• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Invicta klockor?? vad är det för nåt

Salle

Omega
Vad är invicta klockor för nåt, är dem bra, mellan eller helt värdelösa, såg att uret.se säljer dem med ganska stor rabatt, men såg att på ebay säljes dem för mindre än en tredje del av vad dem kostar i sverige

12000 på uret.se
http://www.uret.se/invicta-pro-diver-svart-stal-o4700-mm-p-52097.html

1200 på ebay
http://www.ebay.com/itm/Invicta-117...889?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5417aa9fe9

jag vet att risken är stor att man får en replica hem, men man har ju ändå garantier när man köper genom ebay och betalar med paypal om det skulle visa sig att det är en kopia.
 

CLT

Rolex
Du är medveten om att eBay inte säljer något?

Priset på uret.se är ett skämt. Och tror inte det finns kopior på Invicta.
 

Salle

Omega
var är det för urverk som sitter i dem? är dem pålitliga eller går dem fel flera minuter om dagen.
 

wadstroem

Cartier
Invicta är väl generellt sett ett skitmärke. Att de sedan kränger klockor för femsiffriga belopp förändrar ingenting.

Som många har nämnt så är de duktiga på att "låna" från andra, större klockmärken. Att någon bemödar sig med att göra kopior på ett klockmärke som Invicta är nog inget du bör oroa dig speciellt mycket över.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
var är det för urverk som sitter i dem? är dem pålitliga eller går dem fel flera minuter om dagen.
Tror de kör med billiga Miyota (tillverkas av Citizen) och ibland SII (tillverkas av SEIKO). Basurverk, men inte dåliga för pengen. Hade dock 100ggr hellre köpt en Citizen eller en SEIKO med motsvarande urverk för samma peng.
 
C

China

Guest
Tror de kör med billiga Miyota (tillverkas av Citizen) och ibland SII (tillverkas av SEIKO). Basurverk, men inte dåliga för pengen. Hade dock 100ggr hellre köpt en Citizen eller en SEIKO med motsvarande urverk för samma peng.

Exakt, Invicta har nog haft urverk från de flesta välkända tillverkarna. Det finns även modeller med Sellita och ETA verk, tidigare hade man t.o.m. några ETA kronometrar.
 
C

China

Guest
Invicta är väl generellt sett ett skitmärke. Att de sedan kränger klockor för femsiffriga belopp förändrar ingenting.

Som många har nämnt så är de duktiga på att "låna" från andra, större klockmärken. Att någon bemödar sig med att göra kopior på ett klockmärke som Invicta är nog inget du bör oroa dig speciellt mycket över.

Oavsett vad man nu tycker om Invicta, så existerar det piratkopior. Jag skulle nog säga att man som köpare får göra sin hemläxa och se upp med säljare på t.ex. ebay. Det är ganska vanligt att populära klockor i de lägre prisklasserna piratkopieras.

http://www.thecounterfeitreport.com/product/496/Pro-Diver-6983-Watches.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man får väl inte länka, men det tog mig ganska precis en hel minut att hitta en Klass A-kopia av den där klockan. Den kostar, lustigt nog, exakt lika mycket som den på Ebay och använder samma produktbild.
Det är ju vanligt att folk som säljer kopior tar en vanlig produltbild på en äkta klocka. Borde kanske inte vara så förvånad. Det finns ju fakes på betydligt billigare klockor.
 

Poppe

Cartier
Har en Invicta som jag bara använder på gymmet, länken som kom med var helt värdelös, spännet släppte så fort man vred på handen. Men med gummi fungerar den helt ok, lever ett hårt liv på gymmet med efterföljande bastu. Har inte märkt att den sackar av nämnvärt eller att det blivit några större dings på den.
Antar att det är väldigt olika kvalitet på dessa och et förekommer en hel del måndagsex om jag förstått saken rätt. Service kommer ju inte på tanken att göra heller då klockan kostade strax norr om tusenlappen. Det var dock den som fick in mig på automatiska klockor så jag är nöjd..

Summa summarum, man får vad man betalar för och jag har nog haft tur bortsett från länken..
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Invicta är ett besynnerligt märke på så sätt att de tillverkar en hel del billiga och tveksamma "homage-klockor" men även har flera riktigt bra klockor för pengarna, såsom Force Lefty Chrono och Grand Diver-serien. Jag har haft flera Invicta-modeller som har varit både egen design och förvånansvärt bra kvalitet. Det Invicta är mest ökända för är dålig kvalitetskontroll, så man bör köpa från en pålitlig säljare. Själv har jag köpt från Amazon och aldrig behövt byta någon klocka.

Idag köper jag inte längre nya Invicta eftersom jag värdesätter en högre nivå av historik och kvalitetskontroll. Men jag tycker inte man ska prata ner märket helt. Det är många som är riktigt nöjda med sina Invicta-klockor och de har faktiskt en hel del egna modeller som inte är rena rip-offs till skillnad från vissa andra homage-tillverkare.

För de med begränsad budget kan det vara en bra ingång till klockvärlden.
 

Clocksauce

Cartier
Har en two-tone Invicta ''sub'' homage som jag fick av ett ex till jul. Inte ens vågat lägga upp den här! Länken är skit och den fortande sig ungefär 1 minut per dag direkt ur boxen...
184507_4746912748933_1177203893_n.jpg


På forum står det mycket om ojämn kvalitétskontroll. Dom säljer allt från fula homages av daytonas för 900kr till Cosc-certifierade Valjoux kronografer med urtavlor från äkta meteroiter. Listpriserna är väl ungefär samma strategi som jetset a lá ur&penn och designen ungefär lika smakfull.
 
C

China

Guest
Har en two-tone Invicta ''sub'' homage som jag fick av ett ex till jul. Inte ens vågat lägga upp den här! Länken är skit och den fortande sig ungefär 1 minut per dag direkt ur boxen...

På forum står det mycket om ojämn kvalitétskontroll. Dom säljer allt från fula homages av daytonas för 900kr till Cosc-certifierade Valjoux kronografer med urtavlor från äkta meteroiter. Listpriserna är väl ungefär samma strategi som jetset a lá ur&penn och designen ungefär lika smakfull.

Det låter som ett solklart garantiärende, fick du en ny klocka eller skicka in den för justering?
 

Clocksauce

Cartier
Hon köpte den från från tradera och jag tror mig vill minnas att den skickas från kina (No pun intended) så brydde mig inget mer om det. Hade nog ordnat det om den inte var en rakt av submariner-kopia. Den duger för lite blingfaktor under gympassen och inte så mycket mer ändå.
 

Ale

Cartier
Man får väl inte länka, men det tog mig ganska precis en hel minut att hitta en Klass A-kopia av den där klockan. Den kostar, lustigt nog, exakt lika mycket som den på Ebay och använder samma produktbild.

Snälla, sluta med de där tomtesagorna om klassningar av piratklockor! Vem bestämmer klassningen? Är det en organisation som alla kinesiska piratkällarföretag är anslutna till? Heter den "Officiella piratklassningsinstitutet i Kanton"?

Fabler är vad det är.
 

carlanton

Audemars
Snälla, sluta med de där tomtesagorna om klassningar av piratklockor! Vem bestämmer klassningen? Är det en organisation som alla kinesiska piratkällarföretag är anslutna till? Heter den "Officiella piratklassningsinstitutet i Kanton"?

Fabler är vad det är.


"Klass A-kopia" är ett gammalt KS-skämt som alla som varit medlem längre än en månad förstår.
 
Topp