• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC 3239

Kula

Breitling
Hej experter!

Igår märkte jag att det rasslade konstigt under tröjärmen. Till min förvåning upptäckte jag att glaset/bezel på klockan hade lossnat och hängde i ena hörnet. Jag lyfte upp det och det var då helt löst. under sitter fyra pytte skruvar underifrån boetten. Jag lade på glaset och hämtade tejprullen. Detta är min första "riktiga" klocka och jag trodde att de skulle hålla ihop en livstid ;). Inga slag eller annat konstigt användande vad jag minns.

Så till min fråga. Är detta ett känt fenomen? Googlade loss lite och det verkar ha hänt andra, men jag hittade inte jättemånga som råkat ut för samma sak. Kan man lämna in en sådan på vilken urmakare som helst? Kan man skruva själv? Ska man byta packningar och trycktesta? Klockan gillar att både duscha och bada.
 

Husse

Patek
Hej experter!

Igår märkte jag att det rasslade konstigt under tröjärmen. Till min förvåning upptäckte jag att glaset/bezel på klockan hade lossnat och hängde i ena hörnet. Jag lyfte upp det och det var då helt löst. under sitter fyra pytte skruvar underifrån boetten. Jag lade på glaset och hämtade tejprullen. Detta är min första "riktiga" klocka och jag trodde att de skulle hålla ihop en livstid ;). Inga slag eller annat konstigt användande vad jag minns.

Så till min fråga. Är detta ett känt fenomen? Googlade loss lite och det verkar ha hänt andra, men jag hittade inte jättemånga som råkat ut för samma sak. Kan man lämna in en sådan på vilken urmakare som helst? Kan man skruva själv? Ska man byta packningar och trycktesta? Klockan gillar att både duscha och bada.
Vad är det för märke och ref på klockan?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Hej experter!

Igår märkte jag att det rasslade konstigt under tröjärmen. Till min förvåning upptäckte jag att glaset/bezel på klockan hade lossnat och hängde i ena hörnet. Jag lyfte upp det och det var då helt löst. under sitter fyra pytte skruvar underifrån boetten. Jag lade på glaset och hämtade tejprullen. Detta är min första "riktiga" klocka och jag trodde att de skulle hålla ihop en livstid ;). Inga slag eller annat konstigt användande vad jag minns.

Så till min fråga. Är detta ett känt fenomen? Googlade loss lite och det verkar ha hänt andra, men jag hittade inte jättemånga som råkat ut för samma sak. Kan man lämna in en sådan på vilken urmakare som helst? Kan man skruva själv? Ska man byta packningar och trycktesta? Klockan gillar att både duscha och bada.
Sök upp din närmaste IWC-handlare och lämna den där. Om du badar med den så är helt klart nya packningar och ett trycktest en bra idé och det kommer handlaren föreslå eller bara utföra. Kolla också med ditt försäkringsbolag om det kan gå på din hemförsäkring.
 

Kula

Breitling
Tack för alla svar. Jag blev lite skraj för att kontaminera insidan av klockan så jag satte tillbaka glaset och drog en tejp runt för att ingenting skulle ramla bort eller komma in. Inte så jättemycket att ta en bild på. Inga coola repor eller bucklor, bara en klocka med löst glas. Fick ett pris på 7,5k på Nymans för en service av klockan. De sa också att det kan vara svårt att få igenom det som försäkringsärende om man inte kan bevisa att den blivit servad inom det rekommenderade intervallet eller om klockan har varit med om en kollision.
 
Det är något jag sett en gång förut, men absolut inget vanligt.
Skruvarna sitter innanför bakboetten och går genom mellanboetten för att fästa i glasringen där glaset sitter.

Dessa skruvar ska skruvas in med moment, som är rätt högt för den typ och storlek av skruv, och det kan ha missats.
Hur gammal är klockan/eventuell garanti?

Tråkigt oavsett, hoppas det löser sig smidigt!
 
Topp