• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Big Pilot vs Panerai 372

Snårtas

Rolex
Pannan lätt. Tycker kronan på IWC ser helt knasig ut. Sen är 372 löjligt stor. Finns många andra Luminor jag skulle tagit före den...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har varit och ryckt i båda två, och det som kan sägas är att kvaliteten på båda känns bra.
BP:n är riktigt snygg, men kronans storlek gör att den inte sitter lika bra som 372:an.

Pannan har fördelen med att det finns en hel massa olika band att byta med.

Hmm…inget lätt val, men hade jag varit du, hade det blivit BP på grund av verket som har längre gångreserv.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Har varit och ryckt i båda två, och det som kan sägas är att kvaliteten på båda känns bra.
BP:n är riktigt snygg, men kronans storlek gör att den inte sitter lika bra som 372:an.

Pannan har fördelen med att det finns en hel massa olika band att byta med.

Hmm…inget lätt val, men hade jag varit du, hade det blivit BP på grund av verket som har längre gångreserv.


Det är just verket som är lockande med BPn...Medan Pannan lockar med allt. Skulle dock föredragit sub seconds vid klockan 9, men finns väl ingen lika snygg modell som har plexi + sekunder vid 9?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
PAM 422 har allt det där utom plexi. Kupat safirglas.

Lånad Bild:
panerai-pam-422-1.jpg
 

Andreas777

Cartier
Jag har precis köpt en 47mm panerai men den jag köpte är i titan vilket gör den lätt samt att glaset inte är kupat vilket gör att den känns smidig. Jag tittade både på 372 och 422, har drömt om fiddyn men efter jag testat så insåg jag att de är för obekväma för mig, känns klumpiga. Observera att jag inte skriver för stora. Vansinnigt snygga!

Iwc är grym. Mkt skön. Löken stör inte och med 5009 har dom gjort den mindre känslig.

Av dessa skulla jag välja Iwc
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Jag har precis köpt en 47mm panerai men den jag köpte är i titan vilket gör den lätt samt att glaset inte är kupat vilket gör att den känns smidig. Jag tittade både på 372 och 422, har drömt om fiddyn men efter jag testat så insåg jag att de är för obekväma för mig, känns klumpiga. Observera att jag inte skriver för stora. Vansinnigt snygga!

Iwc är grym. Mkt skön. Löken stör inte och med 5009 har dom gjort den mindre känslig.

Av dessa skulla jag välja Iwc


Tjena Andreas :) Såg din Pam, förbannat snygg :) Har du kvar din gamla Rad med cali dial?
Jag vill kunna bära klockan dagligen ..Har inget kontorsjobb direkt så vill ha en klocka som inte skulle se "ful" ut av en enstaka hairline /ding..
 

Andreas777

Cartier
Tjena Andreas :) Såg din Pam, förbannat snygg :) Har du kvar din gamla Rad med cali dial?
Jag vill kunna bära klockan dagligen ..Har inget kontorsjobb direkt så vill ha en klocka som inte skulle se "ful" ut av en enstaka hairline /ding..

Japp, tror aldrig jag tröttnar på den... Jag har även kvar din Oris som har fått mkt kärlek och handledstid.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Frågan är hur den ser ut efter ett tag? Jobbar inom handel...Har jobbat dagligen med min Hulk, men inte fått några större repor. Blivit en ganska rejäl på den polerade ytan utav min ena knapp på min Barbour jacka, men inget som stör. Så frågan är om inte en 372a är lite mera "Rugged"?
 

UNO

Panerai
Frågan är hur den ser ut efter ett tag? Jobbar inom handel...Har jobbat dagligen med min Hulk, men inte fått några större repor. Blivit en ganska rejäl på den polerade ytan utav min ena knapp på min Barbour jacka, men inget som stör. Så frågan är om inte en 372a är lite mera "Rugged"?
Min erfarenhet är att IWCns kanter(hörn) på botten är superkänsliga.
Kan man leva med dings är det inget problem.
 
Topp