• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

iWatch från Apple. Vad tror ni? (rykte)

Hugii

Audemars
Apple förknippar jag med en "teknik" som tar alla apple-fanatiker 3-4år tillbaka i tiden :)
Men när man är fanatiker så har man tunnelseende oxå vilket innebär att man inte ser nåt annat :)

Iphone har börjat tappa.... deras tid är förbi :) .. ni minns nokia, ericsson och iphope (kommer det att heta snart) :)
 

JAkesson

Omega
Personligen är jag lite kluven. Gillar ju många sorters klockor även digitala. Jag var tidigt in i kickstarter-projeket för Pebble och gillade den tills jag pajade den. Att jag dessutom är lite apple-frälst gör ju detta val (rykte rykte rykte..) ännu svårare.

Jag hoppas på något som mer liknar ett armband och inte en stor klocka. Då kan jag ju ha den på höger handled och fortsätta ha mitt metallskrammel på vänster. Styra musik, se notifikationer etc är faktiskt smidigt på handleden, det lärde ju pebble mig. Personligen är jag mindre intresserad av att ta bilder/video, "navigera" och allt annat som säkert finns. Bort med alla ljud och ha med en diskret vibration som drar sin uppmärksamhet.

Det som mest oroar mig är ju batteritiden.. Kolla på Galaxy gear som jämförelse, 20h?
 

morrism

Audemars
Apple förknippar jag med en "teknik" som tar alla apple-fanatiker 3-4år tillbaka i tiden :)
Men när man är fanatiker så har man tunnelseende oxå vilket innebär att man inte ser nåt annat :)

Iphone har börjat tappa.... deras tid är förbi :) .. ni minns nokia, ericsson och iphope (kommer det att heta snart) :)

Vad är nästa grej då?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Apple förknippar jag med en "teknik" som tar alla apple-fanatiker 3-4år tillbaka i tiden :)
Men när man är fanatiker så har man tunnelseende oxå vilket innebär att man inte ser nåt annat :)

Iphone har börjat tappa.... deras tid är förbi :) .. ni minns nokia, ericsson och iphope (kommer det att heta snart) :)


Jag tror snarare att iPhone kommer rikta sig till en grupp människor som vill betala lite mer och också få lite mer. Ungefär som deras datorer gör dvs. du betalar dubbelt men får också hårdvara och mjukvara i toppklass jämfört med en PC för halva priset.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Apple förknippar jag med en "teknik" som tar alla apple-fanatiker 3-4år tillbaka i tiden :)
Men när man är fanatiker så har man tunnelseende oxå vilket innebär att man inte ser nåt annat :)

Iphone har börjat tappa.... deras tid är förbi :) .. ni minns nokia, ericsson och iphope (kommer det att heta snart) :)

Håller med.
Löjligt skit. Tillochmed löjligare än Galaxy gear pga namnet
 

Johanw

Cartier
Alla "stora" kommer släppa klockor för att inte vara sist på bollen om det blir nästa stora. Gilt kommer tillverka HPs variant.

436601-hewlett-packard-smartwatch.jpg


http://gizmodo.com/hps-luxury-smartwatch-looks-absolutely-stunning-1614478770
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tror snarare att iPhone kommer rikta sig till en grupp människor som vill betala lite mer och också få lite mer. Ungefär som deras datorer gör dvs. du betalar dubbelt men får också hårdvara och mjukvara i toppklass jämfört med en PC för halva priset.

Hårdvaran är samma som vilket annat som helst.
Bara designen och mjukvaran som skiljer.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vad skulle kunna va nästa grej för Apple? För nåt nytt måste väl släppas ganska snart.

- Klocka
- Lättare Ipad
- Större Ipad
- TV
- TV spels konsoll
- Tavla (dvs en skärm som du kan styra från telefon eller ipad)
- Glasögon typ som googles

Finns det mer prylar?

vad gäller klocka som sagt så tror jag det handlar om en styrenhet, man kan se meddelanden man kan få notifikationer om tidsbokningar m.m. se tiden är bara en feature. Och det som är hett kanske inte nu men hyfsat snart är väl mobilbetalningar, man kan hålla klockan mot en platta i butiken så har man betalat tex.
 

morrism

Audemars
Hårdvaran är samma som vilket annat som helst.
Bara designen och mjukvaran som skiljer.

Kanske om man pratar ram-minnen och hårddisk, men skärmar, trackpads, batteri, laddare, högtalare, ytterhölje, materialval m.m. brukar vara av högre kvalitet än konkurrenterna. Men pratar vi pris så är Mac-datorer jävligt prisvärda när de släpps, då brukar det inte finnas någon konkurrent med liknande prestanda till samma pris, men inom ett halvår är de flesta ikapp och efter ett halvår-år så ligger apples datorer högre i pris än konkurrenter, då apples priser är fasta under hela modellens livscykel (oftast)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fast dom kör ju samma sorts processorer som andra, grafikkort också. Vad exakt är det som Apple har spevia gjort i hårdvaran?
Mjukvaran är som vilken annan mjukvara som helst. Och baserat på Linux. Inget mer speciellt än typ Ubuntu.


Utan att gå in i en allt för teknisk diskussion så lyckas Apple med konststycket att tillverka första klassens produkter till skillnad från många andra.
 

morrism

Audemars
Fast dom kör ju samma sorts processorer som andra, grafikkort också. Vad exakt är det som Apple har spevia gjort i hårdvaran?
Mjukvaran är som vilken annan mjukvara som helst. Och baserat på Linux. Inget mer speciellt än typ Ubuntu.

Linux? Unix menar du? T.ex. så har Macbook Retina skärm nu, tror inte någon annan tillverkare erbjuder det, gör de det så är datorn minst lika dyr som apples, är den billigare så har de garanterat snålat in på något annat.
 

Hugii

Audemars
Jag tror snarare att iPhone kommer rikta sig till en grupp människor som vill betala lite mer och också få lite mer. Ungefär som deras datorer gör dvs. du betalar dubbelt men får också hårdvara och mjukvara i toppklass jämfört med en PC för halva priset.


Vad är det man får extra??
Det är känt att Iphone har alltid "sämre/långsamare" processor, mindre RAM-minne, och lägre lagringskapacitet än konkurrenter (Så där får du inte mer, snarare mindre!

När det gäller datorer, det är SAMMA processor som sitter i apple som det är i PC! Om jag ska nu jämföra Mac för 12 000kr så är det samma processor som i en PC för 6000:- (vill du så kan jag plocka fram annonser på netonnet eller elgiganten) :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vad är det man får extra??
Det är känt att Iphone har alltid "sämre/långsamare" processor, mindre RAM-minne, och lägre lagringskapacitet än konkurrenter (Så där får du inte mer, snarare mindre!

När det gäller datorer, det är SAMMA processor som sitter i apple som det är i PC! Om jag ska nu jämföra Mac för 12 000kr så är det samma processor som i en PC för 6000:- (vill du så kan jag plocka fram annonser på netonnet eller elgiganten) :)

Håller man det laget du gör så blir det mest massa tråkiga siffror. Håller man på mitt lag så har man testat båda sidorna och kommit fram till slutsatsen att man med nöje betalar mer för en produkt som det andra laget inte klarar av att producera.
 

morrism

Audemars
Vad är det man får extra??
Det är känt att Iphone har alltid "sämre/långsamare" processor, mindre RAM-minne, och lägre lagringskapacitet än konkurrenter (Så där får du inte mer, snarare mindre!

När det gäller datorer, det är SAMMA processor som sitter i apple som det är i PC! Om jag ska nu jämföra Mac för 12 000kr så är det samma processor som i en PC för 6000:- (vill du så kan jag plocka fram annonser på netonnet eller elgiganten) :)

Du kommer aldrig hitta en dator med EXAKT samma spec. som en Mac för halva priset. Det är skillnad på i7 och i7 och just nu är det retina-skärmen som håller priset uppe, det hittar du garanterat inte i en siba-dator för 6000:-
 

leicaphile

Panerai
Linux? Unix menar du? T.ex. så har Macbook Retina skärm nu, tror inte någon annan tillverkare erbjuder det, gör de det så är datorn minst lika dyr som apples, är den billigare så har de garanterat snålat in på något annat.

Dell har högupplösta skärmar ala retina, men ja, de kostar en del extra.

Ser nu att Toshiba har en för under 10k...

Kör 100% Apple själv, men ingen tvekan om att man betalar extra jämfört med motsvarande hårdvara i Windows-världen.
 

Hugii

Audemars
Du kommer aldrig hitta en dator med EXAKT samma spec. som en Mac för halva priset. Det är skillnad på i7 och i7 och just nu är det retina-skärmen som håller priset uppe, det hittar du garanterat inte i en siba-dator för 6000:-


Det är sant, du har övertygat mig. Borde ha fattat för länge sen :) en i7 är snabbare och bättre när den sitter i ett Äpple :)

Att windows är skit, det kan man ibland inte komma ifrån.
 

leicaphile

Panerai
Släng upp en länk till toshiban

http://www.netonnet.se/art/dator/la...-tum/toshiba-satellitep50t-b-10k/204348.3003/

Har inte kollat övrig spec så den skiljer sig säkert från e.g. en Macbook Pro (t.ex. billig 5400-varvare vs SSD), men visst finns retina-motsvarigheter tillgängliga och uppenbarligen från flera tillverkare.

Den här för 15k är nog lite mer jämförbar:
http://www.netonnet.se/art/dator/la...-tum/toshiba-satellitep50t-b-10w/207280.3003/


Värt att nämna är att TCO ofta blir lägre med Apple även om produkterna kostar mer. En 4+ år gammal Macbook håller sitt värde avsevärt bättre än en 4+ år gammal Windows laptop. Så i slutänden har det i min erfarenhet varit billigare att köra Apple. (Precis som det ofta är billigare att äga dyra klockor, proffsprylar för foto etc)
 

morrism

Audemars
Det är sant, du har övertygat mig. Borde ha fattat för länge sen :) en i7 är snabbare och bättre när den sitter i ett Äpple :)

Att windows är skit, det kan man ibland inte komma ifrån.

Okej, vet inte om du skämtar eller ej men det är stor prisskillnad mellan olika i7 procesorer och övriga tillverkare brukar ha en äldre billigare i7 än apples motsvarighet.
 

Tunan

Omega
många skriver att de ska köpa en för att det är en apple produkt , för mig är det anledning nog att inte köpa skiten. :)
 

Hugii

Audemars
Okej, vet inte om du skämtar eller ej men det är stor prisskillnad mellan olika i7 procesorer och övriga tillverkare brukar ha en äldre billigare i7 än apples motsvarighet.


skämtade lite och jag förstår att det kan finns viss skillnad, men ändå .....


Egentligen är det aldrig Os eller hårdvaran som skapar skit i en (med en ) dator. Oftast är det användare som drar "skit" med sig. Så det ska bli intressant att se hur diskussionen kommer att gå då när var och varannan mac har kraschat :)
 
Topp