• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC inhouse

jdahl

Omega
2-Faktor
Hej!
Har nyligen blivit "stungen" av klockintresset och här kommer min första post på forumet :) Speciellt intresserad, eller fångad, är jag av formspråket och historiken av IWC's Ingenieur linje. Tyvärr har jag för smala handleder för en stor klocka (läs:45 mm) så jag har sneglat på den nya och mindre IW3239:an. Vad jag läst av recensioner så drivs klockan av ett modifierat ETA-verk, vilken visserligen säkert är tillförlitlig, men det känns ändå inte hundra. Därför undrar jag om något av de nya inhouse verken (kanske från 42000-serien) kommer ersätta ETA-varianten som sitter i 3239:an när de släpps nästa år.

Det är också svårt, tycker jag, att hitta mycket information om de nya inhouse verken och hur de skiljer sig från ETA2892. Enda jag hittat är: http://multimedia.photopress.ch/Download.do;jsessionid=462C208393D4D5BE456B8A25CAFF95D1?oid=165497. Är det värt att vänta?
 
Hej!
Har nyligen blivit "stungen" av klockintresset och här kommer min första post på forumet :) Speciellt intresserad, eller fångad, är jag av formspråket och historiken av IWC's Ingenieur linje. Tyvärr har jag för smala handleder för en stor klocka (läs:45 mm) så jag har sneglat på den nya och mindre IW3239:an. Vad jag läst av recensioner så drivs klockan av ett modifierat ETA-verk, vilken visserligen säkert är tillförlitlig, men det känns ändå inte hundra. Därför undrar jag om något av de nya inhouse verken (kanske från 42000-serien) kommer ersätta ETA-varianten som sitter i 3239:an när de släpps nästa år.

Det är också svårt, tycker jag, att hitta mycket information om de nya inhouse verken och hur de skiljer sig från ETA2892. Enda jag hittat är: http://multimedia.photopress.ch/Download.do;jsessionid=462C208393D4D5BE456B8A25CAFF95D1?oid=165497. Är det värt att vänta?

Hej och välkommen till forumet!
Eventuella ändringar brukar man inte veta om innan de faktiskt sker då de flesta Schweiziska företag är som de är. (Fyllda av Schweizare och därmed hemlighetsmakare!)
Skämt åsido så visas IWC's nyheter på SIHH mässan. (Salon International de la Haute Horlogerie)

Jag själv hade gärna skaffat en Ingieniuer 3239 om den inte haft ETA-verk. Inte för att ETA-verket är dåligt på något vis, men klockan kostar på tok för mycket för det verket att sitta i. (Listpriset är i skrivande stund 61.000, 63.000 för Laureus Ltd Ed.)
 

Shadyboy

Cartier
IWC's ETA-verk är som jag förstått det kraftigt modifierade. Hur mycket varierar nog beroende på modell och komplikationer. Förstår känslan i ETA vs in house, men det är precis som ni redan sagt prislappen som är problemet där. Hade en Aqutimer 2000 som var tokigt exakt. Den mest exakta klockan jag haft. Har in house idag och det är inte lika exakt. Men däremot en sagolik känsla att hantera. Men det mesta tror jag sitter i huvudet. Vetskapen att de designat och byggt urverket är en mysig känsla när man sitter och tittar på handleden...
 
När WatchTime testat IWC's kaliber 30110 har man inte funnit några funktionella modifieringar alls; däremot stämmer det säkert att urverken skruvas ihop med tajtare toleranser än vad ETA själva gör och reguleras till verkligt fin gångprecision.

Sedan är det ju väl värt att påpeka att in-house kalibrar sällan är bättre sett till pålitlighet, slitstyrka och gångprecision. Ibland är det raka motsatsen, när det gäller just Ingenieur är detta intressant läsning: http://watchguy.co.uk/service-repair-iwc-ingenieur-5005-calibre-51112/ men dom är för varumärket unika kalibrar och det är det som gör dom eftertraktade. Och visst, betalar man över 50k är ett funktionellt omodifierat ETA 2892-A2 oacceptabelt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:

jdahl

Omega
2-Faktor
Ja tack för tipset! Författaren är ganska kritisk till urverket, är det något som är genomgående i recensioner av IWC's inhouse verk?
 
Nej, tvärtom. IWC's manufakturkalibrar är mycket respekterade och ytterst fina. Just ovan nämnda kaliber gör man nog däremot rätt i att undvika, men den är ett anmärkningsvärt undantag.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
När WatchTime testat IWC's kaliber 30110 har man inte funnit några funktionella modifieringar alls; däremot stämmer det säkert att urverken skruvas ihop med tajtare toleranser än vad ETA själva gör och reguleras till verkligt fin gångprecision.

Sedan är det ju väl värt att påpeka att in-house kalibrar sällan är bättre sett till pålitlighet, slitstyrka och gångprecision. Ibland är det raka motsatsen, när det gäller just Ingenieur är detta intressant läsning: http://watchguy.co.uk/service-repair-iwc-ingenieur-5005-calibre-51112/ men dom är för varumärket unika kalibrar och det är det som gör dom eftertraktade. Och visst, betalar man över 50k är ett funktionellt omodifierat ETA 2892-A2 oacceptabelt.

Vänligen
Forumets undersköterska

Bra länk.
Har ju blivit sugen open ingenuer men också funderat över huruvida det kommer ett inhouse även i den vanliga instegsmodellen och om man isf skall vänta på den, för precis som sagts, 61000 för ett ETA känns saftigt. Men med infon i din länk är det nog värt att klippa en begagnad eta modell istället.
 
Topp