• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intryck av Karlskrona Baltic Shield Tactic Dive Watch?

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hej!
Har sneglat mer och mer på
Karlskrona Baltic Shield Tactic Dive Watch. Såg att den finns att köpa via Todd här på KS.

Ser onekligen riktigt fin ut och priset verkar absolut ok. Jag hittar dock inte någon review på klockan och undrar såldes om någon har den och kan dela med sig av sina åsikter /intryck?

Ytterst tacksam för svar!

 

sveol

Cartier
Jag köpte en, men sålde. Ok för sitt pris, hade igentligen inget att klaga på. Men var lite för stor för mig. Mins att den var rätt hög. Rätta mig om jag har fel. Kolla borealis, samma peng, mycket populära.
 

xmagols

Omega
Hej!
Av en händelse fick jag i våras tag på den sista (?) grå versionen av Karlskrona Baltic Shield. I alla fall i den första batchen med 100 klockor. Gravyren säger 100/300.
Jag hade gjort en beställning av några sailcloth-straps, vilka för övrigt är alldeles utmärkta, från Todds andra projekt bradystraps.com när jag sprang på denna. Jag sökte en diver med grå tavla och denna såg riktigt trevlig ut så det bidde ett spontanköp.
Jag kom alltså in från "höger" utan att ha tagit del av all diskussion på KS och andra forum. Denna lästes sedermera med blandade känslor. Gör en sökning så hittar du allt möjligt här.
Tillbaka till klockan. Som @Rolfex skriver i sin färska annons:
https://klocksnack.se/threads/dags-igen-för-mycket-i-skåpen.59729/
är det en gedigen pjäs både på gott och ont. Gott i och med att den verkar grymt tålig. Lite ont i och med att den är relativt "hög". De 13,5 mm som beskrivningen specar är snarare 15, vilket kan ställa till det om man vill få in den under manschetten. Att den skulle vara topptung tycker jag inte, trots mina tunna handleder (17). Den har "wrist presence" givetvis men inget överdrivet.

IMG_0377.JPG


På temat gott och ont har det diskuterats en del om den raka linjen mellan bandhornen, vilket med vissa band kan leda till ett relativt stort avstånd mellan bandet och boetten. Till en början tänkte jag en del på det, men det intrycket har mildrats med tiden. Dessutom kan man med ett något kraftigare band, typ Hirsch Liberty som syns ovan, minska på avståndet.
Tavlan är mycket trevlig att betrakta med bra "sunburst-effekt" och det är inga problem att se tiden oavsett ljus. Den keramiska vridringen är tajt och glappar inte på något sätt. Det är givetvis inte Submariner-känsla men är helt ok. Vridringen har dessutom lume på siffror och streck, vilket ser grymt ut i mörker. Seiko-urverket (NH35) tickar på alldeles utmärkt. Tidsavvikelsen är mellan +3 och +5 sekunder per dag, vilket får betecknas som klart godkänt. För en sommarbeater är den alldeles utmärkt och kompletterar min Seiko SKX007 väl.
Hoppas mina betraktelser kan hjälpa dig något. :) Hör av dig om du har några frågor.

Jag önskar dig och alla övriga en alldeles fantastisk avslutning på veckan!
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hej!
Av en händelse fick jag i våras tag på den sista (?) grå versionen av Karlskrona Baltic Shield. I alla fall i den första batchen med 100 klockor. Gravyren säger 100/300.
Jag hade gjort en beställning av några sailcloth-straps, vilka för övrigt är alldeles utmärkta, från Todds andra projekt bradystraps.com när jag sprang på denna. Jag sökte en diver med grå tavla och denna såg riktigt trevlig ut så det bidde ett spontanköp.
Jag kom alltså in från "höger" utan att ha tagit del av all diskussion på KS och andra forum. Denna lästes sedermera med blandade känslor. Gör en sökning så hittar du allt möjligt här.
Tillbaka till klockan. Som @Rolfex skriver i sin färska annons:
https://klocksnack.se/threads/dags-igen-för-mycket-i-skåpen.59729/
är det en gedigen pjäs både på gott och ont. Gott i och med att den verkar grymt tålig. Lite ont i och med att den är relativt "hög". De 13,5 mm som beskrivningen specar är snarare 15, vilket kan ställa till det om man vill få in den under manschetten. Att den skulle vara topptung tycker jag inte, trots mina tunna handleder (17). Den har "wrist presence" givetvis men inget överdrivet.

IMG_0377.JPG


På temat gott och ont har det diskuterats en del om den raka linjen mellan bandhornen, vilket med vissa band kan leda till ett relativt stort avstånd mellan bandet och boetten. Till en början tänkte jag en del på det, men det intrycket har mildrats med tiden. Dessutom kan man med ett något kraftigare band, typ Hirsch Liberty som syns ovan, minska på avståndet.
Tavlan är mycket trevlig att betrakta med bra "sunburst-effekt" och det är inga problem att se tiden oavsett ljus. Den keramiska vridringen är tajt och glappar inte på något sätt. Det är givetvis inte Submariner-känsla men är helt ok. Vridringen har dessutom lume på siffror och streck, vilket ser grymt ut i mörker. Seiko-urverket (NH35) tickar på alldeles utmärkt. Tidsavvikelsen är mellan +3 och +5 sekunder per dag, vilket får betecknas som klart godkänt. För en sommarbeater är den alldeles utmärkt och kompletterar min Seiko SKX007 väl.
Hoppas mina betraktelser kan hjälpa dig något. :) Hör av dig om du har några frågor.

Jag önskar dig och alla övriga en alldeles fantastisk avslutning på veckan!

Ett stort tack till det gedigna svaret! Det hjälper mig mycket!

Jag ska fundera en extra gång då höjden oroar mig en del.
 

Rolfex

Omega
Nöjd! Todd är säkert duktig grym kvalité till lågt pris, en urmakare öppnade den ena jag har, han skulle sätta ett butikspris runt 8-10.000kr. Bara riktigt bra saker i klockan. Hanssons Frölunda älskar klockor, snygg tyckte han med. Kul tråd att Todd höll på med band som projekt kul! Bra läsning bröder.
 

Rolfex

Omega
Hörde med Todd, till våren kan det komma en med grå urtavla igen, men inga gula visare? men först den vita som är snygg ut till hösten. Har köpt tre klockor av Todd, den ena åkte genom tullen, extra avgift på 820kr. Har ni drabbats av detta bröder?
 
Senast ändrad:

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hörde med Todd, till våren kan det komma en med grå urtavla igen, men inga gula visare? men först den vita som är snygg ut till hösten. Har köpt tre klockor av Todd, den ena åkte genom tullen, extra avgift på 820kr. Har ni drabbats av detta bröder?
Tullen? Vart skickas klockorna ifrån?
Åker man på 820 i extra avgift känns ju inte priset lika lockandes...
 

Rolfex

Omega
Tullen? Vart skickas klockorna ifrån?
Åker man på 820 i extra avgift känns ju inte priset lika lockandes...
USA som MKII egengjorda klockor av hög kvalité i viss upplaga. Av tre har jag betalt tull på en, då tog det nästan 8 veckor innan klockan släpptes, men följde den via detta elendiga Post Nord, blev liggande i Stockholm i tre veckor. Bara undrar om jag har råkar ut för detta? Avi sedan 820kr för att få ut paketet lite snopen blir man.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nöjd! Todd är säkert duktig grym kvalité till lågt pris, en urmakare öppnade den ena jag har, han skulle sätta ett butikspris runt 8-10.000kr. Bara riktigt bra saker i klockan. Hanssons Frölunda älskar klockor, snygg tyckte han med. Kul tråd att Todd höll på med band som projekt kul! Bra läsning bröder.
Var det inte ett vanligt seiko-verk av enklare variant?
 

Rolfex

Omega
Stämmer ämnet klockan band mm kanon, Seiko samma som i tonfisken, dålig på Seiko men ett bra verk, mina drar sig runt 3 sekunder på 24 timmar helt ok. Men en Seiko motor i den helt rätt.
 

xmagols

Omega
Det är ett Seiko NH35-verk som är en typisk "arbetshäst". Relativt vanlig i dykare i ~ 300$-klassen. Om jag förstått det rätt (Seiko-proffsen får rätta mig annars), är NH35 ekvivalent med 4R35-verken med någon "twist". Relativt bra regulerade från start.
 
Topp