• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC 3878-08 Collectors Forum

Norris

Breitling
Hej!
Fick se en bild på denna kronograf här på KS för många månader sen, i någon samlingstråd av något slag.
Har på skoj sökt ibland men bara hittat en tidigare i Sverige för 98 000.
Finns det någon här som har en eller har känt på en?
Tankar annars om utseendet allmänt samt affären i synnerhet?

http://www.chrono24.se/iwc/new-pilots-watch-chronograph-edition-collectors-forum--id4012617.htm



picture
 

Shadyboy

Cartier
Har för mig att det var luxurywatches som hade en inne förut. Limiterad och i mina ögon en riktig skönhet. Renare tavla, fullstora viklåset, snyggare datum. Många fördelar över den vanliga chronon. Visst sitter det spitfires in house-verk i den om jag inte har fel? Finns rätt mkt info om den på collectors forum tror jag. Själva dealen är säker bra om det inte blir tokigt bakslag på tull och moms osv (Sydafrika är inte en del av EU om jag minns rätt, hehe...).
 

JohnDoe

Rolex
Känns ju lite sådär att alla tillbehör saknas på en såpass ny klocka. Hyfsat stor risk för tveksam historik på den klockan. Även om de har en hemsida som säger att de är hederliga betyder ju inte att de är det. Är ju rätt svårt och kostsamt att driva en rättsprocess mot en utländsk handlare.
 

JohnDoe

Rolex
Det kan jag tro. Tänker du att den är stulen eller tänker du att den inte kommer fram öht?
Om den finns o kommer fram så finns ju risken att den är stulen. Eller så får du en tegelsten. Man kan väl tänka att någon som köper en limited edition sparar box o cert. Tyvärr är det ju rätt hög kriminalitet i vissa delar av sydafrika. Inte orimligt att t.ex en turist blivit av med sin klocka och inte orkat med polisanmälan där. Således finns ingen anmälan i sydafrika och klockan är "ren" där. Väl hemma har turisten anmält den som stulen och eventuellt finns den stöldanmäld hos IWC.
 
Om den finns o kommer fram så finns ju risken att den är stulen. Eller så får du en tegelsten. Man kan väl tänka att någon som köper en limited edition sparar box o cert. Tyvärr är det ju rätt hög kriminalitet i vissa delar av sydafrika. Inte orimligt att t.ex en turist blivit av med sin klocka och inte orkat med polisanmälan där. Således finns ingen anmälan i sydafrika och klockan är "ren" där. Väl hemma har turisten anmält den som stulen och eventuellt finns den stöldanmäld hos IWC.

Just stöldfaktorn är huvudanledningen att jag vill ha box och cert. Visst, det finns inbrott i hus och husrån, men då filtrerar man bort gaturånen iaf.

MEN: Minst 50% av de med pengar nog att köpa den klockan bryr sig INTE om asken etc. Se min tråd här:
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630
Limiterad eller inte, folk köper klockor för de är snygga...

Har du sparat skyddsplasten till ditt senaste nybilsköp? Nej just det!
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Just stöldfaktorn är huvudanledningen att jag vill ha box och cert. Visst, det finns inbrott i hus och husrån, men då filtrerar man bort gaturånen iaf.

MEN: Minst 50% av de med pengar nog att köpa den klockan bryr sig INTE om asken etc. Se min tråd här:
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630
Limiterad eller inte, folk köper klockor för de är snygga...
Håller med att många inte bryr sig om boxar etc men den är så ny så att garantierna gäller och då krävs ofta cert.
 

Norris

Breitling
Kanske därför den är lite billig. Den är ju dock numrerad och det ligger en bild där man ser numret, 009. Vore ju dumt att lägga ut om den är stulen. Förutsatt att det är de klockan på bilden...
 
Topp