• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Italienska sda och svenskleveranspartner?

klak

Omega
Hej,

Den andra december köpte jag en klocka från en handlare i Italien. Misstaget jag då gjorde var att gå med på att sda skulle få sköta leveransen. Beräknad leveranstid var 2-4 dagar och jag sitter utan paket idag.

Enligt sdas paketspårning ska paketet gått genom den svenska tullen den 11:e. Efter det har inget hänt och inga svenska bolag jag pratat med vill känna vid spårningsnummret. Sda vägrar svara på mina eller säljarens försök till kontakt.

Är det någon som vet vilka som levererar sdas paket i Sverige? Är det dags att försöka få ut den försäkring som säljaren ska ha tecknat för leveransen eller är det bara att vänta ett tag till?
 

Rivalen

Rolex
Kollade deras hemsida, men kunde inte se någon partner i Sverige. Pratade med dem via deras Skype service Skype telefon, men de tappade intresset när jag inte hade trackingnumber. Kunde inte hålla mig. Tyckte det var kreativt och ville se om det funkade. Skype tillgängligt 11-13 och om det var 16-18 - lite osäker där, Så det går att nå dem, men engelskan är sådär.

På deras karta ser man inte partner i Sverige, men här https://www.aftership.com/courier/italy-sda nämner de både PostNord och Posten Sweden, så jag skulle börja med att ringa dem.

Har råkat ut för att trackingnumbers byts vid svensk gräns och jag fick då ringa, jag tror det var Posten, och uppge det ursprungliga numret och fick ett nytt av dem som funkade på Postens hemsida. Du kan ju också ringa tullen.

Lider med dig och försöker hjälpa till. Får se om du får nån nytta av det.
 

klak

Omega
Stort tack för detta! Otroligt att du tar dig tiden måste jag säga.

Jag har försökt nå dem över skype men de ber mig maila in mina uppgifter och så hör de inte av sig igen. Jag har pratat med posten som inte kan ge mig ett nytt trackingnumber och de tror inte de är dem som sköter transporten i Sverige.

Knepigt detta, men jag har i alla fall lärt mig att aldrig använda sda igen. Får försöka kontakta tullen och se om de kan hjälpa mig.
 

Rivalen

Rolex
Posten och PostNord är nog två separata enheter. Pröva PostNord för sig. Kör in din trackingcode i deras sökfunktion om inget napp ring dem. Som sagt Skype funkade idag, men inte video, bara samtal. Lycka till och håll oss uppdaterade. Allt vi kan lära om köp från Italien är värdefullt.
 

klak

Omega
Nu har det gått framåt, tror jag. Paketet ska finnas hos mitt ombud men utan svenskt eller internationellt försändelseid kan jag inte hämta ut det. Så att...
 

Rivalen

Rolex
När du vet ombudet och ursprungliga försändelse-id, så borde ombudet kunna se när den kom in till Sverige och vilket ID de eller deras huvudman isf bytte till. Det där löser sig säkert. Nu ser vi fram emot upplösningen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hoppas att allt löser sig nu men se till att inte ta emot paketet om det är trasigt/ ser ut att ha öppnats. Har för mig att ansvaret hamnar i dina knän om du tar emot det och de visar sig har försvunnit saker under rutten.
 

klak

Omega
Förhoppningsvis ska det snart lösa sig. Säljaren mailade mig och berättade att felet var mitt pga jag varit utomlands ett par dagar innan paketet kom till Sverige. Skönt att veta att felet var mitt och inte låg hos sda eller säljaren. Tyvärr skickade hann inte med det internationella sändningsnumret i mailet, som var ett svar på min fråga om det internationella sändningsnumret. Har pratat med mitt ombud som skulle se om det fanns en möjlighet att lösa detta utan att tvingas jaga säljaren för sändningsnumret.

Bra tips om skadat paket! Jag har hört för många historier om italienska postväsendet efter jag börjat efterforska sda så jag är lite rädd för just detta.
 

CLT

Rolex
När det är frakt från Italien på tapeten så är det Ferrari som gäller. Skickar vidare med Fedex till Sverige och är fullt försäkrat osv!
 

Rivalen

Rolex
Ta hjälp och filma paketöppningen i ett svep så att man kan se avsändare och mottagare och vad som händer, vad det innehåller - utan avbrott. Ökar dina möjligheter om nåt skulle vara fel. Men som sagt innan du signar för försändelsen så skall du kolla den så att allt ser obrutet och oklanderligt ut. Har tullen varit inne och kollat/öppnat, så återförsluter de med sin tejp med logo på. Ser det ut som om någon utomstående varit inne i paketet och du väljer att signa för det ändå så skall du skriftligen reservera dig för skada förlust. Ibland går inte det och då kan du fundera på om du kan öppna hos ombudet, så har du vittne? Eller avvakta och kontakta säljaren med bilder på hur paketet ser ut in du kvitterar ut det. Ursäkta riskbeskrivningen - yrkesskada från transportbranschen.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Sda är inte kända för att sköta sina åtagande speciellt bra.

Tråkig historia. Hoppas det löser sig

Finns dock sätt ett enkelt sätt att slippa detta.
 

klak

Omega
Tack alla för er hjälp! Har precis hämtat ut klockan och allt verkar vara som det ska. Paketet var obrutet och utan skador. Så fort man startar en tråd på KS så börjar allt plötsligt rulla på!

Jag har ändå lärt mig ett par saker av detta. Som ni alla säger så ska jag aldrig mer ge med mig när det kommer till fraktbolag utan ligga på. Försäljaren lovade mig dyrt och heligt att han aldrig upplevt några problem och jag accepterade det. Jag ska även vara mer nogrann med säljaren. Svårt att avgöra om han har gjort något egentligt fel men jag tror han saknade vana med att skicka paket utomlands vilket ställde till det.


Hur kan felet vara ditt för att du varit utomlands några dagar innan paketet kom till Sverige?


Bra fråga, jag vet faktiskt inte men om han säger att det är så...:)
 

klak

Omega

Ok, ett par bilder kan jag absolut bjuda på.


Min första tanke var att med hjälp av en forummedlem beställa en airman base 22 men missade precis ett beställningstillfälle så jag fick ett par dagars betänketid innan möjligheten uppstod igen. Under denna tiden tittade jag på bilder på klockan och mer och mer störde jag mig de röda 12- och 24timmars markeringarna. Därför letade jag runt lite och hittade denna modell, tyvärr så tillverkas klockan inte längre och det verkade inte lika enkelt att få tag i denna modell. Men så dök detta ex upp på chrono24. Beställningen lades i slutet på november och klockan skickades den 2:a december. Efter mycket om och men, som ni har förstått, så har jag med er hjälp precis hämtat ut klockan.

En sån här blev det.
zooSyOU.jpg

Lite äldre box på denna. Känns inte särskilt påkostad.




Ett par första intryck. Jag har alltid haft svarta tavlor tidigare så den blåa sunburst tavlan känns som ett kul avbrott från normen. Länken är skönt rasslig men spännet är som på min glycine sub ingen höjdare. Ändlänkarna sitter riktigt tajt utan att ge minsta ljud ifrån sig. Indexmarkeringarna var lite mer reflekterande än jag trodde, bra eller dåligt är jag inte riktigt säker på ännu. Storleken på 42mm är verkligen mitt max och min idealstorlek är nog 40mm. Klockan är tunn och sitter bra på handleden annars.
 
Topp