• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC ”fancy lugs” 50-tals boett.

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hejsan, tänkte se om det fanns någon IWC kunnig som kan hjälpa mig med mer info om en IWC boett för cal. 88/89.

Har googlat som sjutton men hittar ingen information om vilken referens det skulle kunna vara däremot bilder på liknande ”fancy lugs” klockor med framförallt cal.89.

Hittar inte heller några andra bilder att jämföra med angående den extra bakboetten med glas för display av urverket. Det är ju uppenbart att den är ovanlig om inte Google har bilder och att den är till för att visa upp urverket och jag tror det varit tänkt för butiker. Men hade gärna fått mer info kring den så jag kan bättra på beskrivningen så noggrant som möjligt.

Skall tilläggas att det är min annons och att jag tänkt sälja den p.g.a. att jag inte har tid att fullfölja projektet som de va tänkt med att hitta en lika fin urtavla och ett urverk.

Tack för input! Jag funderade också på om det kunde vara aftermarket vilket det oftast är såklart.

Nu på morgonen har jag varit i kontakt med en bekant som har gedigen erfarenhet i branschen.

Han säger att IWC användes i urmakarutbildningen och att eleverna gjorde sitt gesällprov på ett fickur cal. 67 samt ett armbandsur cal. 88.

Skolan köpte in urverken i form av ”Råverk”
D.v.s. bryggor utan finish och rubiner m.m. Gesällprovet bestod av att tillverka olika komponenter och färdigställa urverket.
Dessa verk såg ut såhär vid leverans från IWC:
2D3A2231-47E6-427C-9D90-45BE1904A670.jpeg

Att jämföra med C.88 verken som lämnade fabrik till konsument vid samma tid:
6AAF192A-BB00-4CCE-A4EF-4DE0FAC4C6FC.jpeg

Sedan fick eleverna välja vilken boett variant de ville sätta in sitt urverk i och olika boetter med en extra glasad caseback special beställdes från IWC.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp