• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Islander Field Watch 39mm Automatisk

NQ2

Omega
Jag har köpt en Islander Field Watch(ISL-43) i grönt utförande. Klockan säljs av Long Island Watch, ägaren Mark Frankel har ett par olika serier med klockor som han själv designar och låter tillverka(I Kina). Just det här är en klassisk Field Watch, eller fältklocka. Designen påminner en del om Seikos SNK-serie, men har en del fördelar. Islander klockorna har ofta tagit design av dom andra klockmärkena, men med en del förändringar som folk ofta efterfrågat. I början av Januari släpptes den här serien med klockor

Islander Field Watch ISL-43
Diameter: 39mm
Band: 20mm
Urverk: NH36A(Seiko), hackande och uppdragbart.
Glas: Safirglas, antireflexbehandlat.
Pris: 1 587kr(+505kr i frakt, Fedex, 6 dagar)

Jag tycker om klockans enkla och utilitariska design, den känns bra på handleden och är lätt att läsa av. Den självlysande färgen är förvånansvärt bra och håller sig längre än man tror. Storleken på 39mm hade gärna fått vara 36-38mm för min del(16cm handleder), men den funkar. Bandet är lite styvt i början men klockan sitter bättre när det har mjuknat upp och böjt sig efter handleden. Lugg-Lugg avståndet är 48mm, lite mer än mina andra klockor i samma storlek. Det är en gedigen känsla i klockan och den borstade finishen borde ge den lite bättre motståndskraft mot repor.

Klockan har ett antal funktioner som många efterfrågat på liknande modeller tidigare, bland annat vattentät till 100m, nedskruvbar krona, safirglas och ett urverk som är hackande/manuellt uppdragbart. Jag är väldigt nöjd med min, även om jag inte har haft den särskilt länge.

Islander Watch var smidiga att handla ifrån, frakten kostade 505kr men klockan lämnades vid dörren 6 dagar efter beställningen. Jag tyckte att klockan var ett bra köp, man får förvånansvärt mycket för pengarna, min uppfattning är att detta måste vara en av dom mer prisvärda fältklockorna idag.

isl2.jpg



isl1.jpg
 

Bilagor

  • isl1.jpg
    isl1.jpg
    174.4 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Kaffe&Snus

Breitling
Tack så mycket för recensionen! Har själv tittat lite på Islander och börjar förstå att det finns en hel del fina klockor att välja emellan.
 

NQ2

Omega
Nu har jag haft klockan på mig ett par dagar, men den är tyvärr lite för stor för mig. Även om diametern bara är 39mm är lugg-till-lugg avståndet för stort för att sitta bekvämt. Armbandet är lite styvt för att sitta följsamt på dom mindre handlederna också känns det som. Annars är det en väldigt trevlig klocka.
 

NQ2

Omega
Uppdatering:
Med ett Natoband blir klockan mycket smidigare att bära, orginal armbandet såg förvisso trevligt ut men funkade inte så bra på min handled. Klockan går ganska konstant 10-15 sekunder för långsamt per dygn, vilket funkar bra för mig eftersom jag bara behöver justera klockan en gång per vecka.

imgimg.jpg
 
Topp