• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC i vännens byrålåda. Vad är det för en?

MariaE

Silver
Var hemma hos en kompis idag och då fiskade han upp lite klockor. Då dök denna godingen upp. Jag har försökt hitta den på berömda Google men idag är tydligen inte Google min vän. Är det någon här som kan berätta lite om den?
20170207_134421.jpg
20170207_134436.jpg
20170207_134538.jpg

Var hemma hos en kompis idag och då fiskade han upp lite klockor. Då dök denna godingen upp. Jag har försökt hitta den på berömda Google men idag är tydligen inte Google min vän. Är det någon här som kan berätta lite om den?
20170207_134421.jpg
20170207_134436.jpg
20170207_134538.jpg

Hittade det här. Kan det vara samma bara det att den har tappat yttre bezelringen? Kan säkert vara en raritet i sådana fall om det nu stämmer att det är en av de första Aquatimers som IWC tillverkat.

IWC_Aquatimer_History-11.jpg

One of the museum’s most interesting exhibitions tracks the evolution of IWC’s Aquatimer Collection, which was updated in 2014. The first Aquatimer timepiece was released in 1967. It was a period of oceanographic research and exploration, when diving had become a popular hobby, and diving watches had become highly sought-after. IWC created a great model for this time. The first Aquatimer was water-resistant up to 200 meters, and was equipped by a more comfortable rotating inner bezel (in contrast to an external bezel), with an additional crown at 4 o’clock. The timepiece housed an automatic movement with a date display. In outward appearance, the original version of the Aquatimer looked almost like IWC’s Ingenieur, which has been in production since 1955.

20170207_134421.jpg
20170207_134436.jpg
20170207_134538.jpg
Grymt! IWCs första Superkompressor i ett riktigt fint skick. Ser opolerad ut och det enda som stör är den nya lysmassan i tim och minutvisare. Ser ut att sitta på en Gay Freres originallänk också? Ett grattis till ägare är nog på sin plats!

Senast ändrad:
Är det någon som han ägt sedan 60-talet eller har han köpt den senare? Otroligt fin i alla fall, och mysig storlek på 37mm.
Tog du inget wrist-shot? :)

Helheten med boettlocket, länken och U-båten i grafiskt grymt snitt. Vilken klocka! Som sagt ovan, ett grattis är nog på sin plats!:)

Grymt! IWCs första Superkompressor i ett riktigt fint skick. Ser opolerad ut och det enda som stör är den nya lysmassan i tim och minutvisare. Ser ut att sitta på en Gay Freres originallänk också? Ett grattis till ägare är nog på sin plats!
Pratade nyss med kompisen och varken han eller pappan (som är de enda ägarna) har lämnat in den och fått den relumad. Är det säkert att den är det?

Pratade nyss med kompisen och varken han eller pappan (som är de enda ägarna) har lämnat in den och fått den relumad. Är det säkert att den är det?
Yes, den har väl servats någon gång? Inte ovanligt att urmakaren då lade på ny lysmassa. Antingen för att den lös dåligt eller att den skadades vid visarhanteringen.

Ojoj!
Lägg av med all kompis- och byråfynd som ploppar upp här på vintage, blir ju svårt avundsjuk!
Just Aquatimer (modernare) var min första lite finare/dyrare klocka innan jag kom in på den rena lärans väg om att vintage är den enda vägen framåt:)
Ovanlig modell och klockan verkar vara i ett riktigt fint och välbevarat skick!
Supercompressor och vintage IWC är en dödlig klockkombo.
Bara att buga

Underbart, det dröjer inte mer än tre minuter efter att @MariaE lägger ut frågan innan hon får svar. Efter sju minuter har hon fått ytterligare tre initierade svar. Jag älskar er! Ni är helt sjuka.:D Som @jabla sa, man behöver inte google när man har KS vintage insatsstyrka.
On topic; fan-tas-tisk klocka! A gentleman's diver. Gratulera din kompis!

Har skickat vidare all info från alla er insnöade klockfantaster och klockägaren läser glatt allt ert nörderi (är det ett ord?). Det var helt klart värt att avslöja att jag var med här i sekten för att kunna få all denna info.
Han säger att den är inköpt nångång 70tal minnet säger sent 70tal. Kan det stämma att det är en senare modell? Eller har den dammat i butik några år kanske.

Ser nu att visarna är relumade. Kul att lära sig en massa nytt. Ska nog rota lite mer hos vänner och bekanta.

Men dra åt..... vilken trevlig klocka! Och på den länken. Jag som är svag för super compressors också.

Jag skulle väl säga att den är från mitten till slutet av 60-talet, då den har de stora kronorna. Öppna boettlocket och kolla på insidan, där står datum och år då den tillverkats. X-XX. Första siffran är månad, de andra två året. Timvisaren och minutvisaren är garanterat relumade. Jämför med sekundvisaren.

Fungerar den inre virdringen som den ska? Det är ganska viktigt när det kommer till dessa sorters ur, då det är nästintill omöjligt att hitta den väsentliga delen för att fixa det.

J
Men dra åt..... vilken trevlig klocka! Och på den länken. Jag som är svag för super compressors också.

Jag skulle väl säga att den är från mitten till slutet av 60-talet, då den har de stora kronorna. Öppna boettlocket och kolla på insidan, där står datum och år då den tillverkats. X-XX. Första siffran är månad, de andra två året. Timvisaren och minutvisaren är garanterat relumade. Jämför med sekundvisaren.

Fungerar den inre virdringen som den ska? Det är ganska viktigt när det kommer till dessa sorters ur, då det är nästintill omöjligt att hitta den väsentliga delen för att fixa det.
Jag ska höra med ägaren.

Nu kanske det är något jag har missat, men är det inte klarlagt att det är första årets Aquatimer, dvs från 1967?

Det är mycket möjligt! Jag missade det i så fall. Det ändrar dock inte på det faktum att jag är intresserad av vad det står för månad och år i boettlocket.
Och för att näbba tillbaka lite kan jag upplysa dig om att den är 36 mm och inte 37 mm. :)

Det är mycket möjligt! Jag missade det i så fall. Det ändrar dock inte på det faktum att jag är intresserad av vad det står för månad och år i boettlocket.
Och för att näbba tillbaka lite kan jag upplysa dig om att den är 36 mm och inte 37 mm. :)

Det var inte för att näbba som jag skrev det :) Sen har jag sett både 36mm och 37mm, men 9 av 10 skriver 37 så därav att jag gjorde det.
Men vi har ju faktiskt facit tillgängligt i tråden om @MariaE tar med ett skjutmått nästa gång :)

Tillbaka
Topp