• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC automatic -51

Clearway

Breitling
Hej!

Hoppas jag landar rätt med denna tråd.

Jag är totalt novis när det kommer till klockor men när min gamla farfars skrivbord städades ut efter varit stängt i nästan 30 år stötte jag på denna klocka. Jag har boett nummer och serienummer men blir inte så mycket klokare. Den verkar vara tillverkad 1951 efter slagning på siffrorna jag fick tillhandahållet från urmakaren när jag lämnade in för att få ett förslag på vad det skulle kosta att göra en service på den. Personalen hos urmakaren visste inte om den var värd något. Klockan tickar än idag!

Vet Ni om denna klocka har något värde?

Tilllägg:
Står från urmakaren att det är cal. 85 och -KF vad innebär detta?
Mvh
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    121.8 KB · Visningar: 188
Senast ändrad:

Psykel

Patek
En såpass gammal IWC borde vara värd iallafall över 5.000. Skulle kanske säga 5.000 - 8.000, men är ingen expert på just IWC.
Edit: En urmakare som inte har koll på vad IWC är låter inte som nån jag skulle lämna in den till. Om du bor nära Stockholm så är Farfars Klocka eller ABC Ur rekommenderade. Annars finns det många skickliga hemmafixare på forumet som nog kan hjälpa dig. Du borde absolut få ordning på den och bära den med stolthet!
 

holma20

Panerai
En såpass gammal IWC borde vara värd iallafall över 5.000. Skulle kanske säga 5.000 - 8.000, men är ingen expert på just IWC.
Edit: En urmakare som inte har koll på vad IWC är låter inte som nån jag skulle lämna in den till. Om du bor nära Stockholm så är Farfars Klocka eller ABC Ur rekommenderade. Annars finns det många skickliga hemmafixare på forumet som nog kan hjälpa dig. Du borde absolut få ordning på den och bära den med stolthet!
.
 
Senast ändrad:

Clearway

Breitling
En såpass gammal IWC borde vara värd iallafall över 5.000. Skulle kanske säga 5.000 - 8.000, men är ingen expert på just IWC.
Edit: En urmakare som inte har koll på vad IWC är låter inte som nån jag skulle lämna in den till. Om du bor nära Stockholm så är Farfars Klocka eller ABC Ur rekommenderade. Annars finns det många skickliga hemmafixare på forumet som nog kan hjälpa dig. Du borde absolut få ordning på den och bära den med stolthet!
Personalen jag pratade med var ingen urmakare förmodligen kassapersonal. Mvh
 

Psykel

Patek
Personalen jag pratade med var ingen urmakare förmodligen kassapersonal. Mvh
Man tycker att kassapersonalen borde veta nåt om klockor också. Risken finns att det blir onödigt dyr service om det är hos någon auktoriserad återförsäljare. Bättre att gå till nån oberoende. Omkring 2.000 + eventuella reservdelar borde vara skäligt pris.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!

Hoppas jag landar rätt med denna tråd.

Jag är totalt novis när det kommer till klockor men när min gamla farfars skrivbord städades ut efter varit stängt i nästan 30 år stötte jag på denna klocka. Jag har boett nummer och serienummer men blir inte så mycket klokare. Den verkar vara tillverkad 1951 efter slagning på siffrorna jag fick tillhandahållet från urmakaren när jag lämnade in för att få ett förslag på vad det skulle kosta att göra en service på den. Personalen hos urmakaren visste inte om den var värd något. Klockan tickar än idag!

Vet Ni om denna klocka har något värde?

Tilllägg:
Står från urmakaren att det är cal. 85 och -KF vad innebär detta?
Mvh
Vilket fynd!.. den skulle jag också vilja hitta i en låda. Vad är det för storlek på den?
Heter kalibern enbart 85 ska det vara IWCs första producerade automatkaliber.
 

Joakim C

Cartier
Spontant säger jag att din modell är ovanlig, batongvisare och en tavla som inte jag sett ofta förekommande. Som någon skrev är det en tidig IWC-automat. Och den första med Pellaton-uppdrag. Boetten verkar vara i fint skick. Om du kan greja bättre bilder vore det fint. Jag förbättrade din bild och ni andra kanske kan komma med mer kunskap. Dessutom några bilder på tavel och visarvarianter omkring 50-talet.
image.jpg


IWC tavlor.jpg


IWC Visare.jpg
 
Topp