• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Big Pilot - Gummisidan på läderband lossnar... hur göra?

Shadyboy

Silver
Hej alla!

Har en IWC med alligator-strap där det tunna gummiöverdraget på sidan av bandet (som skyddar bandet från att släppa in väta osv...) börjar släppa. Och klockan är inte ens 6 mån gammal. Någon som varit med om något liknande?

Vet att läderband anses vara "förbrukningsvara" och kanske inte täcks av garanti eftersom dessa slits från första dagen man använder det. Men med tanke på prislappen kan man ju tycka att bandet bör klara av knappa 6 månader varav 99% av användningen bestått av vardagar på kontor (ligger i box på helgerna) helt utan väta eller annat. Går det att åberopa garanti? Eller någon som har något bra tips på åtgärd?
thumb_IMG_6590_1024_zpsws8l4uhy.jpg
thumb_IMG_6590_1024.jpg
thumb_IMG_6592_1024.jpg
thumb_IMG_6594_1024.jpg
 
Jag har på känn att detta bör gå på garanti med tanke på att det inträffade på så pass kort tid. Om inte så bör IWC goodwilla det, och ett nytt skickas till dig, eller åtgärdas. Ej acceptabelt i min värld då det är helt klart premium man betalar för. På dem bara.
 
Jag tycker att du ska reklamera det. Med tanke på att klockan är nästan ny så ska inte detta ske.
 
Är helt eniga med er, men funderar lite på bästa sättet att hantera frågan. En klocka på listpris i dessa nivåer ska liksom inte vara en issue.... men hör och häpna när jag var förbi Nymans och fick rekommendationen att "värma lite och trycka tillbaka det" (när jag frågade "hur då?" fick jag det eminenta svaret att använda en tändare... :)). Borde kanske ta en sväng till och se om jag kan få hjälp av annan lite mer serviceminded/kunnig person, alternativt annan AD (oerhört nöjd med Nymans annars bör tilläggas! Så det var nog mer individrelaterat än AD-relaterat i detta fall...). Har inga som helst problem med att man efter typ 2 år inte kan knata in och ha åsikter om bandets skick, men detta band är i absolut mint och till och med blåa klisterlapparna sitter kvar på insidan av viklåset.
 
Är helt eniga med er, men funderar lite på bästa sättet att hantera frågan. En klocka på listpris i dessa nivåer ska liksom inte vara en issue.... men hör och häpna när jag var förbi Nymans och fick rekommendationen att "värma lite och trycka tillbaka det" (när jag frågade "hur då?" fick jag det eminenta svaret att använda en tändare... :)). Borde kanske ta en sväng till och se om jag kan få hjälp av annan lite mer serviceminded/kunnig person, alternativt annan AD (oerhört nöjd med Nymans annars bör tilläggas! Så det var nog mer individrelaterat än AD-relaterat i detta fall...). Har inga som helst problem med att man efter typ 2 år inte kan knata in och ha åsikter om bandets skick, men detta band är i absolut mint och till och med blåa klisterlapparna sitter kvar på insidan av viklåset.
Jag skulle maila iwc direkt istället, har du köpt klockan hos nymans bör du även berätta hur dom tyckte du skulle lösa problemet.
 
Innan tråden förvandlas till en följetång i olika juridiska förståsigpåares synpunkter så är mitt förslag följande.
Ring Nymans på måndag när de öppnar och be att få tala med deras butikschef Federico. Beskriv ditt problem och ditt besök på nymans samt förslaget med tändare. Om bandet i övrigt är i det fina skick det verkar vara på bilderna så får du ett nytt.
 
Innan tråden förvandlas till en följetång i olika juridiska förståsigpåares synpunkter så är mitt förslag följande.
Ring Nymans på måndag när de öppnar och be att få tala med deras butikschef Federico. Beskriv ditt problem och ditt besök på nymans samt förslaget med tändare. Om bandet i övrigt är i det fina skick det verkar vara på bilderna så får du ett nytt.
Ja alltså bandet skulle nog i princip gå att sälja som nytt i butik... så det är rätt konstigt att det kan släppa på det sättet må jag säga. Ska på möte på gärdet imorgon och hoppas kunna svänga förbi vid lunchtid så får vi se om det går att hantera på lämpligt sätt.
 
Prata med Federico och skriv självklart i tråden hur det utvecklar sig. Jag förutsätter nytt band.
 
Uppdatering i frågan... var inne och pratade med Nymans och ärendet är skickat till IWC för hantering. Mycket bra bemötande hittills och hoppas att IWC ser nyktert på saken även de. Ska göra mitt bästa för att komma ihåg att ge ytterligare uppdateringar när IWC återkopplat på ärendet också.
 
Det borde vara något de kan laga (IWC).. Sen är det väl bara bonus om du får nytt band helt o hållet :D
 
I just såna här fall förstår jag inte varför en AD ens finns? Får de inte ta några egna beslut alls? Kan de inte stå på sig och ordna fram ett nytt band samtidigt som de lägger ärendet hos IWC. Varför ska du behöva gå runt med ett "trasigt" band i flera dagar/veckor? I detta fall hade man alltså lika gärna kunnat ta kontakt med IWC själv?

Allt ska ta sån tid, usch. :banghead:
 
I just såna här fall förstår jag inte varför en AD ens finns? Får de inte ta några egna beslut alls? Kan de inte stå på sig och ordna fram ett nytt band samtidigt som de lägger ärendet hos IWC. Varför ska du behöva gå runt med ett "trasigt" band i flera dagar/veckor? I detta fall hade man alltså lika gärna kunnat ta kontakt med IWC själv?

Allt ska ta sån tid, usch. :banghead:

Håller med till 100%. Hade jag varit AD hade jag bytt bandet på rotmos, och sen tagit diskussionen med IWC utan att kunden skulle bli drabbad en sekund längre än nödvändigt.

Hade jag sen inte fått kompensation från IWC hade jag i alla fall inte lagt någon kostnad på kunden.
 
Frågan är hur IWC skulle agera om de fick bandet och de såg att det var brännskadat. Samt deras reaktion när du hävdat att AD uppmanat dig att elda på bandet.
 
Du behöver inte bry dig ett smack om vad IWC säger. Du har inget avtal med dem. Du har avtal med den handlaren som du köpt klockan av. De ska lösa det. Hur det gör det är inget man ska behöva bry sig om. Även klockhandlare måste följa konsumentköplagen och reklamationsrätten som gäller oavsett garanti. Första sex månaderna ligger det på andra parten (handlaren) att bevisa att det inte fanns där från början eller var ett dåligt ex (typ omöjligt för handlaren).
 
Ja, du har, som köpare, ett garanti avtal med den handlare du köpte den av, denne bör såklart ha ett avtal med dennes leverantör/IWC, konstigt annars. Hur har det gått?
 
Håller med till 100%. Hade jag varit AD hade jag bytt bandet på rotmos, och sen tagit diskussionen med IWC utan att kunden skulle bli drabbad en sekund längre än nödvändigt.

Hade jag sen inte fått kompensation från IWC hade jag i alla fall inte lagt någon kostnad på kunden.
Absolut. Förstår hur du tänker. Upplever dock själv att jag kanske inte kan begära att de ska ha nya band till en sån klocka på lager hur som helst. Ett alternativ är ju förstås att ta ett nytt band från en klocka i butik, men jag ställer ogärna orimliga krav. De ska ju även ha möjlighet att sälja den om någon knatar in imorgon och vill handla. Men vill en AD visa att man är best in class så brukar det i mina ögon vara bättre att överträffa rimligt ställda förväntningar, än att motvilligt "leva upp till" orimligt ställda förväntningar om ni förtår vad jag menar. Jag har i nästan 10 års tid jobbat som tjänsteutvecklare och utvecklingschef på företag där leverans av tjänster är det enda man levererar, och är därmed även en smula yrkesskadad i servicesammanhang. :) Oändligt väl investerad tid (läs. sparad egen administrativ tid samt fantastiskt hög avkastning i marknadsföringsvärde) att verka för att det ska gå så smidigt och upplevas så positivt som möjligt.

Frågan är hur IWC skulle agera om de fick bandet och de såg att det var brännskadat. Samt deras reaktion när du hävdat att AD uppmanat dig att elda på bandet.
Hehe... ja sannolikheten att en öppen låga kommer i närheten av denna klocka är ungefär 0 och mindre än så. Men som sagt... det var nog mest lite oflyt i sammanhanget och kanske en smula ogenomtänkt. Inget jag tror man på allvar förväntar sig att en kund ska göra.

Ja, du har, som köpare, ett garanti avtal med den handlare du köpte den av, denne bör såklart ha ett avtal med dennes leverantör/IWC, konstigt annars. Hur har det gått?
Var ju förbi med den idag, så att kunna ge något svar på hur det har gott redan nu är minst sagt att hoppas på för mycket för min del. :) Jag tycker att ärendet hanterats alldeles ypperligt än så länge. Effektivt och proffsigt och utan att ödsla någons tid i onödan. Bara lite formalia som ska skötas vilket jag nog tycker är helt i sin ordning. Men om IWC däremot inte anser att ett band som de begär typ 3500:- löst för ska klara av kontorsanvändning mån-fre i mindre än 6 månader så kommer det nog att bli föremål för diskussion. Ett gott rykte når till nästa stad, medans ett dåligt rykte når till världens ände som ordspråket säger. Om man lägger miljoner i marknadsföring och samtidigt blundar för tillfället att via korrekt hantering av garantiärenden (och till en för tillverkaren oerhört låg kostnad) och på så vis uppnå varumärkesstärkande effekter så har man nog behov av antingen en ny varumärkesstrategi eller en ny marknadsavdelning. :)
 
Absolut. Förstår hur du tänker. Upplever dock själv att jag kanske inte kan begära att de ska ha nya band till en sån klocka på lager hur som helst. Ett alternativ är ju förstås att ta ett nytt band från en klocka i butik, men jag ställer ogärna orimliga krav. De ska ju även ha möjlighet att sälja den om någon knatar in imorgon och vill handla. Men vill en AD visa att man är best in class så brukar det i mina ögon vara bättre att överträffa rimligt ställda förväntningar, än att motvilligt "leva upp till" orimligt ställda förväntningar om ni förtår vad jag menar. Jag har i nästan 10 års tid jobbat som tjänsteutvecklare och utvecklingschef på företag där leverans av tjänster är det enda man levererar, och är därmed även en smula yrkesskadad i servicesammanhang. :) Oändligt väl investerad tid (läs. sparad egen administrativ tid samt fantastiskt hög avkastning i marknadsföringsvärde) att verka för att det ska gå så smidigt och upplevas så positivt som möjligt.


Hehe... ja sannolikheten att en öppen låga kommer i närheten av denna klocka är ungefär 0 och mindre än så. Men som sagt... det var nog mest lite oflyt i sammanhanget och kanske en smula ogenomtänkt. Inget jag tror man på allvar förväntar sig att en kund ska göra.


Var ju förbi med den idag, så att kunna ge något svar på hur det har gott redan nu är minst sagt att hoppas på för mycket för min del. :) Jag tycker att ärendet hanterats alldeles ypperligt än så länge. Effektivt och proffsigt och utan att ödsla någons tid i onödan. Bara lite formalia som ska skötas vilket jag nog tycker är helt i sin ordning. Men om IWC däremot inte anser att ett band som de begär typ 3500:- löst för ska klara av kontorsanvändning mån-fre i mindre än 6 månader så kommer det nog att bli föremål för diskussion. Ett gott rykte når till nästa stad, medans ett dåligt rykte når till världens ände som ordspråket säger. Om man lägger miljoner i marknadsföring och samtidigt blundar för tillfället att via korrekt hantering av garantiärenden (och till en för tillverkaren oerhört låg kostnad) och på så vis uppnå varumärkesstärkande effekter så har man nog behov av antingen en ny varumärkesstrategi eller en ny marknadsavdelning. :)

Detta borde vara en icke-fråga för IWC, det är ju inte ens kaffe pengar. Det finns ju ingen yttre påverkan eller dyligt eller hur?
 
Detta borde vara en icke-fråga för IWC, det är ju inte ens kaffe pengar. Det finns ju ingen yttre påverkan eller dyligt eller hur?
Absolut noll yttre påverkan överhuvudtaget. Till och med blåa klistermärket i viklåset sitter kvar. Du hade förmodligen kunnat köpa det som helt nytt utan några frågetecken.
 
Bandet nu inlämnat hos Nymans för retur till IWC. Nytt band om ca 1-2 veckor (säkert lite extra eftersom det är påsk). Strålande service av Nymans (Johan) och även om IWC inte har tagit emot bandet och skickat ett nytt ännu så har jag ingen anledning att tro att så ej kommer ske. Slutet (snart) gott, allting gott och det känns bra att både tillverkare och AD tar premiumsegmentet på allvar. Fick även chansen att klämma på Pelagos samt titta lite på JLC och AP och man inser snabbt varför man egentligen borde göra allt som står i ens makt för att inte hamna i butiken med för många minuter över... :)
 
Bandet nu inlämnat hos Nymans för retur till IWC. Nytt band om ca 1-2 veckor (säkert lite extra eftersom det är påsk). Strålande service av Nymans (Johan) och även om IWC inte har tagit emot bandet och skickat ett nytt ännu så har jag ingen anledning att tro att så ej kommer ske. Slutet (snart) gott, allting gott och det känns bra att både tillverkare och AD tar premiumsegmentet på allvar. Fick även chansen att klämma på Pelagos samt titta lite på JLC och AP och man inser snabbt varför man egentligen borde göra allt som står i ens makt för att inte hamna i butiken med för många minuter över... :)
Jahapp, bara o knyta fast klockan med ett kardborreband runt handleden nu då. :)
 
Funderade på att köra limpistol och så bara dunka fast den rakt på handleden. :)
Nä man vill ju såklart kunna bära den lite i väntan på nytt band, så då är det ju tur att MickeJ har styrt upp ett ammo strap som jag kan bära den på så länge.
 
Funderade på att köra limpistol och så bara dunka fast den rakt på handleden. :)
Nä man vill ju såklart kunna bära den lite i väntan på nytt band, så då är det ju tur att MickeJ har styrt upp ett ammo strap som jag kan bära den på så länge.

Limpistol avråder jag ifrån. Du kommer bli av med huden. Trust me, Jag har provat... ;)
 
Tillbaka
Topp