• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intryck av Grand Seiko

lappy17

Omega
Wow. Hade inte förväntat mig denna nivå. Valde en som jag trodde ganska blygsam quartz, SBGX263. Ca 20k på Chrono24. Hade som sagt inte förväntat mig denna "butterlike" känsla i armbandet och klockan, den har även en imponerande massiv tung känsla som jag verkligen uppskattar. I övrigt har det mesta redan sagts om poleringen, urtavlan och det superba quartzverket osv. Jag har ganska många Rolex från olika decennier....denna slår de flesta av dom. Grym!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Men länken!

CCB536BB-3CFD-4F01-A987-6EED6402743B.jpeg
 

lappy17

Omega
Satt och förkortade länken igår så jag fick tillfälle att "hantera" den ordentligt. Mitt intryck av kvaliteten på länken är att den inte är långt ifrån t ex länken som sitter på mina Rolex OP 39. Gedigen, bra precision, nyper inte hår och en "butterlike" känsla i den borstade poleringen. Jag har inget att klaga på, tvärtom.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Satt och förkortade länken igår så jag fick tillfälle att "hantera" den ordentligt. Mitt intryck av kvaliteten på länken är att den inte är långt ifrån t ex länken som sitter på mina Rolex OP 39. Gedigen, bra precision, nyper inte hår och en "butterlike" känsla i den borstade poleringen. Jag har inget att klaga på, tvärtom.
Jag har ägt en lite dyrare Grand Seiko. Var helnöjd, bortsett från länken. Väldigt pilligt när man ska korta den, satt aldrig riktigt bra och lite för tunn och lätt för att jag skulle tycka om den
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det där med länkarna är lite överdrivet. Dom är hur fina som helst men har inte samma "tyngd" som sexsiffriga Rollar. Dock tyvärr är det ju bara dykarna som har mikrojustering. Det är väl den riktigt stora nackdelen med länkarna som jag ser det.
Rolex har både Glidelock och Easy link...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med länkarna är lite överdrivet. Dom är hur fina som helst men har inte samma "tyngd" som sexsiffriga Rollar. Dock tyvärr är det ju bara dykarna som har mikrojustering. Det är väl den riktigt stora nackdelen med länkarna som jag ser det.
Problemet är att de kör samma länktjocklek till alla klockor, oavsett hur tjock boetten är (förutom enstaka 120k 2020-modeller samt kvartsdykaren). Då blir det knas ibland. Och spännena är pinsamma, man förväntar sig mikrojustering (vilket finns på enstaka modeller), gärna en dold sådan.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Problemet är att de kör samma länktjocklek till alla klockor, oavsett hur tjock boetten är (förutom enstaka 120k 2020-modeller samt kvartsdykaren). Då blir det knas ibland. Och spännena är pinsamma, man förväntar sig mikrojustering (vilket finns på enstaka modeller), gärna en dold sådan.
Jo det är sant. Ibland blir dom lite tunna.
Själva kvalitén är det ju inget fel på men variation och justering kunde vara mycket bättre!
 

Christoban

Cartier

Välkommen in i värmen!
 

Dj0

Omega
God fortsättning och grattis till ett bra köp! Sitter själv och trånar efter en GS men frugan har satt ner foten och asen på skistar har höjt liftkortspriserns ännu en gång! Hade GS höjt sina priser i samma tempo så hade folk skrikit högt!
 

dropic

Omega
2-Faktor
God fortsättning och grattis till ett bra köp! Sitter själv och trånar efter en GS men frugan har satt ner foten och asen på skistar har höjt liftkortspriserns ännu en gång! Hade GS höjt sina priser i samma tempo så hade folk skrikit högt!
Vänta bara tills du får se parkeringsavgifterna som skistar kommer börja ta ut nu också... :banghead:
 

Dj0

Omega
Vänta bara tills du får se parkeringsavgifterna som skistar kommer börja ta ut nu också... :banghead:
90 spänn om dagen, som hittat 🤪 fast det är gratis om man har stora säsongskortet så det gör faktiskt att säsongskortet de facto blivit billigare 🧐 detta är nog sista säsongen med skistar dock.. stugan säljs efter säsongen och sen satsar vi på alperna istället.. i princip samma pengar för en vecka med familj och skidåkningen är ju fan så mycket bättre!
Sorry för OT, var tvungen att ventilera lite 🤣
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur gick det till när tjockleken och tyngden av en länk blev avgörande för kvalitén? Och när det dessutom premieras att den ska vara tung och tjock!? Helt upp & ner i min bok... Jag är dock med på @yonsson s resonemang att varje boett borde ha en anpassad länk, då inte bara rundningen på ändlänken som möter boetten.
Grattis @Lars Olsson :) När du ändå klämmer på länken kanske du noterar att den är ledad med ett "micro-flex". Den mittersta länkbiten har två fästpunkter som gör den lite extra följsam, även när man sväller lite om handleden.
 

efn76

Breitling
Hej, någon med tips på vart jag ska köpa min Grand Seiko SBGM221 som jag bestämt mig för som nästa klocka? Ska komplettera min Submariner. Hittar ingen nätbutik i Sverige som har den modellen och därför sneglat lite på Harvey Store och Montredo. Några erfarenheter?
 
  • Like
Reactions: SWC
Wow. Hade inte förväntat mig denna nivå. Valde en som jag trodde ganska blygsam quartz, SBGX263. Ca 20k på Chrono24. Hade som sagt inte förväntat mig denna "butterlike" känsla i armbandet och klockan, den har även en imponerande massiv tung känsla som jag verkligen uppskattar. I övrigt har det mesta redan sagts om poleringen, urtavlan och det superba quartzverket osv. Jag har ganska många Rolex från olika decennier....denna slår de flesta av dom. Grym!

Det är verkligen fantastiska klockor. Det är nog ingen som slår dem på fingrarna gällande finish, polish etc. Dock så får jag aldrig ha-begär av en GS. Det känns lite som Lexus, man vet att de är bäst men när det kommer till kritan och man ska pynta ut med pengarna så tar det emot. Det känns för rationellt och inte sexigt och lustfyllt. Konstigt kanske men bara mina tankar. :)
 

lappy17

Omega
Det är verkligen fantastiska klockor. Det är nog ingen som slår dem på fingrarna gällande finish, polish etc. Dock så får jag aldrig ha-begär av en GS. Det känns lite som Lexus, man vet att de är bäst men när det kommer till kritan och man ska pynta ut med pengarna så tar det emot. Det känns för rationellt och inte sexigt och lustfyllt. Konstigt kanske men bara mina tankar. :)
Jag gillar inte allt med GS. T ex så tycker jag det är infantilt att - i höga prisklasser - kladda ner urtavlan med tekniska detaljer som "80 Hours" eller Hi Beat osv osv.
Här en modell som kostar ca 44700 euro
Serviceorganisationen är tydligen inte heller den bästa, där man t ex åtminstone fram till nyligen tvingades serva Spring Drive i Japan. Automatiska GS är ofta även för tjocka, dom borde vid det här laget lärt sig pressa ner tjovkleken ett antal millimeter. Så för mig blev det Quartz, och det känns som rätt val. SBGX2XX har bra storlek, bra pris, ren urtavla....och ett utlovat serviceintervall på 50 år, förutom batteribyten.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej, någon med tips på vart jag ska köpa min Grand Seiko SBGM221 som jag bestämt mig för som nästa klocka? Ska komplettera min Submariner. Hittar ingen nätbutik i Sverige som har den modellen och därför sneglat lite på Harvey Store och Montredo. Några erfarenheter?
Harvey har jag handlat på flera gången utan problem. Montredo skulle jag inte känna mig osäker på heller. Det enda jag i dagsläget skulle oroa mig för med en dyrare klocka är om dom skulle gå i konkurs under tiden mellan betalning och leverans. Jag antar att trusted checkout hanterar det men känner mig inte övertygad om det.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej, någon med tips på vart jag ska köpa min Grand Seiko SBGM221 som jag bestämt mig för som nästa klocka? Ska komplettera min Submariner. Hittar ingen nätbutik i Sverige som har den modellen och därför sneglat lite på Harvey Store och Montredo. Några erfarenheter?
Harvey har jag handlat på flera gången utan problem. Montredo skulle jag inte känna mig osäker på heller. Det enda jag i dagsläget skulle oroa mig för med en dyrare klocka är om dom skulle gå i konkurs under tiden mellan betalning och leverans. Jag antar att trusted checkout hanterar det men känner mig inte övertygad om det
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej, någon med tips på vart jag ska köpa min Grand Seiko SBGM221 som jag bestämt mig för som nästa klocka? Ska komplettera min Submariner. Hittar ingen nätbutik i Sverige som har den modellen och därför sneglat lite på Harvey Store och Montredo. Några erfarenheter?
varför inte passa på och sponsra våra Svenska handlare så här i coronatider?
 

mega

Rolex
Jag gillar inte allt med GS. T ex så tycker jag det är infantilt att - i höga prisklasser - kladda ner urtavlan med tekniska detaljer som "80 Hours" eller Hi Beat osv osv.
Här en modell som kostar ca 44700 euro
Serviceorganisationen är tydligen inte heller den bästa, där man t ex åtminstone fram till nyligen tvingades serva Spring Drive i Japan. Automatiska GS är ofta även för tjocka, dom borde vid det här laget lärt sig pressa ner tjovkleken ett antal millimeter. Så för mig blev det Quartz, och det känns som rätt val. SBGX2XX har bra storlek, bra pris, ren urtavla....och ett utlovat serviceintervall på 50 år, förutom batteribyten.
Håller med, mycket text hör inte hemma på dyra klockor.
(sorry sorry sorry, kunde inte hålla mig)
17303779_3_640.jpg
 
Topp