• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inuti en fejkad Rolex.

V

Viggen

Guest
Jag blev inspirerad av Camo´s tråd, "Världens sämsta klocka." :)

Rolex ägare lär nog finna denna lite intressant. Själv vet jag inte hur en äkta Rolex Submariner ser ut under skalet. Men ni som vet kan ju jämnföra. Jag kommer att göra 7 poster i denna tråd med ett foto i varje, där jag som ren amatör dokumenterar denna operation.

Jag fick denna klocka av en kamrat. Han jobbar med elektronik och metall återvinning. Först så använde jag denna klocka för ett "hett" foto. Det första som hände efter att klockan hade svalnat, var att glaset lossnade. Inte så konstigt egentligen. Den runda packningen för att täta runt klockan under glaset är gjord i hårdplast. Redan här tror jag att ni som äger en äkta Rolex börjar le belåtet. :D

Just det, jag är ingen urmakare. Har inga special verktyg eller någon djupare kunskap om mekaniska urverk... Ok, nu tittar vi på bild nummer 1.

Detta är klockan innan jag började skruva isär den. Packningen ses längst ut till höger.
 

Bilagor

  • 449.jpg
    449.jpg
    511.8 KB · Visningar: 2,434
V

Viggen

Guest
Bild numero 2.

Här har jag bara använt en flat skruvmejsel och bänt loss armbandet. Ingen mening med att vara försiktig, klockan kommer ändå att hamna på "skroten".
 

Bilagor

  • 450.jpg
    450.jpg
    410 KB · Visningar: 2,324
V

Viggen

Guest
Här på bild nr 3 har jag öppnat boetten. Detta gjordes med hjälp av, skruvstäd, hammare och ett stämjärn. Knackade några ggr åt rätt riktning och sedan var det bara att skruva upp den för hand. Tänk om urmakare gjorde på detta vis?!! ;)
 

Bilagor

  • 451.jpg
    451.jpg
    654.1 KB · Visningar: 2,349
V

Viggen

Guest
Nummer 4.

En titt på några kugghjul och markeringar. Visst den är mekanisk med manuell uppvridning av fjädern, men det gör den inte till en bra klocka ändå. Fortfarande en kopia/fejk.
 

Bilagor

  • 452.jpg
    452.jpg
    557.1 KB · Visningar: 2,207
V

Viggen

Guest
Här på bild nr 5 har jag plockat ur tavlan mm. Ett gäng kugghjul och annat trillade ur med hjälp av tyngdlagen. Några extremt små skruvar låg löst som jag först trodde bara var rent skräp. Men ett förstoringsglas bevisade motsatsen. Jag lade dem i bakstycket (tror jag att det heter. Här får ni gärna rätta mig). :mrgreen:
 

Bilagor

  • 453.jpg
    453.jpg
    647.8 KB · Visningar: 2,142
V

Viggen

Guest
Näst sista bilden visar baksidan fortfarande innan jag separerar själva tavlan och kalendern från...det som är kvar. :oops:
 

Bilagor

  • 454.jpg
    454.jpg
    749.9 KB · Visningar: 1,924
V

Viggen

Guest
Finalen, nummer sju!

Här har jag tagit bort tavlan och kalendern. Jag har även lagt ovansidan upp av vaddetnuheter. Några få kugghjul har adderats, igen med hjälp av tyngdlagen.

Och nääää, jag kan inte sätta ihop den igen. Inte så att klockan funkar iaf. Det blir nog en hel del delar över i sådana fall. :D

THE END.....
 

Bilagor

  • 455.jpg
    455.jpg
    674 KB · Visningar: 2,042

Camo00

Patek
Re: Sv: Inuti en fejkad Rolex.

Riktigt kul!! Men det är nu nån ska berätta att det faktiskt VAR en äkta Rolex!! :D

Tror faktiskt också att vissa urhandlare öppnar klockor just så när man lämnar in dem...
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Inuti en fejkad Rolex.

Camo00 skrev:
Riktigt kul!! Men det är nu nån ska berätta att det faktiskt VAR en äkta Rolex!! :D

Tror faktiskt också att vissa urhandlare öppnar klockor just så när man lämnar in dem...

Fattas bara det. Nån kunning som säger att det var så de såg ut på 70-talet. :lol:

Vad jag har läst så har Rolex-klockor en flytande sekundvisare. Denna hade inte det...Konstigt nog.
Sedan skall vi inte prata om glappet i vrid-ringen. Skramlandet inuti klockan när man skakade den. Att den från första början kom från skroten.

Tror inte att en urmakare skickar en äkta Rolex till återvinning även om den inte går att reparera, utan direkt hem till Rolex & Co. ;)

Jag kan iaf rekomendera att när/om ni får chansen att skruva isär en klocka för nöjes skull. Så gör det!
 

calzone

Vacheron
Riktigt rolig tråd :). På denna sida kan man köpa Rolex med 2 urverk som skulle vara kul att se kvaliten på xD


http://www.fakerolexwatch.org/


Asia Valjoux 7750 Automatic Movement, Accuracy within 30 seconds a day is maintained

Swiss ETA 2836-2 Automatic Movement, self winding when you wear it, no need battery, Accuracy within 10 seconds a day is maintained
 
V

Viggen

Guest
Tack alla! Roligt att läsa att ni uppskattade denna delikata operation. LOL! :)

Vad tror ni, hade vi haft mer respekt för tillverkaren om klockan gick under deras eget namn (typ AsiaChron eller liknande) istället för att göra en ren och skär kopia? Trots allt, så är ju mekaniken även i detta enkla ur relativt komplicerad i mina ögon.
 

carlanton

Audemars
Viggen skrev:
Tack alla! Roligt att läsa att ni uppskattade denna delikata operation. LOL! :)

Vad tror ni, hade vi haft mer respekt för tillverkaren om klockan gick under deras eget namn (typ AsiaChron eller liknande) istället för att göra en ren och skär kopia? Trots allt, så är ju mekaniken även i detta enkla ur relativt komplicerad i mina ögon.

Jag är övertygad om att det, precis som med allt annat, finns kopior som är av väldigt hög kvalitet. Ett urverk är väl knepigt att få till på egen hand, men en rolexkopia från en högkvalitativ kinesisk fabrik med typ ett Miyotaverk är väl inte sämre än vilken annan liknande klocka som helst (ja, förutom just den äkta varan). I fakeklockbranschen är det givetvis annorlunda, men för produkter av asiatiskt ursprung är det inte helt ovanligt att fakeprodukterna tillverkas i samma fabriker som de autentiska. När fabriken stänger för dagen och ledningen gått hem stannar arbetarna kvar och svänger ihop vad de kan av överblivet material. Sedan säljs produkterna på den lokala marknaden eller köps upp av diverse tvivelaktiga aktörer.

Jag tycker att det är tråkigt att de faketillverkarna som faktiskt håller hög kvalitet väljer att göra kopior istället för hommager, men det är ju lättare att sälja när marknadsföringen gjorts av någon annan. Kolla bara på marknaderna i valfri turkisk turistort. Fråga efter deras finaste märkesväskor och du får utan problem en väska som är mer välgjord än något annat i samma prisklass i Sverige.
 

Sami

Breitling
Har en fakerolex sub som legat i en låda i typ 10 år. Tog upp den när jag såg den här tråden, typ alla siffror/visare/märken i urtavlan hade lossnat :mrgreen: . Grym kvalite när allt lossnar även om man inte använder den.
 

Scimitar 2000

Breitling
"Homage"... ett provokativt begrepp anser jag. Hur kan en fakeklocka plötsligt anses mer legitim under begreppet "Homage"? Används ju för fakeklockor av bättre kvalité, inte bara kopior med andra fabrikat på tavlan...

Kul tråd för övrigt.... De har tydligen fixat finishen med raspen och den där läbbiga vita plastdistansen runt verket... ruggigt grisig uppenbarelse. Vore något att flasha med i baren på Berns kompletterat med en fet mässingskedja i doublé runt halsen..
 
Topp