• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Aquatimer

Anton

Omega
Det här blir min första post och tråd! (hoppas jag inte gör alltför många fel..)

Nu är det såhär att jag länge varit på jakt efter den första "riktiga" klockan! Tidigare har jag mest sneglat mot Rolex sub och gmt.
Men nu har jag fått 40% rabatt på NK i Stockholm det gäller klockmärkena IWC, Jaeger, Bulgari och Cartier vilket kanske kan ses som en bra affär?
Har nu fastnat för IWC Aquatimer Galapagos så undrar lite om det finns någon på forumet som kan uttalas sig om klockan? Har även spanat lite på Pilots chronograph!
Tvekar lite då jag innan mer tänkte gå på en klassisk klocka så som sub gmt eller kanske en speedmaster.

 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu kan jag ingenting om IWC och aquatimern.

Men akta dig för att bränna för mycket pengar på en ny klocka, som sedan blir svårsåld när ditt intresse utvecklar sig och du kanske vill testa något annat.

Stressa inte, och gör alltid din läxa när det gäller andrahandsvärde etc.
 

Anton

Omega
Ja det är lite det jag är rädd för och det som talat för dom mer klassiska klockorna. Men någon kanske vet lite om hur andrahandsvärdet allmänt är på IWC?
Har fått lite köpabstinens senaste tiden och när nu tillfället dök upp började det rycka i plånboken, men man vill också att första steget ut i klockvärlden ska vara ett bra steg! ;)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Äsch, varken IWC, Jaeger eller för den delen Cartier är några dåliga märken, och så länge du väljer en snygg och stilren modell ser jag inget problem med att sälja den när du tröttnat. du lär inte göra något större förlust heller om du redan från start kommer få 40% rabatt.

Aquatimer är en sjukt fin klocka!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Köp en Aquatimer men INTE en Galapagos. Den är helt inkapslad i gummi och gummit spricker. Köp en vanlig kronograf (dock bara vattentät till 120m) eller en utan krono. Jag har själv en 3568-11 på gummistrap och är toknöjd!



729778d1339026290-iwc-galapagos-aquatimer-poorly-constructed-iwc-small-crown-noon.jpg

729781d1339026471-iwc-galapagos-aquatimer-poorly-constructed-iwc-small-left-bottom.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Om du har rabatt på JLC så skulle jag lätt kolla på Ultra thin 39 moon... Världens främsta dressklocka!
 

Anton

Omega
Tack för alla svar! Pristaket ligger runt 50-60k så dom flesta JLC ryker ju direkt ;)

Fast den sista divern var otroligt fin Zed!
 
  • Like
Reactions: Zed

TKVF

Panerai
Med 40% rabatt på en ny klocka är det inte svårt att köpa :) Jag skulle gå in å testa klockorna, men Aquatimern är välbyggd, se bara till att köpa med länk och gummi direkt då du inte kan köra på andra armband sedan, för det är en speciell infästning på dom. Aquatimern utan kronograf går till 2000 meter, men den är inte testad enligt ISO 6425, men det spelar för de flesta som snorklar och så ingen fara. Den håller vattentätt ändå.

Rådet generellt är att pröva, pröva, pröva och tänk. Läs på forumet och fråga massa.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Aquatimern utan kronograf går till 2000 meter, men den är inte testad enligt ISO 6425, men det spelar för de flesta som snorklar och så ingen fara. Den håller vattentätt ändå.

Insinuerar du att IWC inte håller vad de lovar? o_O När man läser ditt inlägg så kan få för sig att den läcker vid 20 meters djup.
 

TKVF

Panerai
Nej. Enligt IWC skulle den nog klara kraven, men den är inte testad enligt den proffsiga standarden. Den är nog vattentät till tillräckligt många metrar för alla dykare på detta forumet. Den håller bra kvalité klockan och länken så det räcker, vill själv köpa en.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej. Enligt IWC skulle den nog klara kraven, men den är inte testad enligt den proffsiga standarden.
ISO-certifiering i all ära, men vi kan nog lita på dessa tillverkares egna tester.

Det här blir min första post och tråd! (hoppas jag inte gör alltför många fel..)
Har nu fastnat för IWC Aquatimer Galapagos så undrar lite om det finns någon på forumet som kan uttalas sig om klockan? Har även spanat lite på Pilots chronograph!

Av de två, så hade jag utan problem valt piloten. Jag skulle aldrig köpa en så dyr klocka i pvd eller gummibehandling. Man vill ju att klockan ska vara fin lääääääänge. PVD blir lätt fult och likaså gummi.

Som andra nämnt; läs på om de modeller du hittar och prova. Oftast är det information som historik, urverksutformning, tillverkning och ägarerfarenheter som gör att man fastnar för vissa klockmodeller, inte enbart utseendet. En dyr klocka ska inte bara vara snygg, utan även ha grym kvalitet och "själ".
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Pilots Classic Chrono är en av de skönaste klockorna jag haft i min ägo! Helt ok andrahandsvärde, om du får 40% så är det ingen större värdeminskning att sen kränga på Blocket om du väljer populär modell.
 

Jens

Greedo
Äh, gå på magkänslan o ta den som känns skön, du kommer ändå vilja köpa fler inom snar framtid.
Det viktigaste är alltid magkänslan. När du kommer hem o sätter dig i soffan o kollar på klockan o kan konstatera att det va jävligt värt, då har du hittat rätt. Alltid då, Aldrig annars...
 

Anton

Omega
Tack för alla svar och tips! Uppskattar det verkligen och den genuint trevliga stämningen på forumet!
Återkommer med bilder om det blir ett köp! ;)
 
Topp