Hej!
Av en händelse fick jag i våras tag på den sista (?) grå versionen av Karlskrona Baltic Shield. I alla fall i den första batchen med 100 klockor. Gravyren säger 100/300.
Jag hade gjort en beställning av några sailcloth-straps, vilka för övrigt är alldeles utmärkta, från Todds andra projekt bradystraps.com när jag sprang på denna. Jag sökte en diver med grå tavla och denna såg riktigt trevlig ut så det bidde ett spontanköp.
Jag kom alltså in från "höger" utan att ha tagit del av all diskussion på KS och andra forum. Denna lästes sedermera med blandade känslor. Gör en sökning så hittar du allt möjligt här.
Tillbaka till klockan. Som
@Rolfex skriver i sin färska annons:
https://klocksnack.se/threads/dags-igen-för-mycket-i-skåpen.59729/
är det en gedigen pjäs både på gott och ont. Gott i och med att den verkar grymt tålig. Lite ont i och med att den är relativt "hög". De 13,5 mm som beskrivningen specar är snarare 15, vilket kan ställa till det om man vill få in den under manschetten. Att den skulle vara topptung tycker jag inte, trots mina tunna handleder (17). Den har "wrist presence" givetvis men inget överdrivet.
På temat gott och ont har det diskuterats en del om den raka linjen mellan bandhornen, vilket med vissa band kan leda till ett relativt stort avstånd mellan bandet och boetten. Till en början tänkte jag en del på det, men det intrycket har mildrats med tiden. Dessutom kan man med ett något kraftigare band, typ Hirsch Liberty som syns ovan, minska på avståndet.
Tavlan är mycket trevlig att betrakta med bra "sunburst-effekt" och det är inga problem att se tiden oavsett ljus. Den keramiska vridringen är tajt och glappar inte på något sätt. Det är givetvis inte Submariner-känsla men är helt ok. Vridringen har dessutom lume på siffror och streck, vilket ser grymt ut i mörker. Seiko-urverket (NH35) tickar på alldeles utmärkt. Tidsavvikelsen är mellan +3 och +5 sekunder per dag, vilket får betecknas som klart godkänt. För en sommarbeater är den alldeles utmärkt och kompletterar min Seiko SKX007 väl.
Hoppas mina betraktelser kan hjälpa dig något.
Hör av dig om du har några frågor.
Jag önskar dig och alla övriga en alldeles fantastisk avslutning på veckan!