• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad IWC cal. 88 i 18k guld med subsekund (1957) - 50% ÅRET UT: 11k

Borone

Cartier
2-Faktor
Pris
11000
Returpolicy
Enligt ök
Bilder Skickat
  1. Ja
2EDF0E6B-E318-48E4-9CF6-A78A9FC56E24.jpeg
F3EC810C-D723-4E86-9082-9870DA0868B2.jpeg
EC6C4160-8A0D-4CCB-8824-6C93771C0466.jpeg
74700ED9-6227-4F25-BB07-8F3FB5FD240A.jpeg
5A07DA84-DAC0-476C-8214-4CB793CE69E6.jpeg


Sänkt från 22k till 11k, året ut.

Har bytt till mig denna vintage IWC i 18k guld (solid) med subsekund och IWC:s mekaniska kaliber 88-urverk. Eftersom vintage inte riktigt är mitt område så testar jag om det finns intresse att byta den mot en ”modern” klocka. Kan också tänka mig en ren försäljning.

Klockan är 33 mm i diameter (exkl. kronan) och 41 mm lugg-till-lugg. Klockan tar 17 mm band.

Överlag mycket fint vintage-skick. Den drar upp lent och har precis varit inne hos urmakare Rob Engström (justering av ställaxeln) - har sparat kvittot, men lyckats förlägga det i julstädningen, skickas med om/när det dyker upp igen. I övrigt okänd servicehistorik. Ytliga bruksspår och pantina, samt en ding i baklocket som syns om man tittar i rätt vinkel.

Har kikat på https://millenarywatches.com/iwc-watches-serial-number/ och enligt den tabellen är klockan från 1957, eftersom serienumret är mellan 1436000 och 1460000.

Klockan kommer på Hirsch ödleband och Hirsch spänne. Kronan är inte signerad och efter lite jämförelse med liknande klockor på Chrono24 verkar det vara standard på liknande klockor, men räkna med att kronan är bytt. Med följer också en vintage IWC-box med bruksspår.

Jag har jämfört motsvarande IWC med kaliber 88 och boett i 18k guld på C24 och där kostar de mellan 21k - 62k. Den billigaste med denna tavla kostar 25k. Bytesvärdet sätter jag till 22k (hoppas att någon kunnig vintage-expert här på KS skickar ett PM om jag är ute och cyklar för lågt eller högt i värderingen).

Intressanta byten är dressur, endast från kända tillverkare, maximalt 40 mm. Både mekaniska och kvarts går bra. Exempel: Cartier i alla varianter, Jaeger-LeCoultre, Omega, Rolex (helst Cellini), Grand Seiko eller Citizen Chronomaster. Skicka gärna förslag på byte och inkludera helst bilder, bytesvärde och lite information om skick etc.
 
Senast ändrad:
Topp