• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Investera i klockor

orre

Cartier
Om man inte vill köpa en splitterny klocka finns ju alternativet att köpa en begagnad för en spottstyver av nypriset. Det jag undrar är om det finns klockor som förekommit i ganska stora upplagor och varit relativt vanliga som nu kostar mer begagnat än när de köptes och då räknas givetvis inte klockor som fått sitt värde från att någon celebritet ägt den och inte heller någon limiterad PP modell som släpps i 5 exemplar.

Fria tolkningar på frågeställningen välkommnas, då utbud/efterfrågan bestämmer priser och därför kommer aldrig en "vanlig" klocka att gå upp i pris.

Om man får spekulera fritt; vilka klockor som idag är väldigt förekommande på dagens marknad kommer att stiga i pris i framtiden?

Erkänner att det blev en ganska luddig trådstart men ge det ett försök! :)

Jag ursäktar mig för om det finns en liknande tråd redan, men hittade ingen när jag sökte.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Den här frågan har stötts en miljard gånger.

Ja, exempel de flesta äldre stålsportklockor från premiummärkena är dyrare begagnade idag än som nya.

Om jag hade haft en kristallkula hade jag nog inte berättat om det. Om jag får spekulera tror jag dock starkt på att Day-Date-boomen fortsätter, att Nautilus kommer att skjuta ännu mer pga kommande jubileum och att taket inte nåtts för riktigt, riktigt fina vintage-Daytona. Hög chans också att Omega-vintage fortsätter stiga i värde.

En liten klokhet ska du få med dig; om du måste fråga om vad du ska investera i, ja...då är det kanske inte området för dig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Dom flesta vintage Rolex får du betala mer för idag än vad du betalade för klockan på 70 och 80 talet.

Vissa av klockorna betslade du 7-13k som du idag får betala 30-45k för istället.
 
C

China

Guest
Jag tror mer på klockor i låg/mellanprisklass av mindre upplagor, om man skall se till värdeökningen på lång sikt. Frågan är t.ex. hur många av dagens micromärken som växt till sig ordentligt i framtiden, och där de tidiga modellerna betraktas som klassiker. Sedan tror jag att det finns bättre och mindre riskabla sätt att tjäna en slant, än att spekulera i klockor.;)
 

orre

Cartier
Vill bara förtydliga att min avsikt med den här tråden var inte att få investeringråd eller dylikt. Jag är ny i klockvärden och tycker endast ämnet är intressant.

EDIT: Förstår om rubriken kan vara vilseledande.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
En fågel viskade i mitt öra att t ex Kermiten skjut i höjden med ca 40% på bara två år efter att den slutade tillverkas. Med viss reservation för att jag missförstod vad som sades.
 

BOTL

Panerai
Intressant frågeställning och jag tycker detta är en aspekt värd att beaktas precis som med ädla drycker och i mitt fall cigarrer.
För min del är har jag tänk köpa 1 klocka och ha livet ut MEN det får gärna vara så att den håller sig bra i pris och inte tappar mycket mer i pris än andra märken i samma nivå.

Det är ju i det närmaste omöjligt för mig att bidra med kunskap och jag har all förståelse att man som ny medlem inte kan komma in och bara nyttja forumets kunskap utan att ge något tillbaka. Försöker läsa så mycket jag hinner emellan studier och familj för att åtminstone försöka bibehålla kvaliteten med mina inlägg.

Enda klockan som jag är sugen på som jag TROR kan hålla sig bra i pris är Rolex Submariner Green Dial, men som sagt bara spekulation.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kanonskick, kvalité och fullset är nog bra till att börja med. Ovanliga modeller, tavlor är nog inte dumt. Vad som är snyggt och populärt varierar nog en del över tid.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det kan möjligtvis vara en liten bubbla men på sikt är det helt lugnt. Det kommer inte tillverkas några Rolex Subbar från 1970 i framtiden heller. :)

WP_20151117_19_31_27_Pro.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag ställer för egen del mig bakom sista stycket i artikeln men det är ju alltid kul om värdet står sig om inte annat ur flipparsynpunkt
 

Oew

Rolex
Finns ju en hedgefond som investerar i klockor, de hade en avkastning på 18% första året. Tycker själv däremot att klockor är till för att bäras, tycker alltid det är trist när man ser någon Patek som slutat tillverkats för länge sedan som fortfarande är double sealed (dock kan det ju vara positivt att det finns såna personer om du är en sån som tycker om att köpa helt oanvända klockor)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är hopplöst att avgöra vilka modeller som kommer gå upp pris så vågar inte köpa i syfte av att göra vinst. Men jag som många andra här är ju lite av en flippare så håller mig till modeller jag vet håller värdet någorlunda väl ifall jag skulle vilja rotera runt i stallet. Så även om jag inte ser mina klockor som investeringar så ser jag dem ändå som en form av bundet kapital.
 

Sverker2

Breitling
Investera inte i klockor, det som är populärt idag kan snabbt dyka i pris. Undantaget är om du lyckas att få kontakt med någon mästare med låg produktion. T.ex hur många klockor från Philippe Dufour eller andra högdjur finns till salu?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Investera inte i klockor, det som är populärt idag kan snabbt dyka i pris. Undantaget är om du lyckas att få kontakt med någon mästare med låg produktion. T.ex hur många klockor från Philippe Dufour eller andra högdjur finns till salu?
Nog sunt råd. Många av lyxmärken pumpar ut större kvantiteter än någonsin och skulle intresset börja trappas av kommer det slå på andrahandsmarknaden.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Eftersom vi inte tjänar på att spara på banken så investerar allt fler i materiella ting. Har en bekant som köpte en vintage Ferrari förra året och den har ökat markant i värde på bara ett år (ca 20%). Det är trender och ekonomi som styr och ovanlighet och skick är det som separerar en investering från ett vanligt köp.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Efterfrågan av lyxkonsumtion kommer aldrig att dö ut.

Klockor som är eftertraktade redan idag & dessutom urtagna ur produktion bör därmed vara helt säkra att investera i.
 
  • Like
Reactions: Oew

noxela

Omega
Nja, jag tror klockor är lite hypat nu. Priserna drar iväg. Finns en risk att det planar ut. Vilka är det som ska fortsätta driva priserna?
 

JohnDoe

Rolex
Problemet med dom, är väl att du inte kan se tiden dessvärre ;)
Nää nån tid visar de inte men helt ärligt så köper inte jag en klocka bara för att kolla tiden. Det enda som säkert håller värde i längden är jordbruksmark, iaf tills det finns billig helsyntetisk mat. Dock bör man undvika områden som ligger dåligt till för naturkatastrofer av olika slag.
 

JohnDoe

Rolex
Men historiskt brukar branscher som spel, vapen, droger o sex gå rätt bra. Fast det kan gå rätt fort både upp o ned för de olika leverantörerna och även "investerarna".
 
Topp