• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC AT

oskarponken

Panerai
Behöver lite hjälp av er på forumet. Jag är lite besatt av IWC men har hittat saker att störa mig på på de modeller som varit i min ägo. Nu har jag blivit sugen på en IWC 3719 alternativt en 3548. I mina ögon en snyggare variant jmft med dagens modeller och en mer rimlig storlek för mina pianohandleder. Är det någon som sitter på en eller som sålt av en som kan ge lite feedback och kanske allra helst posta lite bilder?

/Oskar
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
3548 är grymt snygg. Rekommenderas starkt. Länken är den bekvämaste och mest välbyggda länk jag har provat. Klockan är funkar i alla sammanhang allt från stranden till styrelserummet. Sätter man på gummit så ändras utseendet avsevärt och klockan blir väldigt sportig.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag går ännu en generation Aquatimers tillbaka: 3536 (-002 för den svarta stålversionen som jag har);

bild-7.jpg


Jag personligen tycker denna version är deras snyggaste AT. Det är en mycket trevlig klocka som känns klass och hög kvalité. Den har också 42 mm boett (som efterföljaren 3548) och precis som pulpen säger ovan att länken är riktigt fin. Jag tycker att den är ett bra alternativ till Submarinern som elegant allroundklocka som fungerar i alla läger.

Bra storlek tycker jag, här tillsammans med min PO 42mm. ATn upplever jag faktiskt som lite större än POn pga AT högre höjd och bandhornen som bygger lite längre tillsammans med en semi-stel integrerad länk.

bild-8.jpg
 

Ricrob

Patek
Håller med Rozzy om att hans modell helt klart regerar över samtliga AT till dags dato! Har varit sugen själv ett par ggr, den är über med den bezeln!

En annan tanke som slog mig idag faktiskt gällande just IWC AT är hur faen kan dom göra klockor med 2000 meters wr men samma modeller fast i kronografutförande fixar måttliga 100-120 meter..? Det ger taskiga vibbar på ngt sätt...
 

Mogens

Breitling
Det er vel fordi chronopusherne ikke tåler trykket. Kassene kunne nok klart det. Er ikke mange chronodykkere som klarer store dybder (over 1000m).

Jeg hadde denne i sommer, eneste AT med inhouse (Bortsett fra Vintage).
uharege7.jpg

uje9ysed.jpg
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ricrob skrev:
Håller med Rozzy om att hans modell helt klart regerar över samtliga AT till dags dato! Har varit sugen själv ett par ggr, den är über med den bezeln!

En annan tanke som slog mig idag faktiskt gällande just IWC AT är hur faen kan dom göra klockor med 2000 meters wr men samma modeller fast i kronografutförande fixar måttliga 100-120 meter..? Det ger taskiga vibbar på ngt sätt...

Håller med om allt. :D Samtidigt som IWCs AT inte känns mycket fetare än Omegas AT (höhö) men klarar nästan 2000m mer och Ploprof som är bland det klossigaste som finns stoppar vid 1200m. Är Omega skitdåliga på trycktålighet eller är IWC sinnessjukt bra?
 

Ricrob

Patek
Fryken skrev:
Ricrob skrev:
Håller med Rozzy om att hans modell helt klart regerar över samtliga AT till dags dato! Har varit sugen själv ett par ggr, den är über med den bezeln!

En annan tanke som slog mig idag faktiskt gällande just IWC AT är hur faen kan dom göra klockor med 2000 meters wr men samma modeller fast i kronografutförande fixar måttliga 100-120 meter..? Det ger taskiga vibbar på ngt sätt...

Håller med om allt. :D Samtidigt som IWCs AT inte känns mycket fetare än Omegas AT (höhö) men klarar nästan 2000m mer och Ploprof som är bland det klossigaste som finns stoppar vid 1200m. Är Omega skitdåliga på trycktålighet eller är IWC sinnessjukt bra?
Fast å andra sidan klarar PO Chrono 600m och t.o.m. de gamla klassiska SMP Chrono 300m.

Precis som Mogens säger så är det svårt med chrono på stora djup/tryck, det är inget konstigt alls med det, men 100-120m. Det är bara larvigt!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Å andra sidan tror jag en stor del av rating en på chronon har att göra just med knapparna. IWC själva hävdar (http://www.iwc.com/en/collection/aquatimer/IW3767/) att det är möjligt att använda dem under vatten (och då är det inte så jävla illa pinkat med 120m, med tanke på att det är gammeldass tryckknappar)...

Om jag tryckt på min under vatten? Aldrig, såklart.
 

ssp226

Cartier
Jag kan också rekommendera 3536. Har haft stål tidigare och har numera titan. Bär den på gummistrap och är supernöjd. Onekligen en klassisk dykare.

E61689AC-FFF2-4148-A9BA-EF0F65564090-22393-0000215DDD1D7636.jpg
 
Topp