lite mer info. Kul initiativ! Kör hårt!

Tillbaka
Topp