Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var hemma hos en kompis idag och då fiskade han upp lite klockor. Då dök denna godingen upp. Jag har försökt hitta den på berömda Google men idag är tydligen inte Google min vän. Är det någon här som kan berätta lite om den?
Grymt! IWCs första Superkompressor i ett riktigt fint skick. Ser opolerad ut och det enda som stör är den nya lysmassan i tim och minutvisare. Ser ut att sitta på en Gay Freres originallänk också? Ett grattis till ägare är nog på sin plats!Var hemma hos en kompis idag och då fiskade han upp lite klockor. Då dök denna godingen upp. Jag har försökt hitta den på berömda Google men idag är tydligen inte Google min vän. Är det någon här som kan berätta lite om den?
Pratade nyss med kompisen och varken han eller pappan (som är de enda ägarna) har lämnat in den och fått den relumad. Är det säkert att den är det?Grymt! IWCs första Superkompressor i ett riktigt fint skick. Ser opolerad ut och det enda som stör är den nya lysmassan i tim och minutvisare. Ser ut att sitta på en Gay Freres originallänk också? Ett grattis till ägare är nog på sin plats!
Jag får ta det nästa vända. Jag lär pilla på den igen.Är det någon som han ägt sedan 60-talet eller har han köpt den senare? Otroligt fin i alla fall, och mysig storlek på 37mm.
Tog du inget wrist-shot?
Yes, den har väl servats någon gång? Inte ovanligt att urmakaren då lade på ny lysmassa. Antingen för att den lös dåligt eller att den skadades vid visarhanteringen.Pratade nyss med kompisen och varken han eller pappan (som är de enda ägarna) har lämnat in den och fått den relumad. Är det säkert att den är det?
Sitter på de modernare också. Min ref 3536Ubåten!
Så pass högt värderad?! Kul!Sitter på de modernare också. Min ref 3536
@MariaE , en verkligen fin klocka som betingar ett högt värde (+150 kkr?). Tänk vilken trevlig klocka att ha köpt på tidigt sextiotal, stiligt burit och slitit på i år för att sedan kunna casha in på en fantastisk investering. Gratulera ägarna!
Jag håller med @Aurum om att visarna är relumade.
https://www.phillips.com/detail/IWC/CH080515/139
Jag ska höra med ägaren.Men dra åt..... vilken trevlig klocka! Och på den länken. Jag som är svag för super compressors också.
Jag skulle väl säga att den är från mitten till slutet av 60-talet, då den har de stora kronorna. Öppna boettlocket och kolla på insidan, där står datum och år då den tillverkats. X-XX. Första siffran är månad, de andra två året. Timvisaren och minutvisaren är garanterat relumade. Jämför med sekundvisaren.
Fungerar den inre virdringen som den ska? Det är ganska viktigt när det kommer till dessa sorters ur, då det är nästintill omöjligt att hitta den väsentliga delen för att fixa det.
J
Jag ska höra med ägaren.
Gör gärna det. Harhan möjlighet att öppna den så skulle det även vara intressant att få ta del av vilket år den är ifrån.
Nu kanske det är något jag har missat, men är det inte klarlagt att det är första årets Aquatimer, dvs från 1967?
Det är mycket möjligt! Jag missade det i så fall. Det ändrar dock inte på det faktum att jag är intresserad av vad det står för månad och år i boettlocket.
Och för att näbba tillbaka lite kan jag upplysa dig om att den är 36 mm och inte 37 mm.